fredag 11 januari 2013

Sy lätt barnfilt

Har nu äntligen sytt något. Har inte sytt sedan syslöjden i 8:an. Jag vet inte vad som är rätt och fel när man syr, inte heller vilka stygn som passar till vad.
Jag sydde en liten barnfilt. Ville ha en kant runtom så köpte mudd och tvillingnål. Tror inte IKEAS symaskin är gjord för så invecklade saker som att sy tjock mudd med tvillingnål. Trådarna trasslade och gick av, kanten kom knappt in under pressarfoten och det blev bara knas. Blev rätt så okej från ena sidan av filten men andra sidan blev katastrof så jag satt och sprättade bort allt.


Å, ville verkligen ha en kant runt, blev så fint…om man kisade…och tittade på avstånd. Förutom att det inte blev bra att överlappa kanten och att tråden lossnade och att ena sidan blev skitful, så blev kanten för styv av både tyg, filt och mudd tillsammans. Men jag fick prova på i alla fall.


Jag håller mig till att träna på enkla fyrkantig filtar med rundade hörn. Raksöm och lite sicksack. Har köpt rutat papper så jag kan klippa till en mall och lägga på tyget jag vill ha, rita, så blir det rakt. Bara att klippa och sy. För det som tog längst tid var att mäta och få till bitarna till första filten. Därför har jag nu köpt rutat papper.

Var på Ohlssons tyger i ECS igår. Fick mitt livs bästa service där av en ung tjej. Jag frågade om så invecklade saker så hon frågade hur många barnkläder jag sytt. Nej, asså jag har sytt en filt. Sen glömde hon och frågade om det var många filtar. Nej, jag har sytt en filt. En filt sen 8:an men jag tänkte testa att göra ett par byxor och sen fler filtar. Haha

Får se om jag hinner börja på en till filt idag.
 

2 kommentarer:

  1. Skulle oxå vilja lära mig sy lite, tänk vad kul att kunna sy saker, men finns ingen tid till det nu tyvärr!

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig.har ocså ikeas maskin.. Den klarar inte för mkt stretch ... O inte för hårda tyger..eller när de blir för tjockt.. Men den e perfekt tibll fleece..kram

    SvaraRadera