måndag 28 januari 2013

För Fotografiska har David LaChapelle en alldeles särskild betydelse.

 
Idag har jag varit på Fotografiska i Stockholm och tittat på en utställning med bilder av David LaChapelle.  Han fotografrar människor, främst kändisar. LaChapelle är känd för sina fotografier inom mode och reklam. Han har även regisserat musikvideor. Det som utmärker hans bilder är de starka färgerna och sen är det mycket naket och anspelar på sex. Vatten, sex och ormar är något som återkommer i hans bilder, (tyckte jag).


Vi var där i 2 timmar och 45 minuter. Hela Fotografiska var fylld med hans verk. Så här finns att läsa på deras hemsida: 
För Fotografiska har David LaChapelle en alldeles särskild betydelse. För fyra år sedan arrangerade Jan och Per Broman en succéutställning med LaChapelle i Nacka. Efteråt bestämde de sig för att skapa Fotografiska: en inspirerande mötesplats som skulle bli en av världens främsta samlingsplatser för fotografi. Nu firar vi med att visa Lachapelles största utställning någonsin: Burning Beauty omfattar mer än 250 verk, musikvideos och film. Det är den första, och förmodligen den enda gången Fotografiska fyller hela huset med en konstnär under drygt tre månader.

Utställningen startade 30:e november 2012. Här kan ni kika vilka kändisar som var på vernissagen. Utställningen håller på till och med 3:e mars 2013.

Jag försökte tyda budskapet i bilderna. Men vissa fattade jag ingenting av. Man får ju tolka bilderna hur man vill och det var roligt att hitta på en betydelse.


Jag tycker inte om bilder på Britney. Hur gammal är hon på bilden? 17? Det är ett flickigt rum hon står i. Lite barnrumskänsla, så det blir lite förbjudet och gulligt. Bilden var med i tidningar som OKEJ och FRIDA tror jag. hade nog en affisch med bilden på. Den blev jättekänd. Något över bilder är lite fnitter och thi hi, flickigt och förbjudet, jag gillar det inte.



Efter våran dag på Fotografiska blev det en tur in till Drottninggatan, för där finns en barnbutik jag helt missat. Den ligger i en galleria, som även den jag missat. Där blev jag hel till mig och spretade med fingrarna. Men den upplevelsen och bilderna kräver ett eget inlägg. Skriver mer om Stockholmsdagen iorgon. Ska sova nu. Kram kram

1 kommentar:

  1. Jag måste få säga att du är så himla fin Marlene :)

    SvaraRadera