fredag 18 januari 2013

Somnade med kläderna på


Kolla alla saker som är överallt. Högen bakom mig skall bytas för det var fel på sakerna. Grodan på bordet ska sys för den är sönder. Symaskinen står där för jag ska/vill sy.

-          Marlene, du ser alltid så pigg ut.
Så skriver ni till mig ibland. Men jag tar inte kort när jag ser vrak ut. Men idag gör jag det. Idag är jag vrak. Idag är en dag då jag måste få saker gjorde så jag får energi i hemmet. Idag är en dag då jag ska få lite egentid och göra det jag vill.

Antonio har gnällt, gråtit och skrikit i två dagar. Antonio är lite röd i örat sa dem till Gabriel på BVC igår. Vadå röd? undrar jag? Öroninflammation? Bara röd? Gör det ont? Det kan lika väl vara magen. Han fick feber igår. Det var saker överallt så jag hade svårt att göra det jag är van vid. Mat till Antonio, byta blöja, stoppa in en ipren i hans stjärt. För när det är saker överallt så försvåras dessa saker. Vart fan är iprenen? Matburken är tom, måste ha en ny, katastrof i skåpet, allt faller ut, ligger tvätt på skötbordet osv. Jag mår psykiskt dåligt när det blir så här. Förutom stöket som försvårar rutinerna så är det en bomb som exploderat i lägenheten. Så länge ögonen är öppna blir det en suck från min sida. Sen ett gnälligt barn som man inte längre vet hur an ska trösta. Det rycker i ena ögonlocket på mig, och jag känner att bristningsgränsen är nära. Ingen sömn, och blod som rinner ut ur mina öron (ironi), och så en hund som ryker ihop med ungen.

Vaknade i morse med kläderna på. Mobilen var inte på laddning och jag minns inte ens att jag lagt mig i sängen.

Idag är Gabriel ledig, han sover nu. Jag hoppas på massa hjälp och gott samarbete så jag blir som folk igen.
(Tack Alma och Erika som frågade hur det var med mig igårkväll efter min fb-statusuppdatering). (Tack Erika för vårat långa samtal om hur man kan samla sig för att inte bryta ihop eller svimma).

9 kommentarer:

  1. Haha vilken underbar bild av en småbarns mamma :) ... känner igen mig sååå väl. Stor kram

    SvaraRadera
  2. Alma: Haha, eller hur? Detta är mitt sanna jag;)
    Det är så här jag INTE syns i bloggen. Men ville visa att även jag ser ut såhär. Som så många andra.

    Grädde på moset är ju att jag har en kaffekopp vid mig. Typ, rädda mig kaffe, gör mig pigg!

    SvaraRadera
  3. Tycker jag kommenterar varenda inlägg du gör, MEN du är så duktig på att förklara.. att sätta ord på en känsla är bland det svåraste man kan göra, men även det bästa. Det är enkelt att arbeta med känslan när man kan sätta ord på den. Du har många gånger förklarat min känsla, oavsett om jag själv kunnat eller ej. Och det är aldrig hysch om hur det är att vara småbarnsförälder.. skönt att läsa att andra också har det och känner PRECIS som jag!

    SvaraRadera
  4. Ha ha, du é för härlig! Förstår att du helst inte vill se "vrak" ut när du tar kort till bloggen, det är ju bara "sund fåfänga" men härligt att du bjuder på dig själv och kan visa "sån här är jag oxå".
    Jag tycker du borde skriva en krönikör fortlöpande för en tidning, tror att att den skulle bli grymt populär, du är så rolig. Som nån annan här påpekade så är du väldigt bra på att sätta ord på känslor!

    SvaraRadera
  5. Håller med dom andra. Tycker du skriver så himla bra! :)

    SvaraRadera
  6. Hej
    För det första vill jag säga att din son är hur söt som helst.

    Men tänkte fråga dig ang din sk förlossningsskada
    Vad är det som egentligen har hänt?

    Hoppas allt ordnar sig
    Kram

    SvaraRadera
  7. Det här inlägget gör mig sur. För ett år sedan, när du var gravid och sen när Antonio var nyfödd så skrev du gång på gång hur dåliga alla mammor var som inte orkade ta hand om sug själva. Som inte orkade ta hand om kärleken till sin partner. Som inte hade ett perfekt hem osv. Du gick på om hur lätt det var att vara både mamma och snygg. Hur lätt det var att vara positiv och en perfekt mamma.
    Nu sitter du där. Verkligheten har hunnit ikapp dig....
    För ett år sedan skrattade du åt och fördummade folk som skrev kommentarer som den här. Du retade nog upp en hel del folk.
    Hoppas att du har mognat nu och insett att mammalivet inte bara är en dans på rosor.

    SvaraRadera
  8. Hanna: minns jag fel om säger att jag skrev här och nu, fast då? Att jag skrivit att allt jag skriver gäller nu. För övrigt är håret färgat, och naglarna klippta. Jag har solat och fått lite egentid....

    SvaraRadera
  9. Marlene kan du inte förklara lite ang din förlossningsskada? Jag förstår inte riktigt vad d är du råkat ut för av andra inlägg. ;.(

    SvaraRadera