onsdag 23 januari 2013

Kliva steget ut ur garderoben


Jag halkade in på Dilbas blogg när jag surfade runt. Ni vet Dilba som slog igenom med monsterhiten "I'm sorry". Hon bloggar nu om sitt pokerspelande, men även lite om att vara mamma. Via hennes blogg hamnade jag på nån artikel om Jason Somerville, världens första öppet homosexuella professionella manliga pokerspelare.
 
””Amerikanska pokerstjärnan Jason Somerville kom ut som gay tidigare i år och säger att dagen han tog steget, var en av de bästa i hans liv.””



Jag kan inte tänka mig hur det är att berätta för sin familj och sina närmaste vänner att man är homosexuell. Jag känner ingen som varit i den situationen. Däremot kan jag tänka mig att det är så olika beroende på vilket liv man lever. Någon kanske har superlätt att berätta det för sin öppna, förstående familj som bara rycker på axlarna, medans någon annan går igenom ett helvete, och en tredje blir utstött.

Om man önskar få berätta något som känns sort så kanske livet inte känns komplett förns man passerat det man vill. Mitt liv till exempel kändes inte riktigt komplett innan jag tog mitt körkort. Det var något, som för mig, var väldigt stort. Jag tänkte ofta på hur mycket jag ville ha ett körkort och att allt skulle kännas så bra om jag klarade det. När jag sen äntligen tog det så kändes livet mer fulländat.

 

Känner ni någon som gått ut med sin homosexualitet? Hur stort var det för den personen att komma ut med det? Reagerade de närmaste lättare än vad den gällande trott?

 

2 kommentarer:

  1. En av mina vänner är homosexuell, han är dessutom halvportugis vilket inte direkt förbättrade situationen.
    Han var så rädd att berätta för sin familj att han var gay att han hellre berättade för personer han nyss mött än för familjen.
    Idag har han dock kommit ut för sin familj, som började gråta när han väl berättade för dom, vilket jag personligen tycker är en hemsk reaktion. Hur kan man börja gråta bara för att ens son vill leva med en man?
    Såhär i efterhand har jag förstått det som att de kommer hur bra överens med han pojkvän så det är ju bra :)

    SvaraRadera
  2. Ja, vilken tur att det blev bra tillslut=)

    SvaraRadera