måndag 11 augusti 2008

Rihanna - Disturbia

Rihannas nya video är väldigt påkostad och genomtänkt ser det ut som. Man orkar titta på hela musikvideon för det händer nya saker hela tiden.

.

Jag har ej bestämt mig för om jag tycker om låten eller ej då jag hörde den för första gången igår.

.

Videon anser jag har sin grund i människans mardrömmar. Tex är dansanra människor som står på alla fyra och rycker fram. Rihanna spelar en mängd olika personer i videon. Hon är blandannat en tjej med gult/oranget hår i en bur. Jag vet känslan i en mardröm då man är fast och alla kan titta på en.

.

Den bästa scenen är när Rihanna sitter på en stol i ett rum vars tak är så långt att hon inte kan ställa sig upp. Hennes ben är fastkedjade i stengolvet och hon vill ta sig loss för att kunna röra på sig. Den bilden skulle kunna passa in i en Franz Kafka bok.

.

En annan bra scen som är som en riktig mardröm är när hon står i ett rum och hennes armar är upslukade av väggen. Stora spindlar kryper på hennes kropp och hon försöker skaka av sig dom men eftersom hon är fast mellan väggarna går det inte.

.

Ett inslag som är med i videon är en perfekt tolkning av en dröm som man inte riktig kan förklara. Ibland drömmer man om en människa som inte finns. Man kan inte komma ihåg ansiktet, eller så gör man det men personen är påhittad i drömmen. Gäller även sexdrömmar då man gör något mot en motspelare som inte finns i ens verklighet. Personen fanns bara i drömmen. I videon sitter en docka utan ansitkte bredvid Rihanna i en soffa. Hon kramar honom, smeker honom och han finns där men är ingen.

.

.

.

2 kommentarer:

  1. jag tycker låten är helt okej faktist :D sp de där med dam dam dam i låten sätter sig i huvet lixom !

    SvaraRadera
  2. Jag lyssnade på den en hel morgon.
    Börjar bli bra.

    Videon är skitbra tycker jag.

    Roligt att du ger en kommentar på detta inlägg. Alla andra måste ha missat det. Scrollat förbi det lixom...

    SvaraRadera