måndag 27 december 2010

Kunden har alltid rätt? Eller

Idag har jag irriterat mig över en sak. Min syster köpte ett puder åt mig i julklapp. Hon skulle köpa ett puder som hette creme, men hon i butiken rekommenderade en färg ljusare. (Även fast det var en julklapp till mig så sa hon så till min lillasyster)
Hon sa även att jag kunde byta pudret sen om jag inte bröt safety-klistermärket som sitter under locket. Man ser om någon har rört klistermärket för det veckar sig om man drar bort det en bit. Sen sa hon i butiken: -Spar kvittot om din syster vill byta sen då.
Idag gick jag till butiken för att byta men jag fick ej byta till den rätta färgen. Det stod en skylt i kassan samt att det står på kvittot ”bytes ej”men jag ansåg att det inte var min systers fel, utan hon som jobbade där som hade hjälpt henne.
1. Hon rekommenderade en helt annan färg utan att veta vem jag var.
2. Hon sa att systern (jag) kunde byta om färgen var fel.
Jag försökte vara trevlig men chefen sa att inte hon ansvarade för felet. Jo, så klart hon får ta ansvaret.
Sen bad chefen mig ta med min syster till butiken så min syster fick peka ut den som hade lovat att jag fick byta. Vadå, det är väl bara att kolla vem som jobbade den dagen. Datum står ju på kvittot!!!
Inte under några omständigheter fick jag byta.
Ringde senare under dagen till butiken för jag ansåg att jag hade rätt. Vill liksom inte bråka då jag handlar där så mycket, och chefen vill inte förlora mig som kund, säger hon, för hon gillar mig.
Men ändå, anser att jag borde fått byta till rätt färg då min syster blev lovad. Hon som jobbade där sa det gång på gång. Senast i kassan när min syster fick kvittot. Spar nu kvittot utifall din syster vill byta.
.
Tycker allt är så jävla fel. Misstag händer. Sen vet de i butiken vem jag är samt så kan man se på safety-klistermärket om det är borttaget en gång. Som jag skrev tidigare så veckar det sig minsta lilla man drar bort det från pudret.
.
Jag har gått och irriterat mig på detta hela dagen. Jaja, jag har nu dragit bort klistermärket eftersom jag ändå inte fick byte. Ska använda det i alla fall. Inte så big deal, tyckte bara att jag blev lite illa bemött.
.
Chefen var hård men hon är annars snäll. Jag skall få en hylla av henne i veckan om jag kommer in i butiken. En hylla i plast för visningsexemplar antar jag. Vad det är för butik vill jag inte säga. Vill inte tala illa om butiken då jag alltid tidigare fått bra service där, samt att jag handlar där så mycket.
Ville mest höra vad ni har att säga.

  • Gjorde butiken rätt?
  • Eller
  • Borde jag ha fått byta?

Sitter här och bloggar om mitt dilemma...

12 kommentarer:

  1. sv: tack så mycket! :D
    Men du är ju hur söt som helst!

    SvaraRadera
  2. Klart kunden alltid har rätt, särskilt om det är en trogen kund som du. Konstigt agerande av buikschefen.

    SvaraRadera
  3. Personligen tycker jag att det är jättekonstigt att man inte under några omständigheter får byta. Förstår verkligen inte hur det kan vara så svårt att ge kunden det den vill ha, eftersom det tydligen blivit fel.
    Nej, i detta fallet tycker jag absolut att kunden har rätt (även om de inte alltid har det).

    SvaraRadera
  4. Håller med er till fullo. Nu har jag ju öppnat förpackningen eftersom jag först var där, sen ringde igen. Detta gör så att jag vill handla från en annan butik men vi har bara en i Västerås. Blir arg att det inte gick att lösa utan bara var pronto NEJ!

    Minns ni när jag missfärgade håret med färgen från Kicks. Fick genast två nya förpackningar. För jag är trogen kund hos KICKS och handlar där massor. med den fina servisen jag får handlar jag ju mer där och väljer att handla allt som går på KICKS istället på h&m, åhlens mfl butiker.

    SvaraRadera
  5. Du har en väldigt fin blogg. :) Snyggt designat!

    SvaraRadera
  6. Jag förstod inte riktigt, men är Becc inblandad är det säkert hennes fel. ;)

    SvaraRadera
  7. oavsett vilken butik det är så verkar butikschefen kokt i huvudet, med tanke på att hon mutar dig med en gratis provex hylla, fel fel fel. varför vill hon veta exakt vem som sålde pudret?! hon kan ju ta upp det med alla sina anställda istället för just en individ. mace up har aldrig öppetköp eller bytesrätt logiskt det borde hon redan ha informerat sin personal när dom fick sin anställning. jag tycker inte din syster ska behöva gå dit och peka ut den stackaren till vilken nytta? så hon får sparken. nej du fy fan det är chefens problem och i ditt fall skulle hon ha bytit pudret!

    SvaraRadera
  8. Anonym ang bytesrätten: Så bra skrivet av dig. Det är ju sant det du säger. Man vill ju inte hänga ut någon stackars tjej så att hon kanske får sparken. Allt det du skrev var så bra. Håller med till fullo. Att inte jag skrev det där själv i inlägget;)

    SvaraRadera
  9. jag har jobbat i en butik här i v-ås (säger inte vilken) men det är så att typ ju argare en kund är desto mer service får denna för att inte förlora kunden så dom går till en konkurent.

    SvaraRadera
  10. Anonym ang arg kund.
    Jaha, jag gör tvärtom. Jag har jobbat med servic och ju argare kund, desto mer tappar man lusten att hjälpa. Om kunden erkände felet och var lugn så sa jag inget till min chef utan gjorde lite som jag tyckte. Rättade till felet så kunden blev nöjd.
    Det var roligt att överraska kunden med god servis när kunden kom och hade förberett ett helt tal om något kunden var missnöjd med.

    Men jag tycker att servisen har blivit dålig i många butiker för vad gör det om de förlorar en kund. En ända.

    I detta fall hade butiken gjort fel. helt klart. Och den där hyllan var bara nå kardborrsklistermärken!!!
    Nej, jag avböjer nog från den butiken i framtiden.

    Ska passa på att shoppa på Arlanda där jag vet att butiken finns. Plus att det är billigare på Arlanda=)

    SvaraRadera