söndag 30 september 2012

Vallby Höstmarknad

Idag skulle jag prompt få med hela familjen på höstmarknad. Det var torghandel, deltagare från ”Bondens egna marknad”, linberedning, floristutsställning, djuraktiviteter, dansuppvisning, folkmusik och mycket mer. Vallby Friluftsmuseum hade verkligen gjort ett bra jobb med tanke på alla aktiviteter och all tid det måste tagit att få upp allt.

I de gamla husen på området fanns utklädda människor som berättade om förr. Jag, mamma och syster fastnade hos en dam som berättade så fängslande. Så roligt att hon visade hur an levde förr. Att barnen sov i byrån. Man drog ut en låda och la ner barnet. Haha

Jag och Antonio fick oss en lektion av en herre hur man gjorde lin. Man skördar det på en åker, slår sönder det så skalet lossnar, bankar av skalet, kardar linet och sen spinner det till lingarn. I korta drag fattade jag det som så.

Det ända jag köpte var en tröja till Antonio i färgglatt tyg. Det var en dam som sydde så vackert. T-shirtar till barn, grytlappar med ugglor på, grytvantar m.m. Jag berömde hennes verk gång på gång. Roligast var åldern på barnkläderna. Den det stod 1år på var för nyfödd. Antonios tröja har en lapp det står 4 år på. Hahaha. Man ska verkligen inte gå på åldern på kläder, kan bli hur fel som helst

Hon sydde så fina saker och allt var så noggrant utfört. Tyvärr hade hon varken internetsida eller traderakonto. Klart jag frågade.
Var proppfullt på parkeringen. Vi hade sån tur att en bil åkte när vi kom. Annars fick folk parkera utanför området efter gatan eller någon annan stans.

5 kommentarer:

  1. Hej Marlene!
    Har sett att du tycker om ugglor till Antionios rum och ville bara tipsa att på Hm's home sida har dom fått in lite inredning med ugglor på! :)

    Ha det bra !

    SvaraRadera
  2. Kim: om du scrollar ner ser du att jag redan beställt 2 saker från hm home. Det du menar, är det dem sakerna eller finns det fler saker jag missat?

    SvaraRadera
  3. Hade helt missat att du skrivit om det !:)
    där fanns några handukar också såg jag!

    SvaraRadera
  4. Vilken smart väska du har till hiro! gillar han att sitta där? var kommer den ifrån?

    funderar också på vilket foder du ger till hiro och varför just det? några tillskott, extra?

    SvaraRadera
  5. Mio ang bärsele för hund: Det är en bärsele speciellt till hund. Använder den då och då. Väldigt praktiskt. Fick den då Hiro fyllde år. Eller fick pengar att beställa en själv. Minns ej vart jag köpte den men hittade inlägget med saker jag önskade mig till Hiro. Du kanske hittar en på någon av hemsidorna.

    http://marlenezufic.blogspot.se/2010/09/snart-fyller-hiro-ar.html?m=1

    SvaraRadera