lördag 15 september 2012

Marlene plockar svamp

Dagen har tillbringats i skogen tillsammans men Gabriels syster och kusin, samt min syster. Vi har plockat trattkantarell och gul kantarell. Jag var "plocka-svamp-oskuld" fram tills idag.
Det var så roligt så jag är helt fast. Jag älskar som sagt att vara i skogen.
Det som var jobbigt var väl djuren. Jag är inte lika rädd för spindlar i skogen som spindlar i hemmet. Nojjade inget alls över dem.
Jo, när de bygger nät mellan två träd och sitter i mitten, sen går man in i det där. Fick allt nät i ansiktet, men spindeln kröp snabbt upp för en tråd upp i trädet. Det var svårt att se alla nät mellan träd när solen bländade en.
Gud som haver...
Vi fick ihop en del fast inte alls så mycket som vi hoppats på. Jag ska ge bort det mesta av min svap till min underbara granne somm ställer upp så mycket för mig, och sen till en vän. Jag vet inte hur man torkar och spar svap, så den skall ätas upp imorgon. Har ställt en kompostpåse utanför grannens dörr. Ringde tidigare och sa att det var svamp från mig, och inget hon skulle slänga på morgontvisten. Hahaha. Fatta bortkastade timmar annars.
Min outfit var anpassad för skogen och funkade bra. Jag hade planerat och packat med det jag kunde tänkas behöva. Två vattenflaskor, mackor, massa frukt, snorpapper, iphone (hade full täckning fast vi var mitt ute i ingenstans), lypsyl och lite annat. Hade sprutat ner mig med fästingspray och myggspray innan vi begav oss. INGA myggbett och ingen fästing!!?=)

När vi kom hem ställde jag mig på veranden och tog av mig tröjan, drog upp t-shirten och drog ner byxorna.
-Har jag nån fästing på mig!!!
Så kan man ju också göra=)

2 kommentarer:

  1. Man behöver inte torka svamp, man kan förvälla den också och frysa in.
    Bara att lägga den i en gryta och värma upp så att vattnet i svamparna svettas ut sen är det bara att lägga in i frysen och tina vid tillfälle =)

    SvaraRadera
  2. Vad lika ni är, du och din syster! Jättesöta é Ni!

    SvaraRadera