söndag 16 oktober 2011

Svar på en läsarfråga om tandställning

Hej Sophia. Tack för fina ord till och börja med.


Va kul med dina frågor om tandställningen. Du frågar om 15 år är en bra ålder att sätta in tandställning. Du är rädd att dina 2 nästkommande år blir förstörda. Va synd att du känner så.

Jag var lite likadan fast när jag var liten. Då frågade tandläkaren om jag ville ha tandställning men jag skulle börja i 6:an så jag ville inte. Efter det skulle jag börja på ny skola i 7:an så enligt mig gick det inte med tandställning då. När jag växte till mig insåg jag hur dum jag varit. Kunde fått det gratis med tackade nej. På gymnasiet ville jag så gärna ha tandställning men då fyllde jag ej upp till de nya kriterierna. (Kriterierna ändrades och blev hårdare, var inte längre berättigad till att få gratis tandställning) Efter gymnasiet började jag jobba på en gång. Sparade ihop pengar i två år. När jag hade tillräckligt bokade jag möte med min tandläkare och fick beskedet att väntetiden kunde vara ca 5 år, men fick även tipset om en privatklinik i Sundbyberg, Stockholm. Där fick jag tid bokad. Vi påbörjade behandlingen redan vid första besöket för jag sa att det inte var nå tjafs om saken. Jag behövde inte tänka. Detta var något jag ville.

Så värt var det. Nu är det gjort. Väntar du med det så kommer du om två år absolut tänka så här: ”Fan att jag inte gjorde det när jag var 15, då hade den varit borta nu”

Sen fyller du 18 år och vill säkert ut på krogen och vara snygg, vara med på vimmelbilder m.m. Då är det väl skönt att du redan haft din tandställning?

Sen är det nog vanligare att ha tandställning vid 15års ålder än 21års ålder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar