måndag 31 januari 2011

Nostalgitripp del 3

När jag var liten hade jag en serie böcker jag fått av min mor. Min mor brukade ha högläsning ut de två första böckerna. I bok ett fanns en vers som jag bad mamma läsa igen, igen och igen.
-En gång till mamma.
-Min son Pelle helle delle då...
En gång till! Igen! Mer!
Till slut kunde mamma den utan till. Men jag ville att hon skulle läsa ur boken. Bilden på Pelle var för mig fascinerande. Bilden var mystisk och bortom min uppfattning.
 Bok ett är full av rim, ramsor och verser. Här följer några fina bilder och verser ur boken. Något ni känner igen?



Vissa av verserna är lite hemska. Tex: "Tyst lilla ungen! Far har gått till dungen, för att skjuta en kanin. Får du pälsen blir du fin". Vad är det för en vers till ett barn på tre år??!! Man får tänka på att boken är från 1986. Ändå kan jag tycka att det ger ett barn mycket att ta in och fantisera om. Jag gillar lite hemska böcker från förr.

Finns det någon bok, som ni på rak arm, minns från när ni var små? Skriv gärna och berätta.
Kramar

1 kommentar:

  1. sv; tack så mycket för ditt svar, uppskattar det :) Har faktiskt funderat på en Canon 500 EOS ett tag, vi får se hur det blir :)

    SvaraRadera