tisdag 18 januari 2011

Troll, Magic Diaper Babies, Kinder, Gallavanter. Nostalgitripp

 Hej alla tjejer. Här kommer en liten nostalgiresa. När jag var liten lekte jag och mina kusiner med "djuren". Vi gav dem namn, personligheter och hem. De blev kusiner med varandra, vissa av djuren blev kära, ihop, fick barn.  Vi hade med oss alla våra "djur" hem till våran farmor under loven och lekte med em varje dag.
-Vi leker med "djuren", sa man. Sen diskuterades det lite snabbt innan leken hur vi skulle leka. Vad som skulle hända.
Här kommer lite bilder på några av våra djur. Har ni själva haft några av dessa "djur" som små?
MAGIC DIAPER BABIES
Dessa figurer kunde byta färg på blöjan när man spolade dem under kallt eller varmt vatten. Varmt vatten så blev blöjan rosa, kallt vatten så blev blöjan blå. När man torkade av blöjan blev den vit igen.

Troll
Det var inte allt för många år sedan då alla i klassen ägde minst ett troll med fluffigt, färgsprakande hår. Det fanns fula billiga troll, sen fanns det lite dyrare troll som var jättefina och hade ett personligare ansikte. Det fanns små troll på en centimeters höjd, ända upp till större trolldockor på  en skala som en skollinjal.

MAGIC DIAPERS FRIEND
Samma som med bebisarna. De byter fär på blöjan. Det fanns bebisar, dinosarier och hundar. Har inte sett några andra figurer.

Min finaste dinosaurie.


Gallavanter
Kommer ni ihåg böckerna om de orangefärgade gallavanterna? De är insektsliknande figurer med fyra armar. Det är lite som smurfarna och smurfbyn.
Jag hade några Gallavanter som barn, som mamma och pappa hade köpt till mig på Lisjö marknad (Dagens Nisses på Erikslund)
Helst sjukt att jag har kvar den lilla bebisen. Man kan ju tycka att den borde vara borttappad efter alla dessa år.

Här är ett minitroll som jag har fått ärva av min ett år äldre kusin. Den är inte större än en tumnagel. Plåster på foten och tårar i ögonen.


Dinosaurie från Happy Meal, McDonald's
Vet verkligen inte vad de heter. Jag är helt säker på att de är från Happy Meal. Den lila var så fin tyckte jag som liten.

Kinderägg

Bernard och Bianca

Lysgubbar
Mysig figur i mjuk plast som efter att den har varit i ljuset lyser i mörker. Om jag inte minns fel så hör den lilla påsen ihop med lysmasken. Även här sjukt att påsen inte är borttappad.

16 kommentarer:

  1. Haha jag hade hundar/katter och tiger som hade blöja på sig ^^ kommer ihåg när man stoppade dem under vattnet hela tiden :)

    SvaraRadera
  2. vi hade en hel ica-kasse med sånna där Gallavanter :P vagnar och bebisar och allt möjligt :D Många lekar och historier man kunde fantisera ihop med dom där :)

    SvaraRadera
  3. Det här var så fint att jag dog lite! Jag känner igen allihop o hade flera stycken av dem. Ååh! Nostalgi.

    Visst luktade alla såna här leksaker så himla gott med? Eller är det jag som är konstig?

    SvaraRadera
  4. hade också magic daiper babies och dino'sarn...

    Men var det inte så att om man la in dem exempelvis i frysen så fick den färg och det kunde vara rosa eller blå så det tydde på om det var en tjej eller kille.

    SvaraRadera
  5. Frysen!!!?? Nej, vatten=) jag trodde det var varmt eller kallt vatten. Ska genast testa om de fortfarnade fungerar.. Återkommer

    SvaraRadera
  6. De fungerade inte=( En blöja blev typ gul tyckte jag. De har tappat sin funktion...

    SvaraRadera
  7. Men kolla under happy meal dinosaurierna. det brukar så vilket år de är ifrån.

    SvaraRadera
  8. Ninni. Självklart har jag kolla det. Stod courrent inc china. Nåt sånt. Sen F och ett nummer. Tex F4. Inget år.

    SvaraRadera
  9. Hej, jag är den person som skulpterade dessa leksaker många år sedan. Det är så skönt att se att någon minns dem ömt. Jag gjorde dem för ett företag som heter Galoob Toys. Det fanns andra i serier som änglar och sjöjungfrur. Jag gjorde trollet med bandaid på det fot också.
    ~ Sue Beatrice

    SvaraRadera
  10. Sue Beatrice; Det är ju olika leksaker på bilderna. Vilka menar du? Kram

    SvaraRadera
  11. Sue Beatrice, Galoob Toys: Jag goolglade och det är så klart bebisarna med blöjor som du har designat.Sjöjungfruarna var superfina!! VILL HA!!!

    Jag har sparat många fina leksaker från 90-talet. Blir så nostalgisk. Min son ska få leka med dem när han blir större=)

    SvaraRadera
  12. Jag lekte med dessa med vill ha till mina barn går dem att få tag på?
    Mvh Ida

    SvaraRadera
  13. Nog minns man alla dessa fina leksaker man hade när man var liten.
    Jag hittade flera av dem i en webbutin som heter www.lekreturen.se

    Där fick man sig en liten nostalgitripp! (Rosa Pantern fanns där, såg jag. Minns ni den av seg plast som man kunde böja åt alla håll och kanter?).

    SvaraRadera
  14. Rosapantern: Jag har haft den! Exakt den du beskriver. Mitt hjärte slog glädjeslag när jag läste=)

    SvaraRadera
  15. Jag söker efter Magic diapers-dinosaurerna, får jag låna din bild till det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Millimin: Givetvis!! Hoppas du får tag i något!

      Radera