onsdag 24 april 2013

(x+y)(x-y)=

Känner mig så jävla dum och pantad rent av. Då jag har sökt in till högskolan och ska läsa matte så vill jag inte få en chock. Så jag tänkte läsa lite så jag vet vad begreppen betyder.  Jag har fått låna en mattebok av en granne. Igår fick jag 15 minuter över så satte mig och läste förord och inledning och det första exemplet. Sen kom talen. Jag bara satt och tittade. Vadå tal? Vad är det jag ska räkna? Går det här att räkna? Så smsade grannen och frågade om han bara kunde förklara lite snabbt för mig vad jag skulle räkna. Efter 18-snåret på kvällen gick jag över till honom. Sa till Gabriel; jag kommer om 15-30 minuter. När jag kom hem hade jag tydligen varit borta 1 och en halv timme! Och det ända vi gjort var att gå igenom lite saker så jag skulle förstå att det på sidan i boken var tal som gick att räkna.

Men jag är mycket tacksam för grannens hjälp och att han lånade ut boken till mig. Nu ska jag bara försöka hinna läsa i boken.

Jag hoppas att jag kommer att få intresse för detta och tycka det är kul. Tycker man något är kul lär man sig lättare.

7 kommentarer:

  1. Vad är det för matte du ska läsa? Startade min matte B kurs i början av mars och där har än så länge inte vart mycket räkna, allt handlar i princip om att förstå matte språket och kunna dra slutsatser av rena kunskapen. Ett tal på högskoleprovet räcker oftast med förståelse över grejen så kan man svaret, helt utan att ens räkna.. i många fall. Hoppas det går bra, och lycka till. Det är kul bara man kommer in i det :)

    SvaraRadera
  2. Undrar hur det skulle gå om jag började läsa matte igen, så värdelös på att räkna.
    Haha måste ju bara skriva vad jag drömde inatt, drömde att du var och hälsade på mig med Antonio och på något sätt så var Antonio helt plöstligt i vårt badkar och hade bajsat ner hela karet .. Haha hmm vart får msn allt ifrån ;). /. Bea
    www.beaviktoria.blogg.se

    SvaraRadera
  3. Hej hej! Har precis hittat hit till din fina blogg. Blir såå inspirerad av allt fint i din sons rum:) Du har ju sjukt snygga kläder. Vore kanon om du skrev var dina outfits kommer ifrån;) Alexandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alexandra: Många av kläderna är inte nya. Finns inte att köpa i butik nu. Men om jag har på mig något relativt nytt får jag skriva ut det=)

      Radera
  4. Älskar klänningen/toppen du har på dig. Antar att den inte finns i butik längre?! Kram på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mamma köpte den till mig när hon var utomlands sist. Kommer ej ihåg vart hon var. Gran Canaria tror jag. =)

      Radera
  5. As snygg klänning/top!!=)

    SvaraRadera