måndag 12 december 2011

Rensat, plockat, organiserat, rensat mer

Det började i helgen fram tills idag. Har gått igenom alla skåp och garderober. Alla mappar och plastfickor. Har slängt, sorterat, skänkt och gett bort saker. Hittade helt oanvända skor med prislappen kvar och allt. 3 par som jag aldrig använt. Kommer heller aldrig använda dem så har gett bort dem till min väns lillasyster. Hon är 14 år. Så himla perfekt ålder. Hon får kläder jag växt ur och som jag inser att jag aldrig kommer att komma i igen. Hon får smink, kläder, skor, accessoarer och smycken. Så roligt när jag ser att det används igen. Min väns tre barn får även de en massa saker. Alla Hello Kitty saker som jag gillade för några år sedan, men nu spyr på, har dem fått. Allt rosa jag ägt men nu inte tycker om. Så ni kan förstå att de där barnrummen är inredda med Marlene-saker;)


Men om du får en flicka sen då?
Ja, då finns det att köpa nytt. Varför spara saker i en massa år utifall? Ge bort till någon du vet kommer använda sakerna och uppskatta dem. Det är superkul!

Jag försöker hålla mig till att köper jag nytt, så åker något gammalt ut. En in, en ut. På så vis har vi ordning och redan, städat och snyggt.

Jag tycker det är jättekul att rensa och organisera. Jag har ögon för sånt där. Skulle någon komma hem till oss och säga: Jag vill ha arbetsgivarintyg från där du jobbade 2003, alla kvitton från renoveringen av köket och till sist ägarbeviset till bilen. Då skulle jag få fram de papperna på 0-tid.



Min regel jag gör mig av saker på är:  Har du inte använt detta på ett-två år så kommer du aldrig göra det senare heller. Detta gäller det mesta, bortsätt från barnkläder som skall gå i arv och diverse julpynt. Resten stämmer det in på väldigt bra tycker jag.

Min regel på hur jag gör mig av saker på är:  Släng aldrig kläder och saker som någon annan kan ha nytta av. Försök göra olika högar. Tex en hög till din kusin, en till Brödet och fiskarna, en att slänga. Och glöm ej att ”möbler slänger man på återbruket. inte i soprummet”.
När du ger bort saker du tröttnat på till någon du vet kommer bli glad för det, hur kul är det då inte att slå in det i paket och göra allt till en rolig överraskning. Tex skulle den här lillasystern få en massa örhängen av mig. Jättefina smycken, men jag kommer inte ha på mig dem igen för jag har växt ifrån dem. Då tog jag en chokladask i plast jag sparat, slog in alla örhängen i papper och sen gjorde jag ett fint kort och avslutade med att limma fast blommor på asken. Hur glad blir inte en 14åring av denna fina present?

2 kommentarer:

  1. DU Marlene, är MIN förebild! Läser din blogg VARJE dag, ÄLSKAR DEN och du är sådär sagolikt vacker så man blir galen! :) Kram en bloggläsare <3

    SvaraRadera
  2. Å så fint! Hur glad blir man inte av sånt här. Hoppas jag är en bra förebild så jag inte har dåligt inflytande på dig;) Fast det tror jag inte. Puss!

    SvaraRadera