måndag 19 augusti 2013

Svårt att börja skolan


Idag började Antonio på förskolan. Jag har suttit hemma och försökt börja skolan vilket man skall göra via nätet. Allt sket sig så jag ringde till skolan, blev kopplad och fick ingen hjälp. Jag behövde hjälp att registrera mig. Hon sa att jag blir registrerad vid uppropet. Jag ba, nej, det står att man ska göra det via nätet tidigast två veckor innan. Går man in på hemsidan står det tre steg man ska göra:

 
1.Hitta din uppropsinformation
2.Hämta ut ditt studentkonto
3.Registrera dig

Jag har gjort 1 och 2. Hon jag pratade i telefonen med sa att studentkonto och registrering är samma sak.  Återigen sa jag nej, varför står det då som två olika steg på sidan?

Skicka ett mail fick jag till svar. Nu har jag skickat ett mail men är ack så tjurig över att hon inte ens visste vad som stod på hemsidan. Jag förklarade exakt vart på sidan det blev fel för mig. Har printscreenat bild och bifogat i mailet. Vill bara få det här gjort. Att det ska vara så svårt.

Nu har jag i alla fall:

1.      Ansökt om lån till CSN.

2.      Vet vart jag ska vara på introduktion.

3.      Vart jag ska vara på uppropet. Men måste ta reda på vart det ligger så jag hittar. Får väl gå och kika på skolan.

4.      Skaffat en studentmail.

 

Saker jag har kvar är:

1.      Registrera mig på kursen.

2.      Fatta hur man hittar ett schema. Har försökt men förstår inte. Vart ska jag vara dag 3 liksom?

3.      Leta litteratur. Vilka böcker behöver jag? Köpa allt jag behöver.

 

Blä blä blä. Huvudvärk har jag till tusen. Mått illa i flera dagar. Det beror på att jag inte mår så bra, och sen smärtan i nacken och axeln. Har fått en tid till sjukhuset 26:e augusti. Hoppas att få sprutor i nacke, axel och arm så jag inte har så ont. Smärtan tar kol på mig. Sov dåligt i natt. Vaknade flera gånger för att jag hade ont. Klag och jämmer.

16 kommentarer:

  1. Också ny på högskolan19 augusti, 2013 18:15

    Hej!
    Förhoppningsvis hjälper det här dig:
    Välj Är student till vänster och sedan Ny student.
    Välj sen Registrera dig och där klickar du på Webbregistrering (orange)
    Logga in med dina uppgifter från antagning.se
    Där kan du sedan registrera dig (om du läser Basår så är det Baskurs i matematik 1 och Baskurs i kemi som du kan välja).
    När du sedan har registrerat dig på kursen så kan du logga in i Studentportalen (med ditt ID från studentmailen och det lösenord du valde vid den registreringen).
    I studentportalen finns schema och litteraturlista mm för just dig.
    Hoppas att det hjälper dig lite och lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej också ny på högskolan. Förstår inte att alla lyckas utom jag. Användarid, är det bokstäverna från sitt namn + siffron. Tex om man heter Kalle Krank så är det kek20066? Lösen samma som det man gjorde till studentkonto. För jag kommer inte in. Inget om fel lösenord eller så utan sidan blir error när jag trycker enter.
      Är det fel idag? Har jag alltid otur? Kan inte du testa om du kommer in. Annars får jag ringa idag igen och försöka få hjälp.

      Tack snälla för att du var så god och försökte hjälpa mig=)

      Radera
    2. Ny på högskolan20 augusti, 2013 12:47

      Hej igen!
      Självklart försöker jag hjälpa till!
      Hittade din blogg när jag googlade tekniskt basår, ska nämligen också läsa det! Och jag kan avslöja att jag också är skakis och lite förvirrad så du är inte ensam!
      Ja det stämmer med användarid och lösen. Dock ska du inte använda de förrän du loggar in i Studentportalen. Men innan du kan logga in i studentportalen så måste du registrera dig (det som jag beskrev som webbregistrering igår) och där är det inte samma id och lösen utan det id och lösen som du har på antagning.se dvs. den sida som du anmälde dig högskolan på i våras.

      Jag har inte haft några problem så troligen borde det fungera!

      Lycka till igen och skulle det inte gå så kan jag lova att DET LÖSER SIG ÄNDÅ! ;-)

      Radera
    3. Ny på högskolan: Idag fungarade det. Såg att sidan uppdaterats idag så det var säkert strul igår. Därför kom jag inte in och sidan blev error. Hittade vart mitt schema var och mina böcker. Fast det var tomt (ingen matematiklitteratur fanns att läsa) på mattekursen så försöker ringa till skolan och fråga varför. Tänkte köpa böcker nu så har jag det gjort.

      Radera
    4. Också ny på högskolan22 augusti, 2013 02:52

      Vad bra att det ordnade sig till slut!
      Ja jag såg också att det inte fanns nån litteratur till matten upplagd. Fick du tag på dem och veta varför?
      Och kemiboken är tydligen slut hos förlaget så den gäller det att hitta begagnad, om jag har förstått saken rätt...

      Radera
    5. Ang matteboken fick jag tag på Anna- Clara idag. Hon skulle be matteläraren lägga ut. Det som skrämmer mig är att ingen annan ringt och frågat?!!! Var det bara jag som undrade likso? Haha. Matematik 5000 3c. Blå bok. Nåt nummer på baksidan eller ryggen: 978-91-27-42628-3

      Kemiboken fattade jag inte vilken man skulel köpa. Den gamla eller den nya. Ska maila nu.

      Radera
    6. Ny på högskolan22 augusti, 2013 12:01

      Vad bra! Ja jag tänkte ge det några dagar och se om matteboken kom ut men man vill ju gärna ha den i god tid innan så att man har hunnit kolla igenom den lite.

      När det gäller kemiboken så hittade jag den gamla, ISBN 978-91-47-01875-8, begagnad så jag köpte den. Lite luddig info, känns nästan som att läraren inte har hunnit kolla upp om den nya funkar lika bra och det känns ju något stressande. Särskilt eftersom den gamla som sagt bara verkar finnas begagnad och inte i butik. Hur har du gjort och vad sa dem när du ringde?

      Radera
    7. Ny på högskolan: Ringde till Anna-Clara som är studievägledare på akademin där Natur är med. Ukk heter akademin. Hon visste inte. Frågade om både kemiboken och matten. Hon skulle be matteläraren Bo aka Bosse lägga ut infon på sidan. (som jag skrev).

      Ang kemiboken blev hon osäker så hon skickade vidare mitt mail till Anna Magnusson som är ansvarig för programmet naturvetenskapligt/tekniskt basår. Hon i sin tur mailade läraren, som jag inte hittade, och han mailade mig och bad mig ringa honom. Så har pratat med kemiläraren Lars idag. 10 andra hade ringt. Han förstod att det blev fel och kommer ta upp det på första lektionen och förklara hur han menade.

      Han menade att de har alltid använt boken från 2007. Den går att köpa begagnad för 100-200kr. Hittar man ingen kan man givetvis köpa en ny bok, den från 2012 men den kostar 550-600kr.

      Jag sa att texten på hemsidan går att tolka att man ska vänta med att köpa boken helt, eller att man inte ska köpa den nya boken. Men det var av ekonomiska skäl han skrev så där.

      Sen att den är slut på förlaget är att från och med 2013 så heter det inte kemi a utan 1,2 och 3. Och boken heter ju kemi A.

      Radera
  2. Hoppas att du fick ordning på det. Jag är med alltid så nervös när jag ska göra nåt sånt där. Hua! Sen känner man sig stressad för nu ska allt göras online, eller med telefon, eller nåt annat hightech. bara jag som saknar 90 talet då det inte var så här xD

    kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Linna: Varför är jag så nervös? Min verklighetsuppfattning är att alla andra klarar ju av det, men jag står här som ett jävla fån.
      Ska säga dig att, att jag klarade körkortet är så stort för mig. Är tacksam dagigen. Det fick mig att söka in till skolan. Kankse klarar jag även skolan.

      Allt är via datorn. Mindre kul när datorn stängde av sig och allt gick åt helvete. Fick svar på mitt mail och jag är registrerad till båda kurserna nu i alla fall. Jävla bitch i telefonen som sa att uppropet = registrering. Tänk om jag lyssnat på henne. Då hade jag inte haft behörighet att gå på kurserna. Stod liksom klart och tydligt 3 steg på hemsidan. Att inte ens hon som satt i servicen visste om det gjorde mig ännu mer nervös. Jag var så arg igår.

      På gymnasiet gick man till skolan och sen där fick man böcker och schema.Haha. Nu får man leta själv. Via datorn, eller telefonen. Hahaha.

      Hur började man högskolan på 90-talet? Var det lättare då?
      Fick an allt färdigt i handen?
      Kram!

      Radera
    2. Tar tillbaka det där om vad jag skrev att hon i telefonen var. Så säger man kankse inte. Men du förstår vad jag menar. Varför sitta och svara fel svar på frågor från stackars nya studenter. jag blev ju jättevimsig!!!!!

      Radera
  3. Marlene! Du har en helt underbart färgglad blogg som jag äntligen har hittat tillbaka till efter ett litet läsa-blogg-uppehåll. ;)
    O jag måste fråga hur du gör för att ta så klara och talande bilder?
    Antonio kommer garanterat att ha en fin uppväxt att se tillbaka på!
    Kram från Lisa! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lisa Angelica: Vad enar du med talande bilder? Haha. Är det fotoutrustningen du vill veta.
      jag har en canon systemkamera. Har fått ett nytt objektiv till den som gör att bakrunden blir suddig. 1,8 hetter den. Går inte att zooma.
      När jag fotar saker så kör jag manuellt. Då välger jag hur suddig bakrunden ska vara (kättesuddig är längst F-tal. i detta fall 1,8). Sen reglerar jag hur länge kemeran ska vara upp så bilderna blir ljusare eller mörkare.

      Innomhur har jag nästan alltid en extern blixt. Går inte ta kort innomhus annars. Blixten köpte jag i våras och jag använder den till alla bilder på inredning, saker och även människor innomhus.

      Är jag ute kör jag oftast auto utan blixt. Det är sybolen med en blixt och ett streck över. För ute ändras ju ljuset så fårt man går från ett ställe till ett annat.

      Sammanfattning av det vimsiga osammanhängande jag skrivit:
      1 Systemkamera
      2 Extern blixt
      3 Ett objektiv som kan gå ner i lågt Ftal. (Porträttobjektiv).

      Var det det du undrade över.

      För övrigt ser jag från vilken vinkel jag ska ta kort. 1 av 10 blir bra så ta massor;)

      Radera
    2. Tack för ditt svar! :)
      O, då sitter vi inne med samma utrustning, jag får helt enkelt ta mig i kragen och försöka lära mig min kamera lite bättre! Men detta var absolut ett kanonsvar! Ska genast använda min blixt lite mer… :)

      Må gott, och lycka till med skolan. Hoppas att det löser sig med registreringen!

      Radera
  4. Om du inte kursregistrerar dig nu så blir du registrerad vid uppropet av läraren ändå.. Var nog det hon i telefonen menade! :) / en som pluggar på mdh

    SvaraRadera
  5. Mdhs hemsida är det sämsta jag varit med om på länge. Har fortfarande problem med scheman osv. Men om du vet vart du ska vara d första dagarna så kan du vara lugn! Du får ett schema på plats (så var d för mig iaf). Lycka till!
    // Mdh student

    SvaraRadera