onsdag 7 augusti 2013

Det var ett kvällsbadbad som stod på schemat

Det var ett underbart bad i kvällssolen som jag planerat med finaste Antonio (som jag för övrigt nu på kvällen skulle klippa luggen på, och det blev för kort, så han ser inte klok ut nu). Syster och Antonio samlade stenar och ”pluppade” (slängde) i vattnet. Vi gick längs stranden och letade fler stenar. Antonio hade händerna fulla så han gav dem till Rebecca så hon fick bära allt medans han samlade mer. Han pratade med barn och sökte kontakt. Blev fascinerad av två äldre pojkar som skrev sina namn i sanden. Antonio satte sig bredvid och ritade streck i sanden. Pojkarna brydde sig inte om honom. Han gjorde höga ljud för att de skulle titta. Visade sitt sandiga finger för han var så stolt att han gjort samma sak som dem. Han puttade lite lätt på ena pojkens ben. Då sa jag till Antonio:

-Om du vill prata med pojken kan du säga hej hej istället för att puttas.

Då sa Antonio hej hej. De svarade honom inte. Tillslut bad jag dem säga hej till Antonio för det var det han ville. De sa hej några gånger och då blev han nöjd. Jag lovade ju i princip att om man säger hej får man kontakt, att puttas behöver man inte göra.

Antonio hittade en napp i sanden. Såg första barn i närheten. Tog nappen och gick med den fram till henne. Hennes mamma sa att det inte var hennes barns napp men Antonio skulle absolut ge nappen till henne. De tog emot den och sen när Antonio inte såg la vi den på stranden. Så snäll han är asså. Det var jättefint. Han trodde hon tappat den.




4 kommentarer:

  1. Jag älskar din blogg..
    men jag tål inte att läsa när du låter Antonio störa andra barn som leker.
    Du ser allting ur Antonios perspektiv. Dessa pojkar ska inte behöva leka med
    Antionio! eller svara på hans frågor. Jag tycker det är konstigt att du släpper fram
    honom i huvudtaget till det äldre pojkarna. Speciellt när det visar SÅ tydligt att de inte är intresserade! Varför skulle de vilja leka med honom?
    De var förmodligen upptagna i sin egna lek, som blev avbruten av en lite kille.
    Självklart gör inte Antonio något fel, för han vet inte. Men när han blir stor nog att fråga OM han får vara med, då kan du enligt mig släppa fram honom. Annars tycker jag det är ditt ansvar att värna om andra barns lek också. Du kunde ju tydligt läsa deras signaler och hade inte du varit där hade det förmodligen sagt åt Antonio att gå därifrån.
    Det är ingen självklarhet att alla barn ska leka med alla barn.
    Precis som vi vuxna VARSAMT väljer våra vänner och bekanta.

    Det är min åsikt och hoppas du förstår hur jag menar :)
    Kram och tack för en annars super blogg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cass. Mitt fel. Jag sa ju att om man säger hej istället för att puttas går det lika bra. Men när han då provade det och inte fick svar ville han puttas igen. Han är i en puttperiod som de flesta barn går igenom. I brist på ord så puttas barn för att få kontakt. Eller slår rakt ut med handen på personen/barnet de vill ha kontakt med. Jag försöker på ett sätt utan gap och skrik och ligga på marken och grina, minska ned på puttandet genom att istället lära Antonio säga ”hej hej”.

      Släpper fram? Alla får gå på stranden. Det är inte röd zon 3 meter kring varje människa.

      Va roligt att du tycker om att läsa om oss. Eller se på alla bilder, för bilder är det massor av.

      Radera
    2. jag tycker det var gulligt att du sa att han skulle säga Hej istället och så. det är inte det jag menar :) Jag förstår absolut varför du bad killarna säga Hej tillbaka. Tycker du gjorde helt rätt i det du gjorde om Antonio började knuffas igen för att söka kontakt. Och självklart är det inte röd zon 3 meter kring varje människa. Jag menar bara på att pojkarna så tydligt visade att det inte hade något intresse för Antonio och att jag tycker att ni borde hittat på något annat istället för att försätta "störa" pojkarna :)Innan du hade sagt att man får säga hej istället för att knuffas borde ni ha gått därifrån, och det tycker jag enbart för att pojkarna så tydligt visade att de inte ville leka med Antonio :)

      Radera