söndag 7 oktober 2012

Skydd för tapet till barn

Denna helg har vi arbetat med att sätta upp plastskivorna i Antonios rum. Det har sett ut så här:

Nu är skydden i Antonios rum på plats. Nu kan man ligga med fettigt hår i kuddhörnan och smeta mot väggen hur mycket man vill. Nu kan Antonio sparka på väggen med smutsigastrumpor. Allt är tillåtet.

Bakom skydden har vi lagt tapet. Man kan när som helst byta ut tapeten. Jag har en massa olika tapeter i härliga färger och mönster här hemma. På skivorna kan man sätta upp bilder eller stickers. Då slipper man förstöra tapeten med nålar eller häftmassa.

 
Uppmuntra barnet:
Tanken är att när han blir äldre och är intresserad av något ska vi uppmuntra honom i det. T.ex., är han intresserad av skalbaggar kan man sätta upp en tapet med skalbaggar. På skivorna kan vi sätta upp bilder på skalbaggar och det vi har forskat om.

Lek med fönsterbilder:
Ni vet bilder till fönsterrutor som man andas på och sätter upp på glaset? Sådana kan man sätta upp på skivorna, ta ner, sätta upp.

Ur barnets synvinkel:
Jag tror det är roligt för Antonio med färg i hans nivå. Jag hoppas detta skall kittla hans sinnen och fantasi.

Bara att byta ut:
Bästa är ju att man kan byta ut tapeten när man vill. Denna gång valde Gabriel vilken tapet som skulle sita bakom skivorna.

 

Rummet börjat ta form och bli som jag tänkt mig. Jag fokuserar mycket på könsneutralt och pedagogik. Försöker tänka på ett barns nivå och tycker mig ha lyckats väldigt bra.

17 kommentarer:

  1. jag tror det ska gå att rita på med whiteboard penna också. Bara rita på och sen sudda ut. Om du har tex ett träd han kan rita av bakom plastet eller färglägga. Sen är det bara sudda/tvätta bort.

    SvaraRadera
  2. Jättefint rum! Vilken bra idé det här med plexiglaset. Vi har precis börjat med att inreda barnens rum, det har lixom inte varit så kul att fixa innan dom bodde ihop i samma rum så vi har inte ansträngt oss. Nu sover dom i samma rum så nu kan man börja fixa och greja med alla dom där planerna som man haft sen länge.
    Jag har kollat runt på en massa olika sidor på tips och inspiration och har fått många fina ideer.
    Nu gäller det bara att bli miljonär ;)

    SvaraRadera
  3. Helt underbart måste jag säga.. Älskar dina tips och hur du gör, måste bara kolla vart får du alla ideér ifrån? Grymma är dom iaf! Min dotter är snart 7 månader och vi håller på med hennes rum och inreder och du har sååå många bra tips.. Mssa bra i din blogg.. :D
    Kraam

    SvaraRadera
  4. Pia-Lotta: Just denna ide med plexiglas och tapet har jag kommit på helt själv. När folk satt i kuddhörnan såg jag att huvudet skitade ner den vita tapeten. Det var då jag kom på att vi måste sätta upp något skydd. Jag gnolade länge på hur det skulle vara. Plywood, glas, plast.

    Jag ser framför mig hur jag vill ha det. Ibland är det mest känslor och intryck. Som om du vet hur det ser ut hos din kompis, frågar jag: vad har hen för tapeter i sovrummet, kan du sällan svara på det. Men du vet ju hur det ser ut. Svagt. Du kan inte se detaljer.
    Precis så börjar många idéer, att jag inte ser allt solklart i huvudet. Det växer fram:)

    Stort lycka till med dotterns rum.
    Kramar

    Ly

    SvaraRadera
  5. Ly smög sig in där. Sitter med iphonen och jag har stora problem att skriva. Bara mina fingrar som känns för stora för de små knapparna?

    SvaraRadera
  6. Jag älskar dig och den här bloggen! Tusen tack för alla fina inlägg och tips!

    SvaraRadera
  7. Va roligt att höra! När jag får sånna här kommentarer blir jag så glad, och även peppad att dela med mig av allt. kram

    SvaraRadera
  8. Super snyggt!! // Mia

    SvaraRadera
  9. Vilken toppenidé du har kommit på!

    Gillar din blogg, händer mycket och handlar om allt möjligt!

    //Linda =)

    SvaraRadera
  10. Tips från en glasmästare! Måla INTE med tusch på plexi. Det är en ganska vanlig myt att plexi är starkt, men den kan lätt bli repig och då kan tuschen fastna. Super bra idé av dig att göra så med tapeten:) har gjort ganska många glasskivor till kök, det är så snyggt! Och glas är väldigt hållbart mot väggen:)
    Nu är jag en sur-jämte när det kommer till plexi, men att måla på det känns lite onödigt;) kanske funkar om det är Lexan:)

    Blir så glad av alla härliga mönster ni ger er son. Det känns befriande på något vis, att han får upptäcka själv:)
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Sauronsara: Jag ska inte måla med whiteboardpennor på glaset. Tar det säkra före det osäkra. Sen kan det ju te sig så att Antonio tror att man kan måla på alla väggar då. Vet inte vid vilken ålder de fårstår skillanden. Typ 7 år?

    Ja, mönster och färger är det i hans rum. Letar massa fakta på nätet om utveckling och pedagogik. Riktigt roligt faktiskt.

    Tack för din snälla och varma kommentar.
    Kramar

    SvaraRadera
  12. Oj vad smart det där verkar som =)

    SvaraRadera
  13. Vart köpte du plexiglaset, hos glasmästaren? Hur fäste du upp det på bästa sätt?

    SvaraRadera
  14. Vart köpte du plexiglaset, hos glasmästaren? Hur fäste du upp det på bästa sätt?

    SvaraRadera
  15. Catrine ang plexiglaset. På ett företag som gör reklamskyltar, affärskyltar och neonskyltar. Finns även hos gladmästare. Berätta för den du beställer av vad du ska ha det till. Tror inte vi har just plexiglas, utan att det heter något annat.
    Jag gjorde en utförlig ritning och lämnade in så allt blev rätt. Glöm ej om det ska vara utskuret runt ett eluttag.

    Lycka till:)

    SvaraRadera
  16. Tack! Ska ringa glasmästaren i eftermiddag då :)

    SvaraRadera
  17. Hej!
    Ser att detta är ett gammalt inlägg från 2012, men är nyfiken på denna smarta plexiglas-lösning! Skulle vilja göra en liknande lösning, men kring min sons säng (huvudgavel och längs med ena väggen).

    Hur har du fäst upp plastskivan? Går den att ta loss, för att exempelvis byta bakgrund och göra rent bakom? Sitter den bra?
    Har du några bra tips kring att göra en sådan och är det något som du skulle ha gjort annorlunda?

    SvaraRadera