tisdag 9 oktober 2012

Kunde inte sova igår för en film som cirkulerar på facebook

Facebook är tammefan riktigt bra när det gäller att man kan sprida budskap och nyheter mellan privatpersoner. Alltså nyheter man vill uppmärksamma, som inte visas i tv-rutan. Igår såg jag en film som cirkulerar på facebook som utspelar sig i Göteborg Brunnsparken. En hund som biter ett barn och vägrar släppa. Folk gör små insatser att få bort hunden. Barnets byxor åker av och rumpan syns. Det är kallt. Man tror hela tiden att nu är det över, men hunden släpar barnet på marken.

Ingen sparkar hunden. Jag tycker att ingen gör tillräckligt.
Jag började så klart gråta då jag kände så starkt för det lilla barnet.
Hade det varit mitt barn hade jag stampat på hundens huvud.
När allt äntligen är över får man se hur ägaren tar hunden i kopplet och går därifrån. Slut. Inget mer händer.
Polisen kom inte då ägaren och hunden hade gått. Fast flera vittnen kunde beskriva ägaren så valde polisen att inte komma till platsen och sen åka och leta efter ägaren. Nu finns allt på film och jag hoppas polisen gör ett bra jobb med att leta upp den människan som bär ansvaret för händelsen. Jag hoppas att hunden får träning för att detta inte skall upprepas, och att barnet får skadestånd. Pengar är det minsta man kan få för. Jag hoppas även barnet får vård så som en kurator för detta är ett trauma jag tror barnet kommer få lida för hela sitt liv.
Jag drömde om detta halva natten. Sov som en pajas. Jag kan inte se filmer där barn far illa för jag får ont i magen och tänker att det är Antonio.

13 kommentarer:

  1. Åh herregud!! Tårarna bara sprutade på mig! Varför gör inte folk nåt ordentligt. Hur i helvete tänkte killen med hunden när han bara gick sin väg efter att dom fått loss fanskapet från barnets ben?
    Usch, detta kommer jag inte glömma i första taget!

    SvaraRadera
  2. När jag var liten fick jag höra att om en hund attackerar någon ska man lyfta den i bakbenen (om det är möjligt) för då tappar de fattningen lite och släpper taget. Vet ni som har hund om detta kanske stämmer? Förstår att det säkert är olika från hund till hund :)

    Det är jättehemska scener med den lilla pojken, och att ägaren bara går iväg!!!

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  3. Vågar inte titta på filmen men har också sett hur den delats runt. Orkar inte med hela den här debatten om vad som är en kamp-hund och inte, däremot vet och ser jag flera dagligen med sådana klassiskt kamphundsaktiga raser vars ägare verkar vara oerhört lättsinniga. Hunden må agera som hundar gör men det är ägare till många sådana stora hundar som är dumma i huvet, de verkar gå mer på hundens utseende och på att de är coola men kan ingenting om hur de ska hanteras och uppfostras, trist nog. lider nåt hemskt med det stackars barnet :(

    SvaraRadera
  4. HEMSKT HEMSKT HEMSKT!! :(
    Det värsta är ju alla runtomkring och ägaren som inte vet hur han ska handskas med hunden!! I det där läget får man väl räkna med ett hugg i armen om man vill skona ungen, INTE DRA BARNET ifrån hunden, då blir det mer som en lek för hunden, dragkamp Tjohooo!!
    Nej, STACKARS STACKARS pojke!!

    SvaraRadera
  5. Det var dock inte ägaren till hunden som tog den i kopplet och gick iväg:
    http://www.expressen.se/gt/man-med-rottweilern-pa-filmen-identifierad/

    Lika hemskt är det hela dock ändå! Usch, fick så ont i magen av det där klippet och visst tänker man på sina egna barn... hemskt!

    SvaraRadera
  6. La Candida: Håller med dig till 100%. Undra om folk vet vilket ansvar det är med en stor hund. Vissa behöver supermycket motion, annars gör de dumma saker. Tex biter sönder soffan.

    Tur jag har en liten hund. Jag vågar ju ta tag i honom om han gör fel mena jag på.

    Förstår att du inte vågar titta. Jag har, som jag skrev, väldigt svårt att se filmsnuttar från the real life där barn för illa. Bloggade förut om baby-yoga där man slängde runt barnet. Vi snackar spädbarn och bebisen gallskrek. Har inte återhämtat ig än. Phu

    Sen var det nåt kllipp om en mamma som kastade sitt barn i sängen och barnet kröp tillbaka och sa: mamma, men hon bara slog det och mörbultade hen i sängen igen. En väninna filmade men gjorde inget. Såg aldrig det klippet men har hört talas om det. Klarade inte av att se det.

    Ikväll ska jag se på klipp som handlar om barn i teletubbies-landskap och rosa moln och fjärilar i luften. Kanske jag somnar utan mardrömmar;)

    SvaraRadera
  7. Dock inte ägaren till hunden: Denna information kom nog upp under dagen. Jag skrev inlägget imorse. Verkligen hemskt. Och sen som Johanna skriver här ovan:

    ""Det värsta är ju alla runtomkring och ägaren som inte vet hur han ska handskas med hunden!! I det där läget får man väl räkna med ett hugg i armen om man vill skona ungen, INTE DRA BARNET ifrån hunden""

    Ja, de drar och drar och händelsen verkar inte få ett slut. Jag hade offrat allt om det var Antonio.
    Hur långt får man gå? Får man ta nyckelknippan och sticka in i hundens ögon? Som föräldrer kan man ju gå rätt så långt. Eller hur långt som helst.

    Den här filmen sätter fart på folks åsikter om RÄTT och FEL. Vad är rätt i en sån här situation? Vad är etiskt rätt?

    Har läst mycket bland kommentarerna till filmen på facebook, och det skrivs så hemska saker. Så som att det är hunden det är synd om. Någon skrev: ""Hunden det är synd om. De slår honom. Barnet visar ju bara rumpan lite. Han får väl inte men för livet av att moona?""

    Tror de flesta som tycker synd om hunden, (istället för barnet), inte har egna barn och kan känna lika starkt.

    SvaraRadera
  8. De är både synd om hunden å Barnet i de här fallet, för ägaren har väl sagt åt hunden att gå till attack..vem släpper kopplet??? Idioter, sen förstår jag inte hur dom kan lägga ut en film på allt detta, Stackars pojke som får leva med att alla sett hans rumpa på film och allt som hände, en 6 åring är mycket väl medveten.

    SvaraRadera
  9. Sanna: om jag förstått det hela rätt las filmen ut för att visa ett brott polisen valde att inte komma till. Filmen spred sig som en löpeld och nu verkar polisen vara inblandad och har hittat ägaren och mannen som hade hunden vid påhoppet. Filmen visar även att folk inte ingriper. De är rädda för sådant som är utanför våran vardag.

    Tycker det är bra att man kan filma hemskheter. Då finns bevis. Misshandel, mobbing, slagsmål m.m. Jag försökte filma två snorungar som gick till muntlig attack mot en alkoluserad man. De försökte ta hans glasögon och lura av hans armband. Detta hände på Viksäng, Västerås förra veckan. Ena ungen var klädd i strumpor, jeans och t-shirt. Var jättekallt. Bara att han fick vara ute så visar ju hur stor koll föräldrarna har. Jag låtsades ringa polisen och få avvek ungarna från platsen.

    Ang min filmning failade jag för råkade ha ljud på så plinget hördes.

    SvaraRadera
  10. jaha :( ja det är sant, om det nu kommer hända nåt av detta så är det ju bra. Ajdå synd att du hade ljud på..Fyy var finns dom vuxna usch vad händer

    SvaraRadera
  11. fakta: Det va inte ägaren till hunden utan en kompis, han gick till polisen och anmälde sig själ efter och ett barn skall aldrig gå fram och klappa en hund dom inte känner om man inte frågat ägaren först!

    SvaraRadera
  12. Kan inte annat än att hålla med anonym som skrev sist. Man ska ALDRIG ta förgivet att en hund (eller katt heller för den delen) är snäll och inte blir rädd. Som många skrev på Facebook så är det INGEN som ser filmen som vet hur allt började. Visst, det är fruktansvärt att hunden tog tag i barnet, som tack och lov inte skadades fysiskt. Men det är den som tar hand om hunden och inte hunden som gör fel. Sen var det heller inte ägaren.
    Ett djur som blir skrämt eller trängt av någon anledning kan gå till attack.
    Och sen skriver du att ingen gör tillräckligt. Vad jag sett så är det en som slår hunden i huvudet innan den släpper.

    Det är en hemsk händelse. Jag grät när jag såg klippet. Men jag tycker inte att man ska ta förgivet att hunden är en elak hund. Men jag kan ärligt säga att jag tycker det är den som tar han om hunden och inte hunden som gör fel.

    Ta vara på dig.
    Hoppas att du kan sova igen utan mardrömmar. Det hoppas jag med att jag kan. För jag är inte hjärtlös även om det kanske lät så.

    SvaraRadera
  13. Men så fruktansvärt!!!Man blir både ledsen och arg....
    Hur kan man låta hunden bete sig sådär. Och hur nådde hunden ungen om han hade den i koppen?! Förstår inte att man inte är varsam. oavsett om hunden är van barn så ska man ALLTID ta det försiktigt och ALDRIG lämna hund och bebis/barn ensamma. Hundar förstår inte. och inte barnen heller. Vilken rädsla barnet ska ha hela livet. huvva "hundar bits och släpar på människor". Dra hunden i svansen, i nackskinnet eller bryt upp käkarna med händerna. Gör bara nånting skulle jag vilja säga. huvva vad upprörd man blir. Förstår att oron skapar mardrömmar där din pojk far illa <3

    SvaraRadera