måndag 29 oktober 2012

Eftermiddagste

Idag har Malin varit här på eftermiddagste. Det var ett tags sedan vi träffades, så vi trängde in en te-träff i våra fullproppade scheman. Vi pratade om allt. Ibland behöver vi inte prata. Vi utbyter blickar och förstår varandra. Haha. Nej då, men vi tycker mycket lika och har liknande värderingar. Då kan vi diskutera det vi tycker. Mycket kul.

 

Vi pratade på djupet om kommentarer på bloggar över lag. De som börjar med: Vill inte vara elak men..
Eller: Ta inte detta som dålig kritik men..
Vadå ”men”? Nu kommer jag skriva något nedtryckande eller taskigt men jag förvarnar lite snällt? Detta fenomen stöter jag ofta på bland Kisses kommentarer. Ta inte det här fel nu Kissie men… sen följer något halvt elakt.

Som om de sitter och lusläser hennes blogg och så fort de hittar något de kan klanka ner på så är de snabba med det. Hon har tex på sin blogg lagt till en rullande remsa längst upp. Där kan vem som helst betala 20 kr för att synas. Minst en minut, därefter tills nästa person skriver något. Skitsmart och roligt. Man kan länka sin blogg, hemsida, shopp m.m. Nej, då ska folk skriva att det är dyrt och dåligt. Att hon bara vill tjäna pengar.
Jaaaaa!,så klart hon vill tjäna pengar. Skitsmart idé hon har kommit på,  tycker jag. Ingen tvingar någon att göra detta, så skriv inte elaka saker. Herre gud. På MTV (när vi hade det i huset) så fanns det jämt att man kunde betala och få skriva en hälsning som visades längst ner i tv-rutan. Klaga på det då!
Dit jag vill komma är att jag ibland upplever det att vissa människor läser en blogg och bara väntar på att få skriva något elakt. Elakt i smyg, för kommentaren började ju faktiskt med: ta inte det här fel men…

 

Sen pratade vi om en kommentar jag fick här på bloggen. Den handlade om Antonios kläder. Den lyder så här:
Anonym sa... Ta inte det här som kritik, jag bara funderar ... Jag har nu läst din blogg ett tag och tycker om att läsa det mesta du skriver, din son är otroligt söt och samma gäller för dig. Så det jag funderade på är varför du ibland klär honom i väldigt blommiga-flikiga kläder? bara undrar då ja tycker att det finns fina pojkkläder också.


Då kan du inte ha läst min blogg då jag ständigt bloggar om genus, unisexkläder och varför barnkläder är så uppdelade. Jag uppfostrar mitt barn till en individ och inte ett kön. Att jag väljer att klä honom i bekväma färgglada kläder är toppen av isberget. Hela hans rum är könsneutralt. Han har alla färger i sitt rum. Massa rosa i hans tapet, för rosa är tydligen en tjejfärg som bara tjejer kan ha? Inte för mig. För mig är rosa en färg, punkt slut. Jag vill inte uppfostra honom att killar har blått och grönt, och tjejer har rosa och lila. Jag vill inte uppfostra honom att välja bilar och blått. Jag vill uppfostra honom att han kan välja vad han vill. Han kan välja dockor och pussel i leksaksaffären. Bakom hans val finns ingen bakgrund att jag har format honom att välja det som uppfattas ”killigt”.  

Jag står inte i fönstret och säger ”Titta bilen” hela tiden. Och, ”nu ska vi åka bilen”. Köper bilar som leksaker. Då har jag ju format honom att tycka om bilar. Herregud! Jag vet inte hur jag ska förklara det här!!!


Har flickor patent på blommor? Skulle plagget uppfattas som killigt om blommorna var i en annan färg? Varför ska det vara så uppdelat i färg, form och mönster på små barn?

 

Om ni ändå har läst så här långt i detta inlägg vill jag avsluta med att göra ett förtydligande. Det jag skriver om Antonio och mina val gäller nu. Inte när han är 1 år, 5 år eller när han var spädbarn. Det gäller idag. Som när många störde sig på mina färgval när Antonio var nyfödd. Jag ville ha neutrala färger för det blev så hårt med starka färger och mönster. Det jag skrev då, gällde just då.  Det fortsatte ju inte i flera månader…som ni kanske har märkt.

Hur jag behandlar situationer i vardagen som innefattar mitt barn och bus gäller då. Jag handlar över hur mogen han är, hur mycket han förstår och mina erfarenheter om vad som funkar. Jämför inte med era barn som går i 4:an när ni läser om hur jag gör med Antonio. Det blir väldigt fel när ni gör så.

Sammanfattningsvis, det jag skriver om Antonio gäller i nuet. Jag kanske gör annorlunda om ett år.

42 kommentarer:

  1. Bra skrivit!
    Gud att folk inte bara kan ANDAS och typ skaffe ett eget liv?!
    Jag tycker hur som hellst du gör ett fantastiskt jobb och Antonio är jättefin i sina kläder! underbart med all färg tycker jag och säkert han ickså!
    dessutom vi mammor ska hålla ihop och stötta varandra istället för att lägga tid och energi på att klanka ner på ditt å datt!

    SvaraRadera
  2. Haha bra skrivet om kommentaren Just den blev jag smått irriterad på för hur länge kan personen ha läst din blogg. Nä barn är barn och ska få klä sig precis som dom vill leka med vad dom vill. Så trött på kill och tjej saker/ kläder. Min son är 8 och han har haft dom flesta färger på sina kläder. När han var runt 3 var vi in på HM och jag fick mer eller mindre en utskällning av en tant för att jag skulle köpa en ljus rosa piké tröja till honom. Hon förstod inte varföe jag skulle ha den när det fanns så tuffa Batman motiv. Jag valde den tröjan jag valde för att det var den jag ville ha. Hans favorit färg är RÖTt han verkligen älskar den färgen men enligt vissa är den färgen fel, för rött det är ju tydligen en tjej färg. Men fy så trist om alla killar ska klä sig i blått, grön och svart. Och tjejer rosa, blommigt, glittriga mm.. Vi lever i ett fritt land varför ska vissa hänga upp sig på ett barns kläder mm förstår jag bara inte // mia

    SvaraRadera
  3. Haha vad är det för kioskmongo som skrivit den där kommentaren. Hon kan INTE ha läst mycket i din blogg. Jag har din blogg på min bokmärkesrad längst uppe i min webläsare så jag tycker att jag är inne ganska ofta iallafall och ville bara säga att du är en stor inspiration! Jag tycker det är SÅ härligt hur du TÄNKER igenom allt som gäller Antonio och delar med dig av det till oss läsare. Jag är visserligen bara 23 (snart) och har inga planer på att skaffa barn inom de närmsta åren iallafall men när jag får barn så vill jag göra som du. Neutralt och inga påtvingade roller. Man ska få leka med vad man vill! Jag lekte med bilar när jag var liten. Älskade min brors små coola bilar och bilbane-mattan som man kunde leka med.

    Älskar hur du står på dig också.

    Keep it up! :)

    /En läsare :D

    SvaraRadera
  4. Ni sitter och diskuterar om att jag är elak, mongo osv... Jag har bara en annorlunda åsikt om hur man ska uppfostra sina barn. Är jag mongo för det? Alla får uppfostra sina barn precis som de vill och alla föräldrar gör sitt bästa. MIN åsikt är att det bästa är att fira ett barn som den är. Klart att mitt barn ska få välja sina leksaker fritt, sina aktiviteter osv.... Men VARFÖR ska jag klä honom som en flicka? Det är så onödigt. När han blir intresserad av kläder och vill bära en klänning kommer jag att köpa en klänning till honom, men jag vill helst undvika att han som vuxen undrar varför vi inte firade honom som en manlig individ. Detta tycker jag för jag är tacksam till mina föräldrar för de inte klädde mig som en pojke, utan jag fick vara deras lilla prinsessa vilket jag älskade.. Senare i tonåren tyckte jag inte om rosa utan föredrog svart men det störde mig aldrig att mina föräldrar firade att de fick en flicka och inte en KÖNLÖS INDIVID.

    SvaraRadera
  5. Vill bara säga att du inspirerar när det gäller kläder och inredning till Antonios rum! Jag har en dotter som är ngn vecka yngre än A och när jag ibland ser hans kläder vill jag bara springa och köpa det till henne. Så underbara! Det är det härliga med små barn; att man kan klä det i det man själv vill efter ens egna tankar. Om något år så kommer deras vilja att välja kläder att finnas och då får man anpassa sig... Låta ens dotter vara en prinsessa och ens son gå med massa cars tryck eller vice versa. Just nu är det en härlig ålder att man faktiskt kan klä sitt barn i just det man själv vill.
    Hur du inreder och tänker kring Antonios rum är kanon. Har fått många tips och idéer :-)
    Dock är jag väldigt mån att berätta för min dotter när vi ser saker eller ska göra något. Titta bilen, oj där kommer en till bil osv. Gäller även om vi ser träd söm rör sig, en hund osv. Tror det är viktigt att beskriva det man faktiskt upplever.

    SvaraRadera
  6. Vi har inte diskuterat att du är mongo. Vad får du det ifrån? Jag skrev att frågan var konstig om du har läst bloggen, då jag ständigt skriver om genus och mina tankar. Resterande text var inte riktat till en person, utan hur jag tänker generellt. Slutet var en fotnot jag ville lägga till då jag upptäckt att folk i allmänhet jämför mitt beteende jämtemot Antonio med sina barn som inte är i samma ålder eller ligger någon annan stans i utvecklingen.

    Jag uppfostrar mitt barn till en individ och inte ett kön. Jag tar inte bort hans kön för det! Förklara gärna hur man tar bort ett kön? Är nyfiken på hur du tänker.

    Pojkar och flickor, män och kvinnor är olika. Det är sant. Men varför har det blivit så? Kan vi påverka och göra det mer jämlikt, att båda könen har mer förståelse för varandra?
    Mycket ligger i uppfostran redan från början. På Lady Dhamers blogg står det väldigt bra så kopierar rakt av:

    ””Att män och kvinnor är olika är det som sagt ingen som förnekar. Men VARFÖR är vi det då?
    Forskning visar tydligt t.ex att flickor och pojkar bemöts olika från dagen de föds och det följer med under hela livet. Kön påverkar hur andra människor uppfattar oss. (”flickor är si och pojkar är så”) T.ex så talar vi mer med flickor, använder fler ord och mjukare tonläge samt ger dem mer komplimanger för utseendet och mer kramar och leenden, medan pojkar får mer skäll, tydligare order samt uppmuntras att vara högljudda, ta för sig och vara tuffa. Flickor uppfostras att vara duktiga, empatiska, omvårdande och uppoffrande medan pojkar fostras att vara starka, ambitiösa, tuffa och känslomässigt otillgängliga.””
    (Slut på kopieringen)

    Genus handlar inte om att bära enbart bruna och gula kläder och då blir man könslös. Ett barn är för mig i första hand ett barn.

    SvaraRadera
  7. Sen kan jag tycka att jag, och ni läsare, går förbi varandra ibland med vad vi menar, och då är det svårt att hålla en fungerande debatt!

    SvaraRadera
  8. Om du läser kommentarer kommer du se att det står mongo, och du skrev självl att man menar illa om man undrar över hur andra tänker. Ännu en gång vill jag säga att jag inte tycker att man gör fel om man inte gör som jag eller att man är dålig förälder. Det jag menar är att istället för att försöka skapa könlöst samhälle och få allt att handla om kläder borde vi kanske försöka uppfostra våra barn till att vara bra människor, goda män och goda kvinnor. Jag uppfostrar min son till att vara snäll, omtänksam, artig, älskande så att han växer upp till att en vacker dag bli en bra pappa, älskande och respektfull partner och allt sånt som jag värderar hos män. Däremot har inte jag behov av att klä han som en flicka bara för det. Jag uppmuntrar honom till att tänka själv också så om han själv skulle välja flikiga kläder, dockor etc skulle jag respektera hans val. Hoppas ni förstår mig.

    SvaraRadera
  9. Vilken snygg tröja du har på dig! Var har du köpt den? Kram Åsa från Västerås

    SvaraRadera
  10. Det var jag som skrev mongo.. KIOSKMONGO... för att jag tycker att det är efterblivet att ifrågasätta någon annans val av mönster på kläder till SITT barn oavsett om DU tycker att det är FLICKIGT bara för att det kanske marknadsförs som att det är till flickor....

    Jag önskar att fler kunde göra som Marlene och gå sin egna väg. Välja det man själv tycker passar istället för att gå raka vägen till pojkavdelningen med skygglappar för ögonen och blicken ner i golvet så att man absolut inte upptäcker de jättefina mönstret på det där plagget som butiken valt att hänga på flickornas avdelning.
    Tycker det är så himla löjligt!

    När jag var yngre så hade jag både "killkläder" och "flickiga kläder" .. och de fortsatte jag med upp i åldrarna när jag själv fick välja kläder för jag trivdes att ha oömma "tuffa" kläder när man sprang omkring och lekte och jag brydde mig inte ett dugg om när jämnåriga hade svårt för att acceptera det.

    Vi alla är individer. Jag tycker inte att det är okej att sätta oss i bestämda fack HELA TIDEN. Facken som existerar är mänskligt konstruerade uppfinningar och jag tycker att man kan uppdatera och utveckla dessa facken hur man vill.
    Inget är skrivet i sten. Inget består.

    Jag står för de jag skriver i kommentarerna och har signerat med både namn och bloggadress. Jag ser att du skriver anonymt. Vågade du skriva med ditt namn signerat på första kommentaren eller heter du Anonym där med undrar jag?


    SvaraRadera
  11. Elise jag vill inte argumentera med dig. Hur gammal är du? Varför tror du att jag inte vågar säga vad JAG tycker? Jag som mamma läser mammabloggar för att bli inspirerad, förstå andra bättre osv....inte för att bråka med en fjortis....

    SvaraRadera
  12. Åsa Västerås ang tröjan: Den är från 2010, Gina tricot. Min var uttöjd över magen sen jag var gravid så tog min systers i helgen. Nu är det min;)

    SvaraRadera
  13. Elise...igen;)
    Gud så bra skrivit. Rapp du är;)

    Gillar det du skriver om "med skygglappar för ögonen och blicken ner i golvet".
    Precis så gör jag INTE. Jag tittar på kläder i hela affären, inte på det som kallas för pojkavdelningen.

    Jag vill, som du skriver, komma ifrån de här facken som vi ger barnen från det att de kommer ut ur hålet på oss. Som jag skrev i en kommentar längre upp så börjar det så fort de föds. med ord, röst, miner och rörelsen, så behandlar vi bebisen olika beroende på kön. Jag tycker det är fachinerande att vi gör så. Och nu när jag vet det, så tänker jag på det så mycket. Hur jag gör och hur andra gör, i Antonios närhet.

    SvaraRadera
  14. Anonym ang fjortis: Jag anser inte att det var på en fjortisnivå. Absolut inte. Var bra skrivet på vuxet språk. Det pågår en debatt här och det betyder ju att man diskuterar, är för och emot, eller vad man är.

    Jag tror, som jag skrev ovan, att man går förbi varandra ibland och inte förstår vad den andra menar. Vilket tonläge ska man läsa i? Sånt är jättesvårt.
    Tänk dig två trianglar som krockar. Det vi skriver och säger är bara toppen. Allt det där under är vad vi menar, känner, tycker, etik, moral, bakrund m.m. Massa. och här skriver vi bara så det är supersvårt. Eller hur?

    Om du tycker att jag klär mitt barn som en flicka så TYCKER JAG att du är trångsynt. Jag älskar färg och form. Men om det för dig är för flickor så har vi väldigt olika syn. Och det är ju inget att bli arg över "Anonym"?

    SvaraRadera
  15. Skulle verkligen vilja få bort mina "skygglappar" när jag handlar kläder till Liam! Men e så dålig!
    Tack för alla tips på kläder!:)
    Jag tycker iaf att A e super fin i allt du sätter på honom!
    Vet inte om du vart inne på en sida som heter strössel?
    Där finns det iaf super fina kläder med massa färger ich mönster! Till bra priser också!:)

    SvaraRadera
  16. Så roligt att det blev debatt av allt vi tänkte och pratade om. Jättebra skrivet i texten Marlene. Ser fram emot att ses snart igen. Har pluggat hela dagen med tända ljus och julmusik, fick stämningen av dig. <3 Pussa Antonio från mig! PUSS!

    SvaraRadera
  17. Fan kan jag bara säga... hur många ggr ska jag behöv förklara mig...
    Tråkigt att höra att du tycker det hon skrev kan anses vara vuxet på nåt sätt... men men du får tycka som du vill.
    JAG HAR ALDRIG SAGT ATT DU KLÄR DITT BARN SOM EN FLICKA. Jag ställde en fråga om varför du ibland klär han i blommigt och flikigt men nu ångrar jag att jag frågadde... jag ville diskkutera frågan med det spårade ur tyvärr.
    Jag har aldrig heller sagt att ni inte ska låta era barn göra egna val heller...

    SvaraRadera
  18. Då förstod jag fel. Jag uppfattade att det du skrev var en liknelse till mitt barn: "Men VARFÖR ska jag klä honom som en flicka?"

    Mitt svar på varför jag klär honom i blommigt och flickigt är för att jag tycker att det inte är JUST flickigt, utan att båda könen kan ha de plaggen. Så tycker jag.

    Hoppas du fick svar på din fråga nu=)

    SvaraRadera
  19. Jag förstår att du uppfatade min fråga så... som du sa det är inte alltid enkelt att läsa av det folk skriver :) Jag är ingen idiot som tror att vi ska begränsa våra barn och inte låta de vara egna individer... jag menade aldrig nåt illa vilket framstår i mina kommentarer också. jag tycker bara inte att man får nåt ut av att klä barnen på nåt visst sätt. jag tror att man måste prata med barnen för att komma nånstans

    SvaraRadera
  20. Jag blev faktiskt lite besviken när du tog parti för någon som kallar en annan människa för mongo och ang det du skrev tror jag att man skriver just "ta inte illa upp" för att som du skrev är det svårt att läsa av tonen i en text, man kanske bara undrar något och är rädd för att personen ska bli sårad och just i det här fallet var det ju ett helt gäng som hoppade på tåget och mobbade en person för att hon frågade varför du inte köper mer killiga kläder. Känns ju inte så himmla rätt om jag ska vara ärlig.
    Appropå kläderna så får alla ha sin smak och du har all rätt att välja vilka mönster du vill till ditt barn, sen går antonios kläder mer åt det tjejiga hållet än det killiga om man ska utrycka sig så, sen som sagt det är ditt val men man behöver inte hugga huvudet av någon som frågar och om du tänker efter sätter du hellre på honom blommigt och rosa än bilar osv så även om du säger att du är neutral så är du inte det.
    Gissar att jag blir nästa hatobjekt nu som folk kommer kasta skit på. Men jag blev så besviken på den här disskusionen. Jag köper bara killiga kläder till mina killar men när min yngsta som ville klä ut sig till prinseessa fick han det, has favorit kläder var under en läng period pippi dräkten inklusive peruken och på dagis var han lucia. Dom väljer sin egen väg oavsett vilka kläder vi köper, det är vad vi lär dom som räknas.

    SvaraRadera
  21. vad fan är killigt å vad fan är tjejjigt?? Det är ju vi idioter till människor som gjort detta från början!!! Blommor är inte tjejjigt, det är för alla !! Bilar är inte killigt för nog fan har väl du sett kvinnor köra bil???? PRECIS!!!

    Marlene, du äger!

    SvaraRadera
  22. Jag råkade hamna på denna blogg för ett par veckor sedan av en en ren slump, till en början tyckte även jag att du verkade vara en inspirerande person med rolig läsning. Tills idag då jag kände att jag behövde skriva här att även jag blev besviken av att läsa om detta, och att du tog parti för en person som kallade en anonym för "kioskmongo". Herregud. Och att du läste "lady dahmers" blogg var väl inte någon överraskning. Men, jag är faktiskt SÅ LESS på att det verkar nästan ha blivit någon trend det här med genus hit och genus dit. Jag har själv en liten dotter som jag älskar över allt annat på denna jord, och hon är min prinsessa och jag behandlar henne som det. Om ni nu är så genustänkande, och att de ska uppfostras till individer varför heter då din son tex. i detta fallet Antonio? Varför tog du just ett sådant pojknamn? Man kan ju också löpa hela linan ut om man nu ska gå ALL IN. Förslag, Love? Jag retar mig rätt mycket på att hitta såna här diskussioner lite överallt så nu skiter jag i att gå in här efter detta.

    SvaraRadera
  23. Det var ju inte Marlene som skrev mongo! Sen tror jag inte Marlene syftade på att just DET ordet var bra skrivet utan det som stod efter och den kommentaren som Elise skrev efter. Det är inte okej att kalla någon för kioskmongo, det var ett dåligt ordval!

    SvaraRadera
  24. Jag känner lite som så här. Jag fick ofta vara rosa klädd och leka med dockor när jag var bebis/flicka. Och storebror hade mycket blått, bilbanor och läskiga robotar mm. Men vi lekte även mycket med varandras prylar, bytte kläder osv. Och jag anser mig vara en fantastisk person idag och min bror är lika bra han! Och vi skulle förmodligen vara samma härliga människor om vi hade haft mer "könsneutrala" grejer/kläder/färger också. :)...
    jag tror helt klart på att det inte spelar någon större roll hur man gör med sin bebis. Men man behöver nödvändigtvis inte ENDAST leta efter rosa till ett flickebarn osv... utan hittar man någonting som man tycker att det skulle matcha barnets personlighet eller verkar som en bra/rolig leksak/härligt plagg, så köp det om det känns bra, vad det nu än har för färg eller form.
    men det är jobbigt att dessa debatter ofta handlar om att man måste "välja sida". Jag tycker inte att man måste det. :)
    Och Marlene, ditt barn passar väldigt bra i de här kläderna du/ni valt, han är så fin i det tycker jag. Förlåt om jag inte skriver helt sammanhängande. ;P
    kram alla!

    SvaraRadera
  25. fy.. efter det här vill jag nog inte heller läsa din blogg mer Marlene.. usch.

    SvaraRadera
  26. Det är så larvigt det här med könsneutralisering. Varför är det helt plötsligt fel efter flera hundra år att klä flickor i rosa och blommigt och pojkar i blått och bilar? Jag, eller någon jag känner lider knappast i dag av att de fått bära pojkaktiga kläder om de är pojkar eller flickiga kläder om de är flickor. Varför inte bara låta det vara som det alltid varit? Är det för att få någon slags bekräftelse för att man går mot normen? Det ser liksom bara larvigt ut när lille Antonio (som för övrigt är ett väldigt pojkaktigt namn, tänkt på det?) bär blommigt. Kan det vara så att du önskat dig en flicka? För jag tycker nästan att Antonio bär mer flickigt än pojkaktigt. Jag hoppas för hans skull att du lugnar dig med blommorna när han börjar skolan för då kommer säkert inte han förstå varför dom andra killarna i klassen skrattar och pekar på honom. Såna är barn.

    SvaraRadera
  27. Tog bort sista kommentaren då den var värre än ovanstående. Inte okej det ni skriver! Det är nu jag önskar jag var duktig datahacker och kunde spåra er. För jävlar va jag vill plinga på dörren hos den som skrev det jag tog bort.

    SvaraRadera
  28. släng dig i väggen kvinnan! Jag läste kommentaren du tog bort... det enda som personen skrev är att det kanske är lite väl blommigt i Antonios rum för att vara neutralt. och att det därför kan verka som att du önskar dig en flicka istället för pojke. tänker inte läsa din blogg mer! Förjävligt att du hotar folk! Inte ok!

    SvaraRadera
  29. Usch vad tråkigt detta blev Marlene. Har följt din blogg länge nu då vi fick barn ganska nära inpå. Har aldrig reflekterat att A* är klädd i tjejkläder? Vad är tjejigt? Och hans rum! Wow vilket barn skulle inte vara överlycklig över det?
    Om ni tycker A* kläs tjejigt undrar vad ni skulle säga om K* då,
    jag klär honom i en LILA ugglejacka,
    han har haft både rosa och alla "tjej"färger på sig. och vet ni vad?! Hans favvoleksak är DOCKOR!!! ojoj! och nej jag önskar mig inte en tjej!
    och så dessutom har han en röd overall ;)

    SvaraRadera
  30. HOTA???
    Det var grovt skrivet. Jag vill fråga den människan vad hen menade med det. Att Antonio skulle vara ett oönskat barn vi fick i fel kön gör oss ledsna. Hur kan man skriva så!?

    SvaraRadera
  31. De som skrev så elakt satt och var anonyma. Jag kan alltså inte konfrontera dessa människor! Å andra sidan var vi som skrev emot en person namngivna med både namn, och länk till en sida där man kan gå in och se vilka vi är.
    Det kan med andra ord vara samma person som skrivit flera kommentarer med önskan om att det ska verka som om flera tycker samma sak.

    SvaraRadera
  32. Men de e väl aldrig någon som sagt att just blommigt ska vara för tjejer!! Pojkar/killar kan väl också ha på sej de!
    För övrigt så e rosa en manlig färg fram tills 1940-talet så ansågs rosa till pojkar och blått till flickor!
    Marlene säger inte att ni ska sätta på era barn dom kläderna och alla väljer väl själva!
    Att sitta och skriva anonymt en massa strunt e bara elakt!
    Tror verkligen inte att A är ett oönskat barn och hans rum e helt fantastiskt!
    Jag har snott många idéer från Marlene till Liams rum!
    Önskar jag vore lika kreativ och duktig!
    Sluta kritisera hennes val av vad som e rätt eller fel gällande kläder!
    Tycker det e super med massa fina färger och mönster:)
    Sprid glädje istället för massa elakheter!

    SvaraRadera
  33. Tack Lina. Du vågar i alla fall skriva ditt namn och länka. Att skriva anonymt är elakt. ( när man skriver ett utlåtande, i detta fall om mig) Ser jag lite nätmobbning här? Blev så otroligt arg och ledsen när det skrevs att Gabriels och mitt barn var oönskat:(

    Va roligt att du fått inspiration till Liams rum. Jag kan bara sitta och titta när Antonio leker. Så nyfiken är han. Helt otroligt när han upptäcker alla möjligheter i sitt rum!

    Kramar till dig Lina

    SvaraRadera
  34. Bli inte ledsen jag hann inte läsa kommentaren men jag tror att personen menade att du önskade dig en flicka men fick en pojke och om det nu hade varit sant så är det inget fel med det. Jag grät när dom berättade att min son var en pojke för jag ville såååå himmla gärna ha en dotter men jag älskar inte honom mindre idag för det.

    SvaraRadera
  35. jag var tvungen och sätta mig och kolla på kläderna a har, jag hittade 1 blommig sak, och det var en pyamas!! så nu undrar jag, vart är alla andra "tjejiga" kläder?

    SvaraRadera
  36. Åh vilken fin tröja du har på dig! Får man fråga vart den kommer ifrån? :)

    SvaraRadera
  37. Men vilka onödiga kommentarer.. för det första så tycker jag antonio är jättefint klädd :) inte alls flickigt klädd.. förstår inte var folk får det ifrån. Alla är olika och alla får ju klä sina barn hur dom vill osv.. Jag har en flicka och visst det är mycket rosa här men jag älskar rosa.. :P

    SvaraRadera
  38. Hej.
    Oj vad många det är som kommenterat detta inlägg..så många taskiga kommentarer och starka åsikter..jag är bara lite nyfiken..eller jag tror, men jag kan ju ha helt fel..Men OM du hade fått en liten flicka..visst hade du klätt henne precis som du drömt om.."flickigt" och njutit till tusen..eller har jag helt fel? Kanske är ute och cyklar.. När jag fick veta att jag va gravid trodde jag och hoppades på att det skulle vara en liten flicka och jag drömde om små söta klänningar m.m...men sen på ultraljudet sa dem att det var en pojke..jag blev ledsen och besviken och skämdes att jag kände så..men pratade med barnmorskan och hon sa att många känner så och att det är en sorg man har rätt att sörja, sen kan man gå vidare och se fram emot den lilla pojken som kommer komma. Det var precis vad som hände. Jag började mer och mer längta och mot slutet var det som att jag alltid velat ha en liten pojke, och inget annat. Jag är så överlycklig över min lilla son nu. Går ju inte att beskriva med ord..samma som du och alla andra mammor känner :) Men jag vet Inte vad det beror på men jag vill heller inte klä honom i bara "kill"kläder med bilar och tuffa saker..försöker hitta lite mjukare men ändå med mycket färg och mönster...men det är intressant att man gör det, eller att jag gör det för egentligen vet jag inte Varför.. men visst ville du också ha en liten flicka i början av din graviditet...har för mig att jag läste det nånstans för länge sen..kanske att det ligger undermedvetet på nå sätt.. hur som helst så gör ju alla på sitt sätt och inget är ju rätt eller fel. Vore ju tråkigt om alla tyckte och gjorde samma.. Försök att strunta i dom dumma negativa kommentarerna och fokusera på det positiva!
    Ha det bra/Karin

    SvaraRadera
  39. Nathalie: genus är inte en trend. Det är sunt förnuft.

    Om ni bara visste hur det ser ut på förskolorna. Vad "tjejigt" och "pojkigt" låser era barn.
    När barnen MOBBAR ett annat barn då det väljer att välja en lek som inte är ämnat för sitt kön.
    Eller när Lisa inte kan tänka sig att röra en bilbana då det är "fel"

    Ni har ingen rätt att svartmåla henne. Det är marlenes blogg. Hennes åsikter. Att ni blir besvikna, är ERT problem. Det jag tycker absolut mest om, när det gäller Marlene är att hon har en egen åsikt. Att hon står upp för den. Att hon har en lugn och trivsam ton. Hon är inte elak, eller spydig. Vilket jag skulle ha varit om jag var hon.

    Att säga att genus är en fluga och går till överdrift kan jag ännu Inge förstå. Genus handlar ENKELT om att barn ska få bara barn. Inte Barbie och Batman. Det är bara ett konsumtionsamhälle.
    Stor kram till dig Marlene!

    SvaraRadera
  40. Kan nån förklara genus? Om jag har förstått rätt så borde barnen gå nakna och inte ha några leksaker, då skulle vi lösa genus problem... Jag tror inte att jag skulle göra min son till en bättre människa om jag köpte dockor till honom istället för bilar. Däremot tror jag att det räcker om jag pratar med honom och förklarar att det är ok att gilla olika saker. Att killar får gilla rosa och att tjejer får gillla blått.

    SvaraRadera
  41. Sauronsara: Usch. Kan tänka mig att det kan vara så.
    ""När barnen MOBBAR ett annat barn då det väljer att välja en lek som inte är ämnat för sitt kön.""

    SvaraRadera
  42. Sauronsara: Råkade klicka på skicka för tidigt. Va glad jag blir när någon backar upp mig så hårt! Förstår vad jag menar och ser det goda. Jag har verkligen försökt hålla en god ton, även fast jag... ja... vill få folk att förtså. Inte följa, bara förstå. Vissa vill bara inte/kan inte.

    Lite att de som säger att deras flickor välger prinsessklänningar och disneyprinsessorna. Jag vill bara fråga: VARFÖR? Inte höra för att hon väljer det. Utan; för hon är uppväxt med det och sammhället och lärt henne det.
    tack, skulle jag svara.
    -Är det fel, skulle hen fråga.
    Nej, inte alls. Tack att du förstår.

    Är förvånad att ingen tagit upp ordet hen i debatten bland kommentarerna. Hen = moment 22. Vi skulle aldrig komma någon vart. Haha.



    Till er som undrar om jag ville ha en flicka. Jag hade ett embryo i magen, som blev ett foster. Ville inte fästa mig utifall jag fick missfall. Efter ultraljudet blev allt så verkligt. Jag sa att en flicka skulle vara passande till rummet vi hade till övers. Om ni minns det där rosa rummet, som sen blev vitt, som nu är Antonis rum.

    Antonio har fått mig att läsa massa om pedagogik, barns utveckling, genus m.m. Tycker det är så kul. Kan säga så här. Blir nästa barn (om det blir fler) en flicka så kommer disneyprinsessorna (saker och kläder med hela fnittriga smalbunten) vara tabu så länge jag får välja. precis som jag inte tycker om Cars och Spindelmannen. Tycker inte det är fint. Antonio har andra tröjor med bilar på, men inte märket Cars som jag tycker är ett märke som bara riktar sig till pojkavdelningen. Hello Kitty. Nja. Det är ju också något typiskt som finns på allt rosa.

    Julkalender. Köp rosa Hello Kitty eller Blå Cars. Om en kille väljer den rosa Hello Kitty. Blir han retad då? Varför blir han retad? Blir han kallas bög? Varför blir han kallad det? Är bög ens ett skällsord 2012? Här hemma ska vi inte betona ordet bög på något annat vis än som vi betonar ordet hetero!

    "Sluta grina Antonio, du låter som en tjej".
    Så där. Nu blir det allvar. Prata prata. vad tror du att det ger ut för budskap? Att killar inte får visa känslor?!

    Jag försöker tänka lite längre och förstå vad vi ger ut för budskap med det vi säger.

    SvaraRadera