onsdag 31 oktober 2012

BVC, min vikt, Antonios vikt, sovtips

Vi har varit på BVC.

Passade på att väga mig själv då vi inte har någon våg hemma. Den hamnade ju på tippen omgående då den visade 3 kilo för mycket. Haha
Jag vägde 53,7. Säg 54. Man går ju alltid upp och ned under dygnet. Min målvikt var 62 kilo. Kan ni förstå min chock när kilo efter kilo bara försvann. Alla kläder i min garderob sitter pösigt. Men som jag sagt tidigare vågar jag inte köpa nya då jag kanske kommer gå upp.

Antonio är nu 10 månader.

Han vägde 11,7 kilo, och var 76 cm lång.

Hans 11 kilo gör att jag får värsta armmusklerna. På kvällarna när vi ser att han är trött säger min sambo: Kan du inte dansa med honom för han brukar alltid somna då.

Så sätter jag på lugna låtar på spotify, tar honom i min famn och dansar. Han blir helt avslappnat och jag blundar och borrar in näsan i hans huvud. Så dansar jag med 11 kilo i armarna tills han somnar. 4 låtar är rekordet denna vecka. Gud va ont jag hade efteråt. Igår var det 1,½ låt.

Jag dansar ofta med honom. Gärna låtar med takt/bas som hörs. Jag har fått för mig att det är bra för utvecklingen att höra och känna takten i musiken. Jag får för mig en massa. Haha. En låt han tycker om är Newkid- Jag gråter bara i regnet. Riktig tryckare a la 90tal.

 

Har ni några sovknep som fungerar för er just nu? För jag skriver i nutid. För en månad sedan fungerade det bäst att sätta honom i sängen med en leksak och så somnade han efter ett tag.

Tipsa mig gärna!

13 kommentarer:

  1. Kan du inte lägga dig bredvid honom? Läsa en bok se. Kramas och sova?! Så har vi gjort med våran dotter sen hon var 6 månader! Nu idag är hon 16 månader funkar fortfarande! Lycka till!!

    SvaraRadera
  2. Han vill bara tugga på böckerna. Haha. Men det lär mysigt och det kommer nog fungera snart.

    SvaraRadera
  3. Vi brukar lägga våran dotter Olivia i sin säng och sätta på vår babyvakt som spelar vaggvisor. Sedan läser vi en saga pussar på pannan och säger god natt och går ut. Låter vaggvisan spela tills hon somnat. Tar allt från en minut till tio och hon kan vara riktigt missnöjd ibland eller bara ligga och "snacka" med sig själv tills hon somnar. Hon är snart 5 månader!

    Det fungerar för henne just nu och jag hoppas det kommer göra det längre fram också.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  4. När vi bara hade ett barn och han var så liten som Antonio så gick vi och la oss i våran säng och tittade å tv och då somnade han av sig självt och sen lyfte jag över honom när han somnat. Det är ju mycket lättare att anpassa sig efter barne när man bara har ett somanr han lite senare så vaknar han kanske lite senare nästa dag, men om han är vaken för länge på kvällen och verkar pigg kan du flytta eller minska sovtiden på dagen.

    SvaraRadera
  5. Min son (9 månader) ska bara krypa och ställa sig upp hela tiden, så just nu sitter jag med honom i famnen. Jag sitter lutad mot "sängväggen" :P så att jag inte ska få ont i ryggen. Jag behöver bara sitta med honom, ibland gunga/skumpa lite så somnar han inom några min. Sedan lägger jag ner honom i sängen! :)

    Måste också säga att du verkligen har blivit smal! Jag är inte förvånad över att du gått ner så mycket! Frågan är bara Hur har du gjort? :) Det syns verkligen i ansiktet! Men du är otroligt vacker smal som "gravidpluffsig". :)

    SvaraRadera
  6. Alla om läggdags: åh, varenda en av er verkar ha sjukt mysiga kvällar( de som är utan gnäll). Jag brukar tänka när jag dansar tryckare med mitt barn som jag trycker hårt emot mig, att så här mysigt kan ingen annan ha. Men klart ni har det. Känslan i kroppen jag har när det bara är han och jag, närhet, gos i backen och tonerna av burnin, då tror jag verkligen att jag är ensam om att ha det så bra.

    Känner ni också så?

    SvaraRadera
  7. Hej! Det ändras ju som sagt hela tiden, för ca 2 mån sedan vaggade, dansade jag min son till söms för han kom aldrig till ro! Men nu gör vi välling och lägger oss i våran säng som han dricker där och sen snurrar han runt lite, sätter sig upp ibland och så somnar han. Ibland sätter ja på musik på Mob( som ja gömmer, annars ska han ta den) brukar spela Carolas ' sov på min arm album' . Sen lyfter jag över han till sin säng, han brukar sova hos oss nån gång under natten då han vaknat och ätit välling! Och jag är för trött och rädd att han ska vakna och vilja kliva upp om ja lägger han i sin säng och vaknar av de! När går A och lägger sig på kvällen och vaknar på morgon? Min son lägger sig ca 19.30- 20.00 och kliver upp ca 05.30. Han sover oftast 2 ggr på dagen!
    Marielle

    SvaraRadera
  8. Vi brukar gå runt med henne tills hon somnar om hon inte somnar av sig själv.. hon är snart 4 månader :)

    SvaraRadera
  9. Det är så jag har fått honom att somna när jag har vart barnvakt! Jag bär honom liksom lite på sidan, huvudet på min axel och benen rakt ut åt andra sidan. Så dans-gungar jag honom. Har funkat jätte bra de senaste gångerna! Min lilla prins!

    SvaraRadera
  10. Oj vilken skillnad från målvikten. Hur lång är du? =)

    Kram

    SvaraRadera
  11. Sonen är 2 år i December å vi har alltid gjort såhär. Han får välling i soffan, därefter borstar vi tänderna å så går vi upp, sätter på pyjamas, byter blöja, sätter på spöklampan *den från Ikea* Å ger honom, å så somnar han på några minuter :) För ett halvår sen tog de längre tid för honom att somna, men han pratade bara lite å sen sov han :) vissa nätter har han gallskrikit med då ger vi nappen, stoppar om å så har han somnat om. Hoppas ni hittar erat sätt:)

    SvaraRadera