tisdag 27 september 2011

Träffar Elin och hennes Igor. + Varför beter sig Hiro konstigt?

Träffar Elin och hennes Igor


Syster och jag mötte upp Elin och hennes hund Igor för att Hiro och Igor skulle få leka. Jag som är gravid och vimsig tycker det är så svårt med deras namn. Jag säger gärna ”Higor”. Blir liksom en blandning.


 Detta är andra gången som Igor (5 månader) och Hiro (1 år och 10 månader) leker.

Ett problem uppstod idag som inte hänt tidigare och jag tänkte att någon av er kanske känner igen er. Hiro betedde sig konstigt. Han vill jucka mot Igor. Det känns som om det är mer än dominansjuck (snoppen är ej ute). Jag gillar det inte alls. Säger ifrån när han gör det, lufter bort honom eller trycker ner stjärten. Jag gör det samtidigt som han juckar så han vet vad som är fel. Men han liksom gör det igen och igen ändå. Sen morrar han åt mig och blir arg.


Kände inte igen Hiros beteende alls så jag visste inte riktigt hur jag skulle reagera. Han var skittjurig.

Varför var han tjurig?

Varför morrade han?

Varför juckade han på valpen?

Tacksam för svar då jag INTE vill att detta skall hända igen.

13 kommentarer:

  1. Jag har ingen egen hund men mamma har 3 stycken. Jag gissar på att din hund juckar mot den andra hunden pga dominans.
    Mammas hundar gör så mot varandra och dom gör det av samma anledning och för att ett par av dom är kastrerade.
    Söta bilder :)

    SvaraRadera
  2. Sv: Jo jag tappade massor med hår även efter att Matheus föddes. Ungefär halva mitt hår. Sedan tappade jag hår konstant i 2 år.
    Lagom till att jag blev gravid med Eljas så slutade håravfallet.
    Och nu 3 månder efter Eljas födelse så började allt om igen.
    Jag funderar på att söka läkarhjälp.
    Detta är INTE normalt känner jag.
    Jag har sååååå tunt hår nu att det är pinsamt att ha det i svans eller utsläppt.
    Jag har också löshår men min utväxt är hemsk och jag vågar inte tona håret nu pga håravfallet.
    Så jag får snällt vänta tills detta med håret ordnar upp sig.

    SvaraRadera
  3. Sv: Angånde juckandet. Hur gammal är den andra hunden? Om det är en valp så är det definitivt dominansgrej det handlar om.
    Kanske morrar han mot dig för att han är i dominanstillståndet just när du säger åt honom.
    Hmm...förstår du hur jag menar? Känns som att jag skrev lite lurigt.

    SvaraRadera
  4. haha, nu känns det verkligen som att jag är virrig när jag skriver igen.
    Men såg nu att Igor är 5 månader gammal, alltså valp.
    Men det förstärker mina misstankar om dominansen.

    SvaraRadera
  5. Om din hund inte är kastrerad så påverkar detta. Valpar doftar märkligt för okastrerade hanhundar. Liksom tikar och kastrerade hundar. De vet inte riktigt vad de är för något.

    Självklart kan dominans vara en faktor, har han visat samma beteende mot leksaker och godis? Det kan uppstå problem när den andra hunden är könsmogen, då kan de behöva göra upp iom att det inte lever tillsammans och har en naturlig rangordning. jag kan garantera dig att du slipper detta beteende om hunden kastreras. Jag var tvungen att göra det med min egen för att han juckade mot andra hanhundar som var kastrerade.

    De är fullt medvetna om att de är fel beteende enligt matte/husse. Men i unghundsperioden ca 1 år - 2-3 så lyssnar de inte, de har alldeles för mycket harmoner. Du kan säga till om och om igen men det behöver inte betyda att han lyssnar. Som sagt, been there done that ! :D

    Så kastrering? Hoppas du kommer fram till något bra nu. MVH Jossan...

    SvaraRadera
  6. Har hunden väl börjat jucka en gång så försvinner inte detta genom kastrering. Beteende sitter liksom kvar i skallen, så kastrering är ingen lösning. Var konsekvent och visa honom att det är fel, om inte den andra hunden själv klarar av att säga ifrån.

    Det kan handla om allt från osäkerhet hos Hiros sida till att han vill dominera. Tillåt honom inte att morra åt dig, han vill dominera dig eller testa dig (som många hundar försöker i 1-2 års åldern). Säg ifrån ordentligt tills han har slutat eller lägg ner han på sidan för att visa att det är du som bestämmer, och för att få honom att lugna sig en aning. Han kanske är väldigt uppspelt och stressad och behöver hjälp att komma ner i varv OCH förstå att han gör fel. :)

    SvaraRadera
  7. Det kan ju vara så att det börjar med denna hund? :(.. och sen fortsätter. Eller så klarar du dig undan det. Min mammas hund juckar mot leksaker men aldrig mot hundar (mest för att han är en liten golvmopp och inte vågar). Att kastrera min hund - Gibson var dock det bästa jag gjort i mitt liv. Han blev lugnare och hormonerna försvann. Men detta är ju olika från hund till hund, storlek och ras.

    Jag kan tänka mig att det är en dominans OCH unghundsperiod. Småhundar är som sagt lite annorlunda än resterande iom att de har sin storlek och de går snabbare in och ut ur sin unghundsperiod vad jag har förstått.. :D

    Men vänta och se? Säg till honom när det är fel beteende - som vanligt. Så lär du ju märka om det blir lättare. Jag uppmuntrar dock till kastrering om man inte ska avla på hunden. Men jag tror situationen ordnar sig för dig - på ett eller annat sätt! :D Lycka till.. Jossan

    SvaraRadera
  8. Kan väl tillägga att min hund slutade med juckande när vi kastrerat honom. Det var inte samma hund längre - men jag har också en erkänt svår ras. :/.. Men det kan skilja sig från hund till hund antar jag.

    SvaraRadera
  9. Kan det vara så att den andra hunden håller på att bli könsmogen? Och därför vill Hiro sätta honom på plats. Hundar har en naturlig rangordning men det är väldigt viktigt att det är DU som ägare som är högst i rang. Låt honom inte morra mot dig för det är Hiros sätt att visa att han är ledaren.

    Snabba och bestämda korrigeringar är vad som gäller. Lyft inte bort honom för det stärker bara hans dominans utan stöt till honom i sidan, självklart inte så att du gör illa honom men du måste vara bestämd så att han förstår att du inte godtar det här beteendet. Blir han då arg på dig får du åter igen visa att nej, det här är inte okej! Sen är det viktigt att du inte ger dig. Det här kan ta ett tag innan han förstår men det gäller att ha tålamod :)

    Jag har själv två hanhundar en pomeranian och en Finsk lapphund och liknade problem uppstod när den yngsta (pomeranian) blev könsmogen. Jag tycker inte att du behöver kastrera honom för det här kan oftast lösas ändå. Om du tar tag i det i tid! Mina hundar är inte kastrerade och fungerar hur bra som helst tillsammans idag. Skulle Hiro inte ändra sitt beteende inom några månader så kanske man dock ska försöka hitta andra lösningar.

    Hoppas att det går bra och om du skulle ha fler frågor får du gärna maila mig så kan jag försöka hjälpa dig så gott jag kan :) Lindaangehed@live.se

    SvaraRadera
  10. Ja kastrering lugnade honom mot andra hundar och mot tikar. Han blev påverkad av hormonerna så kastreringen lugnade honom mot den delen. Sen har han alltid varit en myshund som ska vara i knä och mysa -det ändrades inte. Inte heller att han leker eller så. Utan det blev lugnare.. han blev lugnare. Det behövdes ingen rangordning längre och han kom bättre överens med andra okastrerade hanhundar. Gibbe rymde gärna för att hälsa på damerna, han ville lukta på tjejer och juckade gärna. Så hans "hispighet" försvann kan man väl säga.. Han blev tryggare i sig själv när den delen plockades bort.

    Jag rekommenderar det men som sagt man får själv ta ställning till om det behövs. Men det var fruktansvärt skönt att slippa ha honom gå på hormoner - för de styrde honom. Men det skiljer sig från hund till hund och vilket storlek det är. Jag hade dessutom världens koll på honom under valpperioden, vi gick på kurser och hade honom lös var vi än gick. under unghundsperioden där efter 1 år förändrades han när hormonerna kom in och han slutade nästan lyssna på mig - han ville gå sin väg och egentligen skita i vad jag tyckte - så vi hade lite tjafs! :D

    men du kan ju vänta och se om det inte ändras det där beteendet och sedan ta ställning?

    Jossan

    SvaraRadera
  11. Linda: Detta har ju bara hänt en enda gång, men om det händer igen skall jag stöta honom i sidan istället för att lyfta bort honom. Jag vet inte om den andra hunden håller på att bli könsmogen. han är ju snaart 6 månader. Hiro har ju andra valpkompisar men det är inget problem där.
    han har även kopisar, både tjejer och killar som är könsmogna.

    SvaraRadera
  12. Det kan vara så att just den här hunden är lite mer dominant (eller om han är nervös) än vad Hiros andra kompisar är och därför känner Hiro sig tvungen att agera :P Men vänta och se hur det här utvecklar sig. Förhoppningsvis kanske det bara var en engångsföreteelse :)

    SvaraRadera
  13. Jag hörde nån gång att det kan vara pga stress.. eller att hunden är för uppspelt men inte vet vad den ska göra med energin så den juckar :P Men det är bara nåt jag hört så de måste ju inte va sant ;P

    SvaraRadera