lördag 3 september 2011

Kakor helt utan socker

Nu kan jag moffa med gott samvete. Har testat att baka kakor och "sötsaker" helt utan socker.
Mina favoriter är ett par nyttiga kakor med nötter, morötter och apelsinskal. De smakar inte sött, utan apelsin och morot. Perfekt för mig som inte gillar söta bakelser så mycket.
Är man sockerberoende vet jag inte om man gillar kakorna för då saknar man sockret, men för oss andra som klarar oss utan, så är detta perfekt.

Receptet:
Nötkakor (18st)


25g smör

2-3msk honung

1dl finrivna morötter

1dl hackade hasselnötter

ev. skalet av 1 apelsin

1dl grahamsmjöl

Garnering 18 hela hasselnötter

Rör smör och honung poröst, tillsätt resten (utom de hela nötterna).
Forma smeten till kulor och lägg på smord plåt och tryck ner en nöt i varje. Grädda ca 12-15min i 175C

3 kommentarer:

  1. Det är bara socker i honung.

    SvaraRadera
  2. Inget strösocker, bara naturligt socker. Precis som jordgubbar är söta av sig själva. Eller hallon, persika och banan.

    SvaraRadera
  3. Tack! Jättebra recept och nyttigt. Eventuellt kanske man kan hälla i liite sötningsmedel? ;) inga kalorier iaf. hehe

    SvaraRadera