tisdag 18 december 2012

Klarade nyss uppkörningen!

Klockan 10:00 i förmiddags hade jag min uppkörning. Min hemliga uppkörning, precis som teoriprovet var. Ville inte gå ut med när jag hade proven, för då får jag sån press på mig.

 
Hade en knut i magen när det väl var dags. Läraren sa inte så mycket. Vi körde runt lite och det var tyst i bilen och jag ville bara att allt skulle vara över.
Gjorde två fel sa han när vi kom tillbaka. Innombords skrek jag: men säg om jag blev godkänd eller inte. Uppkörningsläraren gick igenom felen. Sen sa han, men i sin helhet så blev du godkänd.
-Har jag körkort nu?, frågade jag.
-Ja, sa han.
Sen började jag grina. Min körskolelärare stod utanför och väntade och förstod inte mycket när jag kom ut med tårar. Jag klarade det, grät jag. Han kramade om mig och körde mig hem. Grät hela vägen. Haha. Allt bara föll för mig. Jag klarade proven och har nu körkort. Jag kan inte förstå att det är sant.  Allt är över och jag slipper ha ont i magen. Har i alla år velat haft körkort men inte känt att jag skulle klara det. Väntade så länge. Nu har jag tagit mig igenom både plugg och körning.

 

Skulle aldrig i hela mitt liv ha klarat av detta om inte min mamma framför allt, och min kusin Erika och min syster Rebecca ställt upp som barnvakt så jag kunnat plugga och övningsköra på körskolan. (Jag har enbart kört på körskolan).

 

Och självklart tack till min körskolelärare Dennis som har gjort övningskörningslektionerna till något roligt. Eller så var det att jag var rolig och vimsig som gjorde att vi skrattade så ofta. Nu mot slutet var lektionerna mer avslappnade och jag hade googlat fram vart aux-uttaget fanns i bilskolans bil, Gabbe köpte sladd, och vi kunde lyssna på min spotify via Iphonen i bilen. Körningen blev så mycket roligare då.

 

Nu har jag ett körkort och livet känns mer komplett. Det där med att inte ha haft körkort har alltid fått mig att känna mig lite nere. ”När i helvete ska jag ta tag i det där med körkortet” har jag känt. Nu är det äntligen klart efter en lååång resa. Har bara inte riktigt landat ännu. Känns värkligen så overkligt.

31 kommentarer:

  1. Stort grattis!:) visst e det en härlig känsla:)

    SvaraRadera
  2. Stort grattis!:) visst e det en härlig känsla:)

    SvaraRadera
  3. Åh stort grattis! Kommer ihåg känslan av när man fick reda på att man hade körkort, känns jätte overkligt i början, man kan knappt förstå det , och man är överlycklig och känner sig hur bra som helst! Kul för dig verkligen ! ;)

    SvaraRadera
  4. Vad kul grattis vad duktig du har varit och det gick fort för dig med tyckte nyss jag läste att du skrev in dig på körskolan
    Njut av friheten, jag skulle behöva ta ett jag med, men det får vänta ett tag till
    Mvh Linda

    SvaraRadera
  5. Grattis! Nu är du fri och kan åka vart du vill! Så skönt!!! / mia

    SvaraRadera
  6. Heej och grattis! fan vad bra! *skäms över att jag är lat och inte orkar ta det*...:(
    skulle du vilja svara på vad det kostade ungefär? Ganska dyrt då du bara körde på skola va?
    kram

    SvaraRadera
  7. Grattis i massor! Bra jobbat!

    SvaraRadera
  8. Grattis till körkortet Marlene önskar jag(Lovisa) och Presley!!

    SvaraRadera
  9. Grattis Marlene hur många körlektioner tog du? Fick du göra inre eller yttre kontroll ?

    SvaraRadera
  10. Madeleine: Om man inte räknar med lektionerna jag tog 2009 så tog jag nu 36 körlektioner. 550*36 = 19800kr. fast jag köpte några paket så 1000-2000 kr rabatt kan jag ha komit upp i.

    Sen får man räkna med riskettan, halkan, teori, uppkörning, lån av körskolans bil. Teoriböcker, lån av körskolans datorer att plugga på. Körkortstillstånd, handledarkurs (hann bara övningsköra 2 ggr sen gick våran bil sönder). Allt det jag skrev = 7445 kr

    Nu plussade jag bara ihop alla priser från prislistorna från trafikskolan och trafikverket.

    Små kostnader, teoriapp på iphonen och betaltester på str.se

    SvaraRadera
  11. Dille:

    36 st lektioner.

    Jag har tränat till tusen på alla kontroller och kan dem jättebra. Fick kolla ratten och parkeringsbromsen. (inre kontroll)
    Alltså, snurra ratten åt ett håll allt vad som går, lägg i en växel (1 eller R), tryck ned kopplingen, starta bilen, då ”lossar” ratten och går att vrida mycket mer. Då fungerar styrservon. Sen lyfte jag kopplingen tills bilen höjdes med parkeringsbromsen i och sa: Nu känner du att bilen lyfter och vi kommer ingenstans så den fungerar.

    SvaraRadera
  12. Okej tack för svaret och grattis igen! :)
    / Madeleine

    SvaraRadera
  13. Grattis till körkortet! Vad har du köpt till Antonio i julklapp och födelsedags present? :),

    SvaraRadera
  14. tack tack. Vi har än så länge bara köpt julklappar. Allt är inslaget så får väl fota allt efter jul och visa.

    Eller ville du ha tips?

    SvaraRadera
  15. Grattis till körkortet.. =) Blir ju inte ett dugg avis näää dåå ;)
    Fan måste ta tag i det där jag med.. och helst nu med lillebror på väg som vore det väldigt gött med eget kort!!

    Grattis igen och snacka om att du gav dig själv en rejäl och bra julklapp detta år =)

    SvaraRadera
  16. Ja jag vill gärna få lite tips, min son fyller ju år den 28 så de ska ju vara paket till jul och födelsedag för våran del med :)

    SvaraRadera
  17. Färgglada mjukdjur som man kan se på biler från Stockholmsresan.
    En blå ugglebox som går att vika ihop från märket SkipHop. Förvaring är alltid bra.
    En tröja från Zara.
    Badleksaker.
    Har önskat mig massa barninredning
    och sen lite saker till hans kök.

    SvaraRadera
  18. Grattis förstår din känsla jag tog mitt körkort i september i år 28 år gammal :-) mitt körkort kostade 7400 kr.

    SvaraRadera
  19. Grattis förstår din känsla jag tog mitt körkort i september i år 28 år gammal :-) mitt körkort kostade 7400 kr.

    SvaraRadera
  20. Övningskörde du inget alls på körskola? Med tanke på att jag räknade ju ihop halka, uppkörning, teori mm och fick fram summan ca 7400 kr.

    SvaraRadera
  21. Grattis!! Va härligt :-)

    SvaraRadera
  22. : ) Grattis!!! Måste kännas så skönt och befriande.

    SvaraRadera
  23. Gud vad roligt! GRATTIS!
    Hur länge pluggade/övningskörde du?
    :) Några tips på vadsomhelst om att ta körkort :)?

    Grattis igen!

    SvaraRadera
  24. Ja men exakt, såna tips är bra, att man ska fortsätta kämpa fast målet kanske är lite långt bort.
    Hur lång tid tog det för dig att ta körkort?
    Kram

    SvaraRadera
  25. Stort Grattis!!
    Å bra kämpat! Vet hur jobbigt å tråkigt haha det är!
    Kram

    SvaraRadera
  26. Jo jag körde på bilskolan 2 lektioner
    450 kr styck . köpte inga böcker och använde inte deras dator lånade böcker på biblioteket. Lån av bil 450 kr

    SvaraRadera
  27. Jo jag körde på bilskolan 2 lektioner
    450 kr styck . köpte inga böcker och använde inte deras dator lånade böcker på biblioteket. Lån av bil 450 kr

    SvaraRadera
  28. Jo jag körde på bilskolan 2 lektioner
    450 kr styck . köpte inga böcker och använde inte deras dator lånade böcker på biblioteket. Lån av bil 450 kr

    SvaraRadera