måndag 7 november 2011

Ultraljud uppföljning

Vätska i njurarna!
Imorgon ska vi på ultraljud igen. Detta är en uppföljning då fostret hade vätska i njurarna sist. Sist var när jag var gravid i vecka 19. Nu är jag i vecka 33+2. Jag har inte oroat mig så mycket över detta då man inte kan gå runt och vara orolig i ca 15 veckor. Så imorgon ska vi alltså titta om vätskan i njurarna är borta eller om en behandling måste träda i kraft efter födseln.
Det ska bli sjukt roligt att få se bebisen i stor storlek. Sist var han ju så liten.

Hur stor är din bebis nu?
Jag går ibland in och tittar  på babycenter.se, fosterutveckling. Här kan man se i bilder hur stor bebisen i magen är. Finns även superbra små filmer som tar upp det mesta om hur bebisen ligger till i utvecklingen så som, öppnat ögonen, fått naglar, ser ljus, uppfattar ljud m.m.
Här är länken till fosterutvecklingen.

Nu väger bebisen ungefär 2 kg och är cirka 44 cm lång. Min bebis har gjort sig redo inför födelsen genom att vända sig upp-och-ner, så att huvudet pekar nedåt i bäckenet.

Hur ser han ut?
Igår började jag undra hur han ser ut. Jag har ingen bild i huvudet.. Har han kanske bruna ögon och mörkt hår? Ljust hår?

4 kommentarer:

  1. Hej. Vår bebis har också vätska i njurbäckenet. Det ska tydligen inte vara någon fara (som tur är) men en penicilinkur ges när lillen föds för att de inte ska få urinvägsinfektion. Vi ska också snart på ultraljud igen och se om det försvunnit. Hoppas att det har det för er också. Men det ska verklligen bli superkul att se bebisen igen, innan den kommer ut. :)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej några år senare...! Hittade hit då jag googlade på "vätska i njure hos foster" efter att ha gjort första ultraljudet igår i v 19, då de såg vätska i ena njuren hos vår bebis. Var på återbesök idag. Inga roliga nyheter direkt, och de säger inget för att lugna en direkt. Snarare prat om fostervattensprov, kromosomavvikelser och avbruten graviditet. Skönt att läsa din blogg o se att det kanske ordnar sig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas det går fint. Jag minns inte så mycket av det där tyvärr, men allt blev bra sen.=) Håller tummarna för er. Och du: GRATTIS!

      Radera
    2. Tack snälla!

      Radera