onsdag 23 november 2011

Svar på en läsarfråga om att färga håret hemma

Hej Mia!
Färgen: Jag bleker inte håret utan färgar det. Använder nr:10 Nutrisse från Garnier. Jag har inte färgat hela håret, det vill säga från rot till topp, utan bara färgat utväxten det senaste året.

Problem: I och med graviditeten har min naturliga hårfärg blivit väldigt mörk, så Nutrisse-färgen tar ej som den brukar. Blir nästan gult/oranget istället för ljust, så det kanske blir till att bleka. Får se hur jag gör, för den här färgen fungerar inte längre att färga med.
Finns ingen ljusar färg efter 10.:an utan då blir det, som du sa, blekning.

Gör det själv: Jag färgar mitt hår själv, klipper och toppar. Att färga utväxt hos frisören kostade mig 1400 kr. Gör jag aldrig om! För dem pengarna kan jag köpa något fint till hemmet eller mig själv, eller rent av spara. Samma gäller klippning. Hur svårt är det att toppa långt hår? Blir ändå bäst om jag gör det själv då jag vet hur mitt hår ligger och faller.
Bleker någon av er håret. Kan ni i så fall rekomendera något?
(mamma, om du läser detta, Du får vara med att välja färg så det blir rätt)

11 kommentarer:

  1. Silvershampoo använde jag en del när jag råkat bli gulhårig förra sommaren. Funkade fint men det beror nog på vad man vill ha för nyans.

    SvaraRadera
  2. Jag har färgat sen jag var typ 18 o även vid mina graviditeter. Har använt nr 10 eller blandat 10 o 8. Skulle aldrig bleka. Hellre gult än trasigt. Vid en graviditet ska man nog inte bleka för hårets skull. Hanna! Är heller inte så orolig, fick höra när jag var gravid av läkare att själva oron kan vara farligare än typ sitta framför dator, prata i mobil, färga håret, andas in avgaser mm. /Ma

    SvaraRadera
  3. Om det går åt det gula hållet kan jag rekomendera att lägga i nåt med lite ask i. Garnier har en 10.1 som heter extra ljus askblond om du gillar just det märket. Annars har Loreal Preference också en bra som heter extra ljus askblond. Då blir det inte alls gult. :)

    SvaraRadera
  4. Brukar också färga med den du använder och har också den senaste tiden inte alls fått något lyckat resultat som tidigare. Det blir gult eller så tar det inte alls. Jättemärkligt egentligen. Undra varför det blir så! :) Men nu är det ju bara några veckor kvar, vi får stå ut! :)

    SvaraRadera
  5. Sv: haha ja såg det, men har läst din blogg ett tag så har hållt koll på lite bilder du lagt ut :D Så det var så jag tänkte :) Du är riktigt duktig på det där med att inreda :)

    SvaraRadera
  6. Hej! Man ser att du inte är helsvensk så jag undrar vart du kommer ifrån? Du är jättejättejätte fin.

    SvaraRadera
  7. Det bästa är väl ändå att gå till frisören? Fast jag hatar att frisörer alltid gör något utöver det man har sagt åt dom...

    Känns nice att vara kille med långt hår ;>

    SvaraRadera
  8. Anonym ang helsvensk: Italien=) Och sen jättejättejätte-tack=)

    SvaraRadera
  9. Jag är en sån som i hela mitt liv har blekt håret och fått den där fula blonda nyansen som man måste ha silvershampoo för att få bort.

    Numera har jag hittat en färg som jag endast tar i utväxten. Soyance 12.1 heter den och den blir hur fin som helst. Jag har aldrig haft så fint hår som idag och jag är jättenöjd. Är råttfärgad från början så den ljusarefärgar bara ett par nyanser (ja den färgar det ljusare, men bara på ofärgat hår) Men den är kanonfin :) Kramar Micaela

    SvaraRadera
  10. Micaela: tack för tipset. Va roligt att du har hittat en färg du trivs med! Det kan ta många år innan man hittar en man är riktigt nöjd med. Sen kan ju håret ändras och då får man leta ny.

    Jag har tonat håret med loreal intensivtoning 1010 nu. Fick bort allt gult. Lite kvar i utväxten men annars är jag nöjd.

    SvaraRadera
  11. Tack för svaret :) Jag tycker det är så himla svårt att göra det hemma. Lägger dyra pengar minst varannan månad hos frisören istället :/ Tror jag har för mörkt hår för att kunna färga eller tona det själv utan att få pissgult.... Men ditt blir ju superfint :)
    Kramar Mia

    SvaraRadera