måndag 14 november 2011

Tömma tarmsäcken

Nu har jag, bebisen i magen, och lilla Hiro duschat ihop. Har även tömt Hiros tarmsäck. Det luktar förfärligt men jag är tuff.
Små hundar kan ha problem att tömma en vätska i tarmen som då samlas under stjärthålet. Ser jag att Hiro vill klia sig i baken med panik i krappspråket så anar jag att det är tarmvätskan. Då känner man under anus och där känner man som en liten pung. Klämmer man lätt så sprutar det ut äckel ur rumpan. (Jag har papper runt) Sen tvättar jag med vatten på en trasa och så är allt bra.
Detta görs ytterst sällan. Jag gjorde det bra första gången men är man osäker kan man låta en veterinär visa första gången.

(Jag har ingen bild till detta inlägg) Hahahaha.

Och varför bloggar jag om detta? Jo, för många med små hundar vet kanske inte om detta. Kanske tror att hunden är sjuk eller något åt det hållet, när det är så enkelt som lite tarmvätska. (Gäller även katter om jag inte tror fel)

1 kommentar: