måndag 7 februari 2011

Från och med måndag 7 feb skall jag gå ner 15 kilo

Har inte orkat ta tag i detta men nu är det fan dags. Måste gå ner 15 kilo! Förstår någon hur mycket detta är?? Jag har gått upp detta på mycket kort tid. Ändrade inget i itt liv förutom min ålder. Deta bara small till.
Jag är lat och tränar inte. Så detta är vad jag skall göra. Hum? Hur gör man? Jag älskar mat och kommer inte äta mindre. Det finns inte i min värld. Jag skall satsa på två enkla saker. Nej 3. Nej 4.
  1. Ingen läsk eller saft. BARA VATTEN...och mitt morgonkaffepå loftis.
  2. Inte äta efter kl 20:00.
  3. Pumpa upp min medicinboll och göra magövningar på matten. 10 om dagen räcker.
  4. Sluta ta mina mediciner. En medför viktuppgång och en annan ökar aptiten.

Finns det något man kan ta mot sötsuget? Typ nåt från hälsohandeln? Ge mig tips. Även hur man gör när man blir hungrig kl 24:00. Jag kan ingenting om detta. Hjälp mig nu!

24 kommentarer:

  1. 10 om dan räcker inte Marlene. Men kan rekommendera choys garden-buffé.... nu på lördag eftermiddag. Boka in! // Boris

    SvaraRadera
  2. Nått som är väldigt effektivt är ju att motionera, typ som powerwalk och jogga. Du gillar ju musik, sätt på några bra låtar och freaka runt i lägenheten, de ger mer motion än vad man tror. Se till att gå längre promenader med Hiro.

    (motionera innan måltid)


    Drick mycket vatten, håll munnen "ren" typ som att borsta tänderna ofta. Det underlättar för att inte vilja sätta tänderna i massa sötsaker/gosaker.

    Ät havregrynsgröt till frukost, då står du dig längre och får inte alls samma sug efter att "småäta".

    Ät samma goda mat, men i mindre mängder och oftare.

    Och sen får du ha en jävla disciplin. Allt går, bara man vill! Tro på dig själv!

    SvaraRadera
  3. Se till att ha rutiner, när du äter. Alltså ät gärna samma tid varje dag så att kroppen vänjer sig. Blir du hungrig mitt i natten (då du egentligen ska sova) ta ett glas vatten. Sömn är också oerhört viktigt för kroppen! Samma där, försök ha rutin på de med.

    Att hålla på med massa "piller" emot söt sug är bara bull shit, se till att bestämma dig istället för att ta "hjälp" av sån hockuspockus.

    Ät mycket proteiner, grönsaker, försök att förminska kolhydrat intaget, så som pasta, ris, potatis, bröd osv. - sluta inte helt, skär bara ner lite.

    Ät kalkon istället för skinka, ta kyckling istället för en röd köttbit, ät mycket fisk, variera kosten.

    Dehär grejar du :)

    SvaraRadera
  4. Det hela handlar om enkel matematik som vi alla säkert hört tusen gånger. Kalorier in VS kalorier ut. Vi säger att ditt basala energi intag ligger på 2000kcal om dagen. Då drar du bort från det så pass mycket du känner fört. 500 brukar vara lagom som man orkar med och att man går ner i vikt. Sålänge man inte drar bort mer än 1000kcal om dagen. Sålänge du ligger på underskott kommer du att gå ner i vikt.
    Har du någon söt liten köksvåg hemma så prova.
    Matdagboken.se är gratis, registrera dig och fyll i dina uppgifter så får du veta vad ditt basala energibehov ungefär ligger på. Sen väger du maten och skriver in den där. Tills du får på känn ungefär hur mycket du kan äta för att gå ner.
    Det krävs inte så mycket man tror, samt att du kan äta vad du vill. Du an äta sött sålänge du inte äter för mycket så att du får ett överskott över totala intagna kalorier under dagen. Genom att lära sig ungefär vad allt innehåller kan man få en bra balans sedan. Jag äter choklad varje dag, men bara nån bit. 1dag i veckan har jag "halvätardag" exempelvis så varje lördag efter 16.00 får jag unna mig 1 valfri middag & 1 valfri upplägg av lördagsmys. Ibland har de blivit alkohol, andra gånger godis till filmen. Jag har gått ner 26kg. =)
    Tips mot sötsug är svårt, de så olika för alla. Vissa tycker dem blir hjälpta av nån stoppa sötsuget produkt i tabletter andra inte. De inget som hjälp mig i varje fall.
    Jag äter ju något sött varje kväll så jag inte behöver må dåligt och våndas.
    Men några "lättare tips"
    1kopp varm choklad (med vatten, oboy eller ögonblick, finns smidiga färdigpåsar)

    3 rutor mörk choklad (marabou mint mmmm....)

    Skivade äpplen rullade i kanel in i micron lite snabbt.

    Kesella 1%fett utblandad med wildberrys, smakar barnyoghurt och är grymt nyttigt. Bra som mellis eller nattmål.

    En näve valfria nötter.

    För mig funkar lightläsk, andra blir mer sugna på mat bara av det.

    Det var några tips i varje fall =)

    Stort lycka till Marlene! Det här fixar du! Peppkramar

    SvaraRadera
  5. Det finns inga genvägar! Ät nyttigare och rör på dig mer.

    Det är svårt att lägga om livsstil över en natt, det måste du öva fram. Ta det i små men bestämda steg.

    SvaraRadera
  6. Jag kan rekommendera LCHF. (inte äta pasta, potatis, bröd och ris)
    Jag gick ner 11 kilo på 5 veckor men slutade för att jag blev gravid och mådde illa av fet mat.
    Strunta i allt skitsnack om att "man måste äta kolhydrater" för det behöver du inte, kroppen producerar egna.
    Dessutom så tappar man sötsuget helt eftersom att man äter så mkt fett och det behåller förbränningen igång dygnet runt.

    Jag trodde inte på LCHF förrän jag testade.
    Läs om det. Det ÄR inte så svårt som folk säger. Dom vet bara inte hur man gör.

    //Hanna

    SvaraRadera
  7. Det du behöver göra är att ändra matvanorna, äta mycket fisk, ägg och kött och massor av grönsaker! Och ta trappor istället för hiss och inte äta efter sex.. Och dricka mycket vatten och äta frukt istället för godis! Då kommer du se resultat! Även bra om du kan gå ut och ta en promenad :)

    SvaraRadera
  8. Boris. Hahha. jobbar lördag men slutar kl 17:00. du kan väl sova här. Så kollar vi skräckfilm och äter morötter.

    Men du bantade ju i somras. du drack ju ett 6pack cola light. enligt dig bantar man om man dricker light. enligt mig ska man inte dricka läsk över huve taget.

    Träffade din far idag samt din bror. Minns ej vad han heter. Han var söt. Han sa inget. Han stod och stirrade ner i backen.

    SvaraRadera
  9. Anonym ang mateatik i mat:
    Mycket bra tips. ska sluta äta godis helt tror jag och istället äta det su skriver. Morötter är gott. Har nu börjat med att ha färdigskalade morötter i kylen. Tog en nu efter maten då jag var sötsugen.
    har matvåg. den används till att väga varor som jag säljer på tradera. Haha.
    Att väga mat låter jobbigt. får se hur jag gör där.

    SvaraRadera
  10. Men Marlene, det ser ju ut som att kilorna satt sig på bra ställen iaf? Du är supersmal fortfarande! Lite större bröst och mer rumpa bara...

    SvaraRadera
  11. Sv: Det tycker jag absolut att du ska göra. Jag körde på och upptäckte efter en vecka att jag gått ner över 3 kilo. Helt sjukt vad fort det går.
    Jag vägde inte maten när jag höll på med lchf utan jag åt så jag blev mätt.
    Jag åt ytterst lite kolhydrater. Exempelvis så läste innehållsförtäckningen och jag höll mig till MAX 7gram kolhydrater beräknat på 100 gram av vad det nu är som jag köpte.
    Exempelvis en burk med färdig bearnesås. Kanske det stod 3,5 gram kolhydrater så köpte jag det.
    Lycka till!
    Du fixar det lätt.

    SvaraRadera
  12. Anonym. Kilorna har satt sig på jävligt bra ställen om jag säger så. Men lite mindre mage och lår. Går jag ner 4 kilo ä'r jag glad. kanske var att ta i med 15 kilo. Var lite smal då. snyggare med bröst och rumpa.

    SvaraRadera
  13. Hej Marlene.
    Tycker absolut inte att du behöver gå ner nå i vikt. Men det är ju du som ska må bra.
    Själv har jag gått ner ca 40 kg bara genom att äta var tredje timma. Jag äter efter klockan 20. Jag dricker vanlig coca cola (men i liten mängd). Jag gick inte ens upp i vikt när jag slutade röka. LCHF vill jag förkasta. Jag känner en del som ätit enligt det, dom blev helt hjärntvättade (ååååh den är så bra osv osv, det är inge farligt). Men faktum så är det farligt att äta mer fett. Kolesterolet ökar och man riskerar att drabbas av hjärtattack trots att man går ner i vikt och blir smalare.
    Så ät ofta, det är mitt råd till dig :)

    SvaraRadera
  14. Visste att skitsnacket om kolesterolet skulle dyka upp. Det stämmer inte alls!
    TILLSAMMANS med höga doser kolhydrater så blir kolesterolet farligt.
    Naturligt fett har aldrig kunnat visas öka din risk för hjärtsjukdom. Moderna stora studier visar ingen nytta alls av att äta mindre fett, mättat fett, eller kolesterol.
    Att känna en del som ätit det som inte pallat det betyder inte att metoden är dålig/farlig. Och vad gör det om folk blir inne i det dom gör? Sen när har det vart farligt att sluta äta deg, makaroner och ris?

    Marlene, läs på MYCKET om lchf så du vet sen.

    SvaraRadera
  15. Hej fina du! Mitt tips till dig är att använda sitt sunda förnuft :) Man vet ju mycket väl vad man bör och inte bör
    äta! Sen är det ju
    alldeles för tråkigt att ha en massa förbud
    då blir iallafall jag ännu mer sugen på just det. Jag tror på att äta nyttigt, lagom mängd samt att röra
    på sig! Jag tror att följer man en diet måste man följa den livet ut, annars när man slutar och börjar äta tex kolhydrater igen så lägger man på sig vikt igen..näe man måste lägga om hela sin livsstil, och då är det enklare att köra på det sunda förnuftet när det gäller mat och sedan klämma in lite motion!
    MVH
    E

    SvaraRadera
  16. Eeeh okej. Tycker det är fantastiskt att folk tror så mycket på LCHF när Annika Dahlqvist t.om förlorade sin läkarleg. Aja. Alla är vi olika och jag måste hålla med den ovanför. Förbud är skitjobbiga. Man kan äta ALLT med sunt förnuft.
    Ta hand om dig Marlene :)

    SvaraRadera
  17. Jag har i alla fall lärt mig att inte snacka skit om saker jag inte känner till.
    Jag talar av erfarenhet när det gäller LCHF.
    Sen när har precis ALLT varit bra att äta?
    Människan är inte ens skapt för att äta ALLT.

    SvaraRadera
  18. Dahlqvist blev inte av med sitt läkarelgg. Hon sa upp sig efter att vårdcentralens dietister (där hennes dotter behandlats för sjukdom) anmälde henne och ansåg att hennes tankar om LCHF hotade vårdcentralens trovärdighet.

    SvaraRadera
  19. Du vet inte vad jag vet och inte vet. Hur vet du att jag inte har testat lchf? Det har du inte det blankaste om.
    Hon kanske må ha sagt upp sig. Men hon har gjort en hel del korkade uttalanden så man bara vill skaka om henne. Hon menar ju på att man inte kan få cancer om man äter enligt lchf osv osv. Och det står på internet och var ett stort samtalsämne för ett par år sedan.
    Men jag tycker vi alla ska få göra det som känns rätt för oss själva eller? Våran kropp tål inte allt. Och så menade jag inte heller. Men förbud gör livet tråkigt. Iaf för mig. Jag äter det mesta, med måtta och inte allt för ofta.
    Jag säger inte att lchf bara är skit. Men dom som provar det blir så frälsta så att det känns som en sekt. Det tycker jag är obehagligt. Att sen välja bort ris, pasta, potatis osv är en sak. Men ja, jag gillar inte att alla blir så frälsta.
    Ta hand om er nu

    SvaraRadera
  20. Lina, ja. värsta sekten. hahaha. var med i en tävling om en kokbok med lchf. Personerna på framsidan såg ut att vara amish eller nåt. hahaha. skrattade när jag läste vad du skrivit nu.

    SvaraRadera
  21. instant slim funkar kanon mot hungern

    SvaraRadera
  22. instant slim? Vad är det?? Morötter funkar bra tycker jag. Kommer inte kosta på mig nå pulver eller bars då jag är luspank..

    SvaraRadera
  23. Hehe ja. Jag tycker det är skrämmande att en diet kan göra en så galen och säker på att det är en säker metod.
    Du mår nog bäst av att göra som du gör nu. Men unna dig nå ibland.

    SvaraRadera
  24. Det är tabletter från kina , som inte innehåller något olagligt , och för mig fungerar dom , visst man ska inte rekommendera tabletter men men eftersom jag äter dom själv och är en matglad tjej som bara vill gå ner några kilon så tänkte jag att jag kunde tipsa andra ,

    SvaraRadera