måndag 3 november 2008

Vilken systemkamera skall man välja? Hjälp mig..

Förutom att ha tittat på toaletter idag då våran gått sönder, så vi måste pröjsa 3500 för ny, så tog Gabriel även med mig för att titta ut en julklapp till mig.
Han ville köpa mig en bärbar dator så vi kollade lite på PC-City här i Västerås. Jag ställde lite frågor om en dator som Gabbe kollat ut. Sen tittar jag på säljaren:
- Du, kan man få en systemkamera i samma prisklass.
-Ja.
-Bra, då går vi och tittar.
När vi tittat på PC_City gick vi till in på Elgiganten och fick info om en massa olika kameror där. Jag vill satsa på en lite billigare då jag inte är så proffsig (inte har pengar).
Vi tittade på en NIKON D60. Lins 18-56, vad det nu menas?
En SONY DSLRA200, 18-50.
Lappen är lite oläslig, säljaren skrev med tjock penna som sedan har flytit ut men jag tror det står så där.
Båda ligger på under 5000 kr.
Vet någon om nån av dessa två är bra? Vill ni kanske tipsa mig om någon helt annan systemkamera?
För jag vill ha en och det vet ju ni. Har ju tjatat sen jag startade bloggen. Vet jag bara vilken jag skall sikta på är det lättare att få den.
Hjälp mig!
.
.

13 kommentarer:

  1. Hej
    D60 är grymt bra men för dig räcker det nog med d40 som du nog kan få för under 4000 med objektiv och hyfsat minneskort

    SvaraRadera
  2. Till Tomas. tack för infon. men en D60 ligger på 4995 just nu specielapris på elgiganten. Hittar inte så mycket billigare på prisjakt.nu heller. Så det är kanske värt att lägga på 1000 kr?
    Okej att det är min första systemkamera, men den skall ju vara sjukt bar för det=)
    KRAM

    SvaraRadera
  3. jag har haft en nikon d60 och den var sjukt bra. alla kort man tog blev bra. enkel att förstå och ganska lagom. men jag rekommenderar att lära dig alla funktioner och då behövs ett stort intresse, för annars kan du lika gärna köpa en d40, som tomas sa. lycka till!

    SvaraRadera
  4. tips: vill du kunna zooma bra ska du även lägga ner pengar på en till lins (kanske 55-200 mm) :)

    SvaraRadera
  5. Jag gillar Olympus systemkameror :P

    SvaraRadera
  6. Till Anna:
    Tack, svarde på dig blogg.

    Till anonym:
    Vadå? Så där kan du ju inte skriva. Du får ju skriva vilken/vilka av dom och gärna berätta varför. Det är inte så att jag blev sugen på en olympys bara för att du skrev så där. =)

    SvaraRadera
  7. Till Anne skulle det stå. Förlåt=)

    SvaraRadera
  8. Kejokej, jag gillar olympus mest för färgerna. Blir så klara och varma färger med den. Min är en e-500, gammal modell men ändå. Det är ju en smaksak, olympus känns bra i handen och så. Deras nyaste modell heter e-520, den verkar jättebra :) Finns dom viktigaste inställningarna, enkel att förstå osv. Bra nybörjarkamera typ :P Vet inte riktigt vad man ska skriva... Men känn efter, den som känns bäst passar väl dig xD Sen kolla massa recensioner på internet och testbilder m.m.

    SvaraRadera
  9. Skaffa ett jobb först och handla sen.

    SvaraRadera
  10. Stefan? Frölind? Det är inte så bara. men nu skall jag ha en.. så är det

    SvaraRadera
  11. ne du de va inte jag stefan som skrivit så. varför skulle jag skriva så? min kusin är duktig fotograf, tycker du ska gå in på hans hemsida www.pilerud.com o kolla på hans bilder. du kan säkert fråga han om tips på kamera :) kram

    SvaraRadera
  12. Lägg till 990 kr så får du en Nikon D80 med 18-55 VR. Alltså 5990, då har du även minneskort 2GB och Nikon orginalväska på köpet. Den kameran är mer gedigen och presterar bättre än D60. Du får mycket mer kamera för lite extra pengar.

    SvaraRadera
  13. Till Fröling. Undra om han vill fota mig;)
    Lite krånglig sida och gick lite segt iböand. Gabbe och jag skall titta igenom den bättre senare.

    SvaraRadera