fredag 31 augusti 2012

Antonios rum börjar ta form


Bokhyllan är på plats. Längst ner stor en back med hans leksaker och alla böcker för små bebisar. Sen har jag lagt några av leksakerna han tycker bäst om just nu. Längre upp står saker han inte leker med än, men som gör sig väldans fint i hyllan.
Det lilla bordet och stolen står under fönstret. Krokarna ska hängas upp senare men jag har inte bestämt var ännu.
En kökshörna ska in i rummet. Har bara inte hittat någon jag vill ha än. Tycker Brios vita spis är fin men det fanns bara en lucka att öppna, utrymmet under luckan var en träskiva som satt fast. När det är ett så litet rum måste man ta vara på alla utrymmen. Vill gärna ha disko vid sidan av spisen så det följer honom genom livet. Att laga mat och sen diska hör ihop.

Har haft en kvinna här hemma som har jobbat hela sitt liv med pedagokik, barn, och barn med speciella behov. Hon tyckte allt så bra ut och att mina ideer till rummet var toppen. Hon rekomenderade varmt en kökshörna.

I kuddhörnan kan vi vuxna sitta eller ligga medan Antonio leker på mattan. Har tänkt att jag måste sätta upp någon form av skydd bakom så inte tapeten förstörs. Man lutar ju huvudet. Även Antonio förstör. Han lägger sig på mattan och sparkar allt vad han har på den vita väggen. Skyddet ska gå från dörren till hörnet, från hörnet fram till spjälsängen.
Det här med skyddet måste upp snarast. Antingen plastskivor med tyg/tapet bakom, eller plywoodskiva med skumgummi på och sen att man spänner ett tyg uppepå det.

Över kuddhörnan ska det sen upp tavellister där Antonio kan ha sina favoritböcker. Många mysiga sagostunder väntas i hörnan=)

Kom gärna med tips om ni kommer på något ang skyddet längs väggen, kökshörna eller något ni tycker skulle passa in för ett litet barn.

(Var mörkt ute när jag tog bilderna)

19 kommentarer:

  1. Jättefint rum :))så vill jag oxå ha när jag får barn:)

    SvaraRadera
  2. Guuuuud vad snyggt det blev! Så genomtänkt och pedagogiskt! Heja heja!:D 10av10 stjärnor:)

    SvaraRadera
  3. Åhh tack!!! Glad jag blir. Har försökt att tänka att det ska vara bra för barnet. Du ska se honom. Han är galen därinne fast han är så liten.

    Något inte alla tänker på är mitt val av leksaker. Det passar båda könen. Vill inte sätta honom i ett fack: du är kille och du SKA leka med kill-leksaker. Så länge han inte kan välja själv så håller jag det gärna könsneutralt:)

    SvaraRadera
  4. Oj så fint det blev jätte härliga färger och gungan blev ju jättefin där inne. Behöver verkligen också köpa en hylla till min son! Inne på styleroom.se får man mycket inspiration ( du har säkert vatt där) men minns att jag har sett några bygga ut brio spisen med en liten vask. Jättesött om man nu är lite fiffig :)

    SvaraRadera
  5. Pedagogiskt och könsneutralt. Bara ++++

    SvaraRadera
  6. Vad snyggt det blev. Vi har tänkt oss någon liknande tapet till vårt extrarum, vart kommer den ifrån och vad heter er? Tack. =)

    SvaraRadera
  7. Jag hittar fortfarande inte de där fina grodlådorna på varken Ikeavaruhuset eller på hemsidan!!! Himla typiskt!!!

    SvaraRadera
  8. Jag hittar fortfarande inte de där fina grodlådorna på varken Ikeavaruhuset eller på hemsidan!!! Himla typiskt!!!

    SvaraRadera
  9. Bahar 6år säger att de är jätte fint!

    SvaraRadera
  10. Haha jag menar ju ugglor!! Vet inte vad jag fick grodor ifrån. Jag får helt enkelt kika in på Ikea en gång till!!

    SvaraRadera
  11. Anna B-L dom hittar du på family avdelningen vid restaurangen. Annars är dom slut

    SvaraRadera
  12. Oh my good va fint... är ju så man vill krypa in i bilderna och bara mysa i rummet..!!

    Så himla härliga färger och bara super mysigt..!!
    Verkligen ett perfekt barnrum.. Tycker du ska skicka bilderna till nån sån här barntidning(föräldrar och barn eller vi föräldrar) som tips på hur man kan inreda sitt barns rum.. Lovar att du kommer med .. för det där va f*n det finaste barnrummet jag sett på länge.. Grymt avis =)

    *kram*

    SvaraRadera
  13. Oj vilket mysigt barnrum, där kommer Antonio garanterat älska att busa omkring! Måste fråga dig vart du har fått tag på lampan som ser ut som en flugsvamp, har alltid önskat mig en sådan?

    SvaraRadera
  14. Lampan flugsvamp: Den är från lillatussilago.se. Slut nu. Roligt att du nämner den. Jag fick den med i min beställning då allt krånglat så mycket. Packade upp den nu och då var den sönder=( Fast jag trycker på off så lyser den. haha. Så har tagit bort luckan och pillat in en plastbit som man får dra ur när den ska lysa. Inget för barn att leka med, med andra ord.
    Har du testat att googla?

    SvaraRadera
  15. Har självklart redan googlat flugsvampslampa men det är ju det att de är så jäkla dyra överallt. Antar att jag får hålla utkik på Tradera och hoppas på att jag kan göra ett fynd där, misstänker dock att det kan bli svårt då det ju är fler än jag som är förtjust i flugsvampsgrejer (du är en av dem har jag förstått av att se inredningsbilderna i din blogg). =)

    SvaraRadera
  16. Men lägg av vilket fint rum lilla Antonio fått. Blev verkligen super sugen på att hänga en gunga i dotterns rum, men min man var inte lika sugen på det. Men jag ger inte upp :-)

    SvaraRadera
  17. Fantastiskt fint! Verkligen inbjudande med alla glada färger och pedagogiskt för det lilla barnet med könsneutrala leksaker. Bra jobbat!

    SvaraRadera
  18. Tack Pia K. Tycker det är såååå kul med genus. Resten av min familj tycker det är larvigt, Gabbe förstår inte det här med genus, men jag som är insatt älskar det. Genus och att sätta bebisar i fack redan från födseln fick jag upp ögonen för när jag själv fick barn. Läser massa artiklar och bloggar om detta.
    Blir vansinnig om jag är i en affär och valen är rosa eller blått, hello Kitty eller cars.

    Tycker också det är roligt att anpassa Antonios rum efter hans behov. Tänka ut saker som är roligt för hans nyfikenhet och utveckling.

    Kökshörna ska ju byggas.
    Sen kom jag på en sak: en spegel. På golvnivå. Tror Ikea har nåt. Undra om det är mjuka speglar som inte kan gå i skärvor?

    SvaraRadera