fredag 31 augusti 2012

Presenter att ge bort till nyfödd bebis

Har fått en jätterolig fråga om jag inte kunde ge tips på presenter man kan ge till en nyfödd bebis. Eller till en bebis som ligger i magen.

Nu kommer jag utgå från vad jag uppskattade när Antonio var nyfödd. Vad jag använde.

 
Kläder
Färger:
Nu är min son 8 månader och jag älskar färger. När han var en bebis blev det nästan lite groteskt att ha så starka färger, så neutralt var det jag tyckte bäst om. Har pratat om detta med många andra mammor och hittills har alla sagt samma sak. När de är så små så vill man ha lite försiktiga kläder.

Satsa på färger som vit, beige, grått. Gärna något roligt tryck på sidan av bröstet eller mitt på bröstet så inte allt ser lika ut. Patellfärger går också bra.

Klädesplagg:
Att sätta på ett litet knyte byxor och tröja är inte så behändigt. Bebisen är ihopvikt och hänger bara när man lyfter upp den. Ledlös på någe vis, så kläderna kommer att åka både upp och ned.

Bodys är väldigt bra. Sen kan man ha byxor eller tights till bodyn. Jag använde sällan byxor på mitt barn. Han var ett varmt barn så antingen hade han bara blöja, eller så satte jag på honom en body.

Finns bodies med omlottknäppning men jag tycker att de bara virade sig om bebisen kropp.
Köp inte bodies med krage eller knappar, för alla barn passar verkligen inte i det.
(Nu hittade jag inga bilder på saprkdräkter med fot, eller nå fler vanliga bodies).

Sparkdräkt med fötter var favoritplagget. Inget som korvade sig och alla kroppsdelar fick lite värme. Jag hade sparkdräkt på mitt barn så länge han var spädbarn. Hemma, pyjamas, på stan. Så himla praktiskt. När de börjar bli långa och räta ut benen kan man gå från sparkdräkt med fötter till utan, det vill säga det är hål för fötterna.

Ytterplagg:
En åk-påse-overall! BästaBästa säger jag bara. Att tränga på en sån liten bebis jacka och byxor är för mig uteslutet. Sen finns det overall med fötter som är bra. Finns utan fötter och då måste man på med mjuka tossor.

Tex om man är på stan och det är vinter .Blir varmt när man kommer in i en butik. Barnet kan börja koka. Då är det jobbigt om man ska av ed jacka eller overall. Har man däremot en liten åk-påse-overall drar mana bara ner dragkedjan, drar ur armarna, klart. Då har han påsen kvar på beben, resten ligger han bara på. Tummer upp för sånna.
 
Tänk på att det är bra om det finns som "vantar" som sitter fast längst ut på armarna. Man viker bara över när det blir kallt/man går ut. Hittade bara två bilder där det var så.
Jag hade de två första på bilden förutom att det på nr 1 fanns skydd för händerna. Jag hade den åkpåsen när han var pytteliten. Sen bytte vi till nr 2 på bilden. Den var lite större. Älskade den minns jag. (Tror jag hade alla på bilden men är osäker). Haha

Strumpor:
Jag minns att jag gärna ville ha strumpor som var vida upptill så att det inte satt åt och gjorde röda märken på bebisens vader.

 

Till sängen
Säkerligen har föräldrarna redan köpt barnsäng , täcke och kudde. Men en extra kudde från IKEA är inte fel. Bebisen kan spy eller hosta upp slem och då behöver kudden tvättas. Köp en extra kudde och förklara din tanke bakom.


Bebisvård
Puder:
Puder är alltid bra. Att ha på rumpan, i lårväcken eller under halsen. Vart so det kan bli fuktigt.
Gula tvättlappar:
Även om föräldrarna föredrar våtservetter så kan gula skumtvättlappar fungera vid tvättning och bad.
Schampo och tvål:
Ett litet kit från apoteket med tvål, schampo och babyolja.
Lotion:
Babylotion finns i massa olika märken. Doftfria eller med doft. Finns på apotek, livsmedelaffärer och på bodyshop.
Nässug:
Den med elefant på från apoteket är bra. Otri-Baby. Man stoppar en slang i munnen och sugen i bebisens näsa. Sen suger man försiktigt. Snoret fastar i ett filter i nässugen. Använde jättemycket till mitt barn.
Nezeril näsdroppar barn
Alvedon stolspiller barn
Tops/Bommulspinnar


Övrigt
Vällingdoserare:
Mått till välling, ersättning, gröt m.m.
Den på bilden har jag och den heter Bambino Vällingdoserare Ljusblå.
Pengar:
100-500 kr till barnets konto. Mycket uppskattat!
Nappflaska:
Jag tyckte MAMs flaskor var bra. Köp den lilla. Den blåa gav jag bort i present till en vi inte vet blir kille eller tjej, då de kan spara flaskan och ge vatten ur den när barnet blir större.
Nalle eller snuttis.
Nästan alla nallar min son fick kom från bukowski. Han fick några snuttisar från HM, Lindex m.m. En jättefin snuttis som är blå och underbart len från Douglas the cuddle toy. Det är det ända han har i sin säng idag. Får ju inte plats med gossedjur. Vi kallar den Douglas eftersom det står så på lappen.


Här kan ni läsa ett inlägg om vad jag gav bort till Antonios syssling som ligger i en mage.

4 kommentarer:

  1. Tack så mycket! Nu vill jag bara ut och handla bebis prylar :) och nu vet jag vad jag ska kika efter!

    SvaraRadera
  2. Vart har du köpt din burk någonstans?

    SvaraRadera
  3. Jag fick den i prsent=)
    Ringt Liv, hon jag fick den av heter så, men hon svarar inte. Har skickat ett meddelande.

    SvaraRadera
  4. Burken är köpt på ica maxi.

    SvaraRadera