onsdag 4 april 2012

Nu är jag upprörd över den vård jag (inte) fått för mig sjukdom

Jag har ont varje dag. Ligger till stor del i sängen och har ont. Ont i huvudet, ont i axel och nacke. Av min familjeläkare fick jag några sprutor, Imigran som jag sprutar i låret, och Alvedon. Han vägrade skriva ut något smärtstillande av högre grad så jag kan sova om nätterna. Han sa, din axel kanske ha hoppat ur led om du nu har så ont. Lite hånande. Jag tände till direkt. Jag har ont på hög nivå.  Han vet väl inte hur ont jag har.

(För nya läsare heter min sjukdom Hortons och det är kraftig smärta i huvudet som kommer i perioder på 3-6 veckor var och vartannat år).

Jag ringde upp till Neurologen. Först får an boka en telefontid. Sen ringer någon upp mig. Hon i telefonen sa att om var osäker på om de kunde hjälpa mig. Hon tyckte jag skulle vända mig till min familjeläkare.
Nej, jag kommer därifrån, fick Alvedon och nytt recept på min medicin. Jag måste ha annan behandling för jag har ont hela tiden och tar redan fler sprutor än vad an får göra. Sen fick jag ett visitkort när jag låg på sjukhuset att det är till er jag ska ringa.

Då sa hon att hon inte kunde hjälpa mig men att en sköterska skulle ringa upp mig under dagen. Sen ringde sköterskan senare och sa att hon inte kunde hjälpa mig utan hon skulle be en doktor ringa mig under dagen. Sen ringde doktorn och sa att jag inte fick ta så många sprutor och jag svarar att jag ringer för jag måste få en annan behandling mellan sprutorna. Sen sa jag att jag hade så ont i nacke och axel att jag knappt kunde använda den. Kan inte sova på nätterna av smärtan.

Han sa att ett återbesök till dem var nog bra. Jag fick ingen tid till sjukhuset utan han skulle be en sköterska ringa upp mig om en tid. Jag sa att jag är sjuk idag, inte om en vecka utan nu NU NU! Jag vill komma upp nu och få hjälp för jag har så ont.



Detta var igår och inte har någon ringt mig. Inte fick jag någon hjälp för min sjukdom. Inte fick jag den vård jag behövde. Jag får väl ligga här och vänta ut den. Ha ont och stå ut med all smärta.


Min mamma kan mer om min sjukdom än någon läkare jag träffat har kunnat. Smärtan i nacke och axel hör till värken i huvudet. Om någon läkare skulle orka göra sig besväret att kolla någon annan stans än på FASS.se så skulle de se det!!!!!!!
JAG ÄR SÅ ARG ÖVER ATT INGEN LYSSNAR OCH TAR MIG PÅ ALLVAR!
JAG HAR SÅ JÄVLA ONT OCH MÅR SÅ DÅLIGT. Nu ska jag gråta lite för att jag är så arg.

13 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag föreslår att du vänder dig hit!

    http://www.hortons.se/international/web/lg/se/likeextlglgtchdratse.nsf/0/108DA628B98B573FC12576C4004487A9?OpenDocument&lang=se

    SvaraRadera
  2. 1177 Sök på hortons läs Sammanfattningen hortons huvudvärk

    Det finns beskrivet att en attack kan brytas om man doppar underarmarna i iskallt vatten. Prova gärna detta men fungerar det inte första försöken är det inte meningsfullt att prova igen.

    •Syrgasbehandling genom en ansiktsmask leder ofta till att attacken bryts inom tio till femton minuter. Om detta visar sig fungera väl kan man få tillgång till en syrgastub att ha hemma.
    är bara några exempel

    SvaraRadera
  3. Hos enstaka personer med Hortons huvudvärk kan värken istället sitta på ena halvan av huvudet i något av följande ställen: övre nacken, kind, näsan, överkäken, underkäken eller halsen. Under en besvärsperiod återkommer värken alltid i samma huvudhalva.

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Tycker verkligen synd om dig som har så ont! Jag kan inte ens föreställa mig hur det är... =(

    Måste bara fråga om det verkligen var till Onkologen som du ringde (kanske skrev du bara fel och menade Neurologen eller nåt liknande)? Tycker det verkar konstigt om det verkligen var till Onkologen du, enligt visitkortet, skulle ringa för de behandlar ju enbart patienter som har cancerdiagnos. Skulle inte Smärtmottagningen kunna vara nåt för dig, där hjälper de folk som har problem med olika sorters smärta.

    Hoppas att du snart mår bättre och att du lyckas få tag på någon som tar dig på allvar! Och byt familjeläkare, den du har verkar ju helt dum i huvudet!

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Tycker verkligen synd om dig som har så ont! Jag kan inte ens föreställa mig hur det är... =(

    Måste bara fråga om det verkligen var till Onkologen som du ringde (kanske skrev du bara fel och menade Neurologen eller nåt liknande)? Tycker det verkar konstigt om det verkligen var till Onkologen du, enligt visitkortet, skulle ringa för de behandlar ju enbart patienter som har cancerdiagnos. Skulle inte Smärtmottagningen kunna vara nåt för dig, där hjälper de folk som har problem med olika sorters smärta.

    Hoppas att du snart mår bättre och att du lyckas få tag på någon som tar dig på allvar! Och byt familjeläkare, den du har verkar ju helt dum i huvudet!

    SvaraRadera
  6. Hej Marlene, tråkigt att du inte mår bra. Hoppas du får hjälp snart, du grattis på namnsdagen idag.

    /Maria

    SvaraRadera
  7. Men så klart det var till neurologen. Hahahaha.Ska genast ändra i inlägget.

    Jag har bett om att få koma till smärtkliniken. tydligen har en remiss skickats dit men allt tar ju sån tid.

    Ska byta. ska kolla om det finns privat vård här i Västerås.

    SvaraRadera
  8. Hej! Jag har precis fått gått till en neurolog och fått en ordentlig diagnos. Neurologen jag träffade var helt underbar och om det är någonstans dom ska skicka dig så är det till en neurolog. Be din familjeläkare att skriva en remiss! Jag fick sprutor utskrivna, till när det är som värst. Hon skulle också kolla upp hur det fungerar med att ha syrgas i hemmet för det fick jag en utav gångerna jag åkte upp till akuten och det hjälpte helt utan biverkningar. Hon pratade också om ett "förebyggande" alternativ vilket betyder att jag kommer få äta medicin varje dag resten av livet i stort sett för att göra anfallsperioderna kortare och inte lika intensiva. Så, det finns hjälp att få, se bara till att få rätt hjälp! Och som tjej är det extra svårt, läkare har skrattat åt mig sedan jag var 13. Jag tog med min pappa för att läkarna inte skulle kunna håna mig som dom gjort tidigare för min har blivit värre med åren. Så går till din familjeläkare, LÄS PÅ massor om olika huvudvärkar (antar att du redan gjort detta) sen vad du har för symptom osv. Ta med din kille eller nån annan stor och stark karl så att läkarna inte är dumma.Och be att få en remiss, det kan dom inte säga något emot om du ber om det! Kämpa på, det är det verkligen värt! många kramar!

    SvaraRadera
  9. Jag ringde ju till neurologen här i V-ås men de glömde ju bort mig. Jag har ju ont hela tiden och på det anfall. Sprutor räcker inte. Ska till läkaren igen på tisdag men då ska jag be om en annan. Frågade ju läkaren på neurologen i telefon om syrgas en han lät tveksam.

    Jag ska försöka gå vidare med allt nu på tisdag. Då ska jag inte nicka och säga okej utan jag ska ryta ifrån om jag inte får hjälp. Uppdatering kommer om hur det går;)

    SvaraRadera
  10. Om din mamma kan mer om din sjukdom än dina läkare varför hon inte vill hjälpa dig. Jag lovar att alla dina symtom är pga en psykisk sjukdom, ber om en remiss till psyk.kliniken istället för neurologon! När man kollar din blogg ser man att du har många psykiska problem.

    SvaraRadera
  11. Vaför hon inte vill hjälpa dig???
    Är det svenska eller.
    Får hennes mamma skriva ut medicin.
    Finns inga ord för va du är men den som nämdet han klämdet/

    SvaraRadera
  12. nämdet han klämdet??? Är det svenska??
    DU är inte anonym utan Zufic. Vilket konstigt namn påminner mig om zoofuck.
    jag skrev inte vaför uan varför, och den lilla meningen heter bisats på svenska.

    SvaraRadera
  13. Hej. Jag skickades framotillbaka mellan sjukhus och vårdcenralen, men de kunde aldrig ge mig en diagnos. Under 13 år kämpade jag med, ursäkta, svenska förnedringsvården.
    Vände mig sedan till privat läkare och fick reda på att jag har både EDS och SLE. Detta har lett till artros i bla ryggrad, nacke, käkleder, fötter , höfter mm.
    Jag är nästan säker på att hade jag fått den hjälp jag verkligen behövde så hade min artros inte varit som idag, kunnat bromsa med artrox, kortison mm idag är jag 35år och är trasig och har ont. Jag förstår din förtvivlan och din frustration över den skitvård vi har rent ut sagt. Jag hade vänt mig privat om jag var du och kanske även börjat träffa kiropraktor, sjukhymnast hitta alternativa medel som massage, akupunktur. Tyvärrr är det så man måste göra som sjuk när man lever i ett land som sverige.
    Kram

    SvaraRadera