torsdag 26 april 2012

Imorgon hade jag tänkt göra Antonios barnrum.

Jag har surfat runt, sparat bilder i en mapp och valt ut 4 st bilder som jag ska utgå ifrån när jag gör hans rum.
Inspirationsbilder jag sparade ner på datorn när jag googlade ordet "barnrum".

Hyllor
Självklart ville jag har lantliga hyllor men jag tyckte ändå det blev finast med vita blanka hyllplan från IKEA. Jag ska ha två hyllplan i "vuxenhöjd" varav den översta ska vara längre än den under. Där ska jag mest pynta med gamla fina retroleksaker samt ha som förvaring.

Böcker
Ska köpa två små vägghyllor för böcker som skall sitta långt ner på väggen i ett barns nivå.. Jag älskar högläsning, rim och ramsor. Jag läser för Antonio varje dag!

Förvaring för leksaker tillgängligt
En vit korg till alla småleksaker så som tugggrejer, prasselgrejer och ljudgrejer.

Gunghäst
På något sett tycker jag att en gunghäst i ett barnrum är lika självklart som handdukar i badrummet. Nej då, hahah, men jag tycker det passar in och självklart blir det en gammal fin gunghäst. Inte en vit och sliten som jag ville ha först, utan en brun hårig (sliten) med man och sadel.

Hoppgunga
Kroken är äntligen uppsatt (Tack grann-Henke). Nu måste jag bara tillbaka till bauhaus och byta kätting eller karbinhake då haken är för stor för kedjan. SUCK. Jag som fick hjälp och allt, och ändå blev det fel.

Tavlor.
Tänkte köpa lite olika vita ramar och göra egna tavlor. Bilder ur böcker, bilder jag scannar in och sätter ihop i datorn, tyger. Vill ha ett fint tyg med typ djur på. Inte något typiskt killigt, utan det skall helt enkelt passa ett barn, inte ett kön.

Vimplar
Jag ger mig på och syr själv.

Dockvagn
Något gammalt som får mitt hjärta att slå dubbelt
En dockvagn från förr från märket Micki. Dockvagn!? Ja, hans pappa kör vagn, då får väl Antonio också köra vagn. Roligt att det kommit dockvagnar i killmodeller. Jag har fått tag i en röd med målad blomma på sidan. Röd känns som en färg som är lika killig som tjejig.

Läragåvagn
Köpt. Den är gul, röd, grön och blå. Funkar just nu som bokförvaring.

Tittskåp.
Har gjort ett tittskåp, målat och klistrat in tapet i facken. I tittskåpet finns små leksaker jag hade när jag var liten. Det är färgglatt och fångar min sons uppmärksamhet. Roligt för honom, roligt för oss vuxna att titta i och minnas=)




Killigt och tjejig?
Jag försöker att inte bomba Antonio med killfärger och killmönster. Bara ge honom bilar och trummor och på så vis uppfostra honom att det här leker killar med, punkt slut. Jag klär honom inte i rosa och ger honom disneyklänningar att leka i, men jag försöker att tänka efter när jag väljer hans leksaker. Han har fina leksaker i trä som inte riktar sig till ett speciellt kön. Det är klassiska leksaker från bla Brio och Micki. Han har massa i plast i alla regnbågens färger. Tror faktisk inte att JAG har köpt en enda leksak som riktar sig till något kön. Det kommer väl men kom på nu att jag inte gjort det.

3 kommentarer:

  1. Bra att du tänker så tycker jag :) För det är trist när föräldrar liksom redan från början bestämt sig för vad barnet ska ha för intressen. det är ju mycket mer spännande att se sitt barn leka fram det på eget initiativ.

    SvaraRadera
  2. åh fint! vet du vart mattan är ifrån :)?

    SvaraRadera
  3. Googla barnrum och ta bilder. Då finns bilden där. Gå in och kolla om det står något där. Jag tyckte också den var fin:)

    SvaraRadera