söndag 4 januari 2009

Blomkålsöron

Blomkålsöron eller brottaröron är en missbildning av örat som orsakas av att brosket i örat förstörs. Det är vanligt hos utövare av brottning och boxning


Jag hade aldrig hört talas om detta föränn nu. Vi såg på någonting där dom slåss på tv4sport. Eller jag tittade inte för jag tycker det är hemsk. Hemskt att det finns en sport för något männiksor åker in i fängelse för i övriga fall. Misshandel!

Blomkålsöron uppstår när man brottas och öronen ofta pressas ner i matten. Efter ett tag (vet ej hur lång tid) så uppstår detta. Jag tycker det är skitfult.


Nej, brottning, boxning och andra sporter där man slår varandra ratar jag! Dom går bort. Jag vill inte titta. Deras ansikten måste vara förstörda. Hur många gånger har dom inte fått näsen knäckt?
.
.
För fler bilder kan ni googla. Blomkålsöron på engelska heter Cauliflower ear.
.
.

9 kommentarer:

  1. Jag tränar thaiboxning och det är jätte kul! Visst får man lite blåmärken och så men det är ingen fara. Om nån överfaller mig så får de åtminstonde en liten match! :)

    SvaraRadera
  2. Johan Andersson12 maj, 2009 20:59

    Jag är brottare men de finns även skydd för att inte få såna öron sån tur är:)

    SvaraRadera
  3. Till Johan Andersson. Hur ser ett sådant skydd ut? kan du leta upp en bild på internet och länka till den. Kompiera adressen i adressfältet och klistra in här i kommentarsfältet. är lite nyfiken hur ett skydd till öronen fungerar.
    va bra att det finns för blomkålsöron är inte det finaste. Lite avtändande=( Sorry. Rår inte för att jag känner så...

    SvaraRadera
  4. http://www.greppet.nu/img/Tshirts/QuadIII_Black.jpg Där är öronskydd.. Jag tränar brottning (svensk mästarinna) , MMA, brasiliansk jujutsu OCH submission wrestling men inte har jag brottaröron för det ;) .. det är dock mitt mål att få det, tycker det är respekt :D .. Det är bra att kampsporter finns, var ska man annars få ut sin ilska?

    SvaraRadera
  5. Till Wrestler: Respekt? Nej, det är bara fult. Jag skulle aldrig respektera en människa mer bara för att han/hon har blomkålsöron. Hör du inte hur dumt det låter?

    SvaraRadera
  6. Alla tycker inte som du, lilla vännen. Kanske dags att komma ur din bubbla och inse att du, likt alla andra, bara är en piss i rymden och inte åsikternas mittpunkt.

    Inom kampsportvärlden visar blomkålsöron att man har kört ett tag, vilket ofta leder till respekt för personen som fighter. Vi som utövar kampsport har helt enkelt en annan syn på fenomenet blomkålsöron.

    Och nej, skulle två snubbar börja slåss på stan och ingen anmäler så blir de inte tagna för misshandel. Möjligtvis förargelseväckande beteende.
    Därför det är lagligt med fight clubs i Sverige.

    Du borde gå och titta på ett träningspass och se vilket brinnande intresse och hjärta man måste ha för att utöva kampsport.
    Att sen du, en liten blond tjej i en barbievärld, anser att man ska förbjuda det helt är bortom mig då MMA som ett exempel just nu är världens snabbast växande sport.

    SvaraRadera
  7. Det behöver inte bli så. Jag tränar brottning & är smålands näst bästa, :D

    SvaraRadera
  8. kampsportaren måste ha fått några slag i huvudet!!?

    marlene är inte blond pucko

    SvaraRadera