tisdag 17 juli 2012

En gammal handdriven visp

I min farmors hus i en kökslåda låg hennes gamla visp. En visp som man vevar för hand. Jag minns att hon vispade ihop ägg och socker till oss barn när vi var små. Undra vad hon mer har vispat? Vevat fort fort fort.
Jag kunde inte sluta tänka på vispen så min far tog med sig den till mig när han var där. Jag fullkomligt älskar den. Ska fråga farmor nästa gång vi ses hur gammal den är. Och om hon över huve taget hade en elvisp eller om hon alltid använt handvisp med trähandtag.
Varför sitter det ett gammalt gummiband runt min antika visp? Måste fråga det med. Spännande att få svar.

4 kommentarer:

  1. Antagligen för att inte handen skulle glida/

    SvaraRadera
  2. Oj vilken fin visp! Gummibandet är nog för att få bättre grepp om vispen! :)

    SvaraRadera
  3. Vi hade en likadan handvisp, som blev stulen i vår källarförråd. Den var ärvgods från min faster.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Handvispen: Men ack så tråkigt. Du kanske hittar en ny på loppis? Men inte samma sak då du ärvt den.

      Radera