onsdag 13 januari 2010

Idag var jag i skolan(hade tyvärr ingen kamera med mig).

I Rebeccas skola. Var med på hennes lektion.
Så här såg skoldagen ut.
Jag, Rebecca + två andra sitter i ljushallen och vänter. 3orna tittar på studentmössor. En tjej som berättar om mössorna säger nåt.
-Jag tror hon pratar med dig Marlene, säger en av Rebeccas kompisar.
Jag tittar upp.
-Du i vit jacka, går du i den här klassen?
Ähh, va, nä, pratar du med mig?
Alla glodde, jag gjorde mig osynlig.

Lektionen börjar, dörren är låst. Läraren tar fel på tiden.

Lektionen börjar för sent. Jag överraskar min gamla bildlärare.

Ska hjälpa Rebecca och måla. Anser att vi skall ha förkläden på oss. Får akrylfärg på tröjan. Läraren sägar att man skall ha förkläde på sig. Jag försöker säga att jag var på väg, skulle sätta på mig när det hände men hon hör inte, utan fortsätter. "Titta, din syster har förkläde, det är bra"

Tar av mig tröjan. Tvättar, hänger på elementet.

Sitter och pratar med läraren och en tjej som vikarierat på bilden. Båda tycker jag är så fin i ansikten och frågar om hemligheter. Jag berättar om brunspray och solpuder. Båda vill köpa på KICKS.

Jag målar på Rebeccas tavla. Jag förstör Rebeccas tavla.

Vi går till kafeterian.

Det står bokstäver, stora, på skåpen: ESTET. Blir busig och säger till Rebecca att vi skall ändra bokstäverna till ett nytt ord.

Går tillbaka till lektionen. Äter en macka. Glömmer fila på nya ordet, glömmer busa i korridoren med bokstäverna.

Går till träslöjden. rebecca tar fram sin pärm med sitt namn på ryggen. Uppifrån och ner. jag ropar: men hur har du stavat ditt namn?
Vadå?
Med två C:n!!!.... Men shit. (tittar omkring mig. Hörde någon mig säga DET DÄR!) Det stavas ju så, såg fel ut när man såg det så där. Kom vi går.

Visar bilder på hunden för läraren.

Lektion slut.

Går ner på stan, letar efter kiosken där jag skall hämta ut ett paket. Hittar inte. Vimsar runt. Hittar. Hämtar ut.

Går hem, nästan hemma.

Pekar på Rebecca, blir arg på mig själv:
TRÖJAN.

Går tillbaka till skolan. Hämtar tröjan.

Går hem igen.

7 kommentarer:

  1. Haha, träffade ni inte på Carina?

    SvaraRadera
  2. Ninni: Jo, hon var inte så trevlig. Hon berättade vad jag skulle göra av mitt liv och hur jag skulle leva. Lixom?????
    Var där för att träffa Maggan!
    Nej, ingen ändraing efter 5 år på C. Suck=(

    SvaraRadera
  3. Du får komma och besöka min skola flera gånger om du vill :) de var kul men försök att inte röra varken målarfärg eller pensel ! haha min tavla och din tröja blev bättre än bäst ;)

    SvaraRadera
  4. Din tavla blir fin.Du skall se nästa gång när du målar det andra uppepå=)
    (Jag hoppas det lir fin,annars är det synd om jag gjorde den ful)

    SvaraRadera
  5. Vänta du bara! med mina penseldrag så kommer tavlan stråla av lycka och som gräddet på moset gjorde dina penseldrag bara tavlan lite mer lyckad! ;)

    SvaraRadera
  6. Tog du på dig förkläde?

    SvaraRadera
  7. Marie: Ähh ja? Det står ju det. Klart man skall ha förkläde om man ska hålla på med färg. Spilla eller kladda kan man alltid. Fast jag lyckades ju i samband med påtagningen av förklädet. Hahhaha

    SvaraRadera