fredag 12 augusti 2011

Barnvagn, spjälsäng och amnings-BH


Jag skulle ju blogga igår om vad vi valde men jag var upptagen hela dagen så jag gör det nu istället.

Barnvagn
Först var vi till babyproffsen här i Västerås. Fick världens bästa service och jag valde en Emmaljunga Nitro. Den har så framhjul som kan svänga så den är lätt att köra med i stan. Den barnvagnen passar oss då vi bor centralt.

Idag var jag till Lekia Baby, Hälla, och testade mindre kända märken (kända märken är Emmaljunga, Teutonia och Brio). Deras barnvagnar ed rörliga framhjul gick inte att svänga lika bra, och likförbannat var jag tvungen att tippa vagnen för att ta ig fram i de smala gångarna i butiken. Nej tack! Får bli en svindyr Emmaljunga från babyproffsen.

Jag vill:
• Ha rörliga hjul framtill så an kommer fram i affärerna istan, samt slipper tippa vagnen för att styra.

• Skall kunna vara så lätt att köra så an gör det med en hand.

• Ingen bär-liggdel som man ställer ner i sittdelen.

• Det ska vara en liggdel, som man sedan byter ut mot en sittdel.

Vi valde:
(man köper en barnvagn med en sittdel, sedan köper man till en liggdel)
Barnvagnen Emmaljunga Nitro city, med sittdel. Ca 6000 kr på Babyproffsen.
Liggdel som man köper till, 2200:-
Extra smal
enbart 57 cm bred vagn som tar sig förbi trånga passager, hissar, bussar och tunnelbanetåg.



Spjälsäng
Har tittat en massa på blocket men hittar ingen jag vill ha där. Finns en rad fina vita sängar men de uppfyller inte ina krav på vad jag önskar att en spjälsäng skall ha.

Jag vill:
• Att botten skall ha 2-3 lägen. Det vill säga att den är ställbar. Man kan ha botten högt upp när barnet är litet, och sedan sätta botten långt ner när barnet blir större, så barnet ej trillar ut.

• Att ena långsidan skall gå att dra ner så man slipper skada ryggen då an lyfter upp barnet eller skall bädda.

Jag testade för skojs skull att låtsasbädda i när botten var längst ner. Man nådde knappt, ryggen värkte och tuttarna mosades över kanten. Jag testade att dra ner sidan och då kommer man ner lättare. Då var det ju ganska så självklart att spjälsängen måste ha den funktionen.

Vi valde:
BabySleep Andrea
Klassisk spjälsäng i vitt med ställbar botten. Fasta sidor för säkerhet och stabilitet. Bäddmått 60x120 cm.
1200:- hos babyproffsen Västerås. 1500:- hos Lekia Baby. Barnens hus har en, säng lux troll, som är helt böjd upptill men liknar denna och den kostar 1700:-.

Idag köpte min kära karl en amnbingsBH till mig då det gör ont med BH som har bygel. Att köpa en utan bygel är bortkastade pengar då jag kan köpta en amningsBH utan bygel på en gång. Har fina BH:ar en de är för små.
Att tänka på när du köper en amningsBH. Banden skall vara tjocka så de inte trycker in i huden. Bandet går ju över tutten, då själva kupan går att fälla ner när man skall amma.
Jag köpte en stor då brösten kommer att växa ännu mer!!!!, sedan skall man få in inlägg i kuprona också. (Läckarge-inlägg)
Jag köpte (Gabbe köpte):
Carriwll Seanless nursing bra, svart, 279:- på Babyproffsen.

7 kommentarer:

  1. Ska också ha en nitro city. Den vagnen var helt klart den bästa i min smak. Liten, behändig och snyggast :) Vi ska ha en marinblå.

    SvaraRadera
  2. Ja, vi tänkte ha både ligg och sittdelen. Tyckte liggdelen såg mer ordentligt ut, än att man la in en sådan där "åkpåse". :P Det kändes inte riktigt safe. Men om man kan ha olika färg på ligg/sittdelen så blev ju det genast lite roligare. Ska åka och kolla på den igen sen efter ultraljudet om 3 veckor. :)

    SvaraRadera
  3. haha, precis så tänkte jag med. :P En vagn är ju en statusgrej på något sätt. ;)
    Jag ska åka till babyproffsen och kolla, om vi har någon sådan här i närheten. De verkar ha bra service. Vi har bara varit på Babyland än så länge och där fanns bara ett litet utbyt och inte så bra service. Så ska nog ta och leta upp ett Babyproffsen. Längtar tills vi ska börja köpa lite grejer efter ultraljudet. Har räknat på att allt kan komma att kosta 20 000 kr. Fan, dyrt att få barn. :P

    SvaraRadera
  4. haha! I know. Men jag och sambon hittade någon lista på saker som behövdes inför det kommande barnet. Vi drog iofs på lite extra kr på varje grej eftersom vi inte vet exakt vad det kommer att kosta. Badbalja, skötbord, bärsele, babysitter, babyskydd, påslakansset och en massa smågrejor, inklusive blöjor och apoteksgrejer. :P
    Tänkte inte på att man kan hitta begagnade saker, ska kolla på det. Bara de är fräscha, är lite känslig för sånt. :P
    Jag bor i Södertälje. är ju inte alltför långt från stockholm så babyproffsen borde ju finnas någon stans. :)

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  6. babyproffsen i västerås är riktiga skitstövlar.. Min kompis syskonvagn gick sönder och dom var skitotrevliga.. Jag kan rekomendera barnens hus :)

    SvaraRadera
  7. Vi har köpt en sådan här till våran bebis.

    Den går att göra till en vanlig säng, när den blir lite äldre:)


    http://allt-i-ett.com/mobler/spjalsang-med-skotbord-ny/

    SvaraRadera