torsdag 17 april 2014

Vem vill väcka något så underbart

Igår när jag kom hem från skolan låg min sjukling och sov. Han sov en väldigt sen middag och hade sovit i timmar. Gabriel bad mig väcka honom. Vem kan väcka något så här underbart? Ser ni inte hur fridfullt han sover.

Jag mös in mitt ansikte i hans och pussade hans armar. Gosade min näsa i hans hår. Han vaknade, fattade inget. Tog ett tag innan han vaknade helt. Jag fick en kram, och en till.







Han har utceklats så mycket under den här veckan då Gabriel har varit hemma med honom. Han har börjat sagt nya ord. Och meningar med 3 ord i. Igår lyssnade vi på musik han och jag. Då sänkte han och visade med fingrarna och sa: Lite. Lite musik. Inte mycket.

Helt otroligt hur han löser problem när han inte kan alla ord. Vilken unge kan säga låg volym, och hög volym? Att vi skulle ha lite musik tyckte jag var jättefint att säga. Sen dansade vi lite. Vi hade ju bara lite musik på. Fick massa kramar. Det är så mycket kärlek i det här hemmet.

8 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag har en fråga till ang Hortons. Jag och min sambo misstänker att han kanske har fått denna hemska huvudvärk.
    Jag undrar hur du fick veta att du hade just Hortons? Var det pga alla symtom eller gjordes det någon specifik undersökning som visade Hortons?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Matilda: i början hade jag ofta huvudvärk och "migrän". Den där huvudvärken man har när man har hortons. Det växte fram med åren och anfall började komma. Det tog tyvärr många år innan jag fick min diagnos, och ännu värre, innan jag fick medicin. Innan hade jag en hel kasse med mig med olika värktabletter. Inget hjälper utom de sprutor jag har idag.

      Om han är i början av hortons i sitt liv kanske imigran nässpray hjälper.

      Du kan maila mig privat om du vill. Krisar det och han får ont och ni vill ha råd så finns mitt nummer på nätet. Jag har gått igenom allt en gång och vet vart man ska vända sig och hur man ska gå till väga.

      Kramar och styrka till er

      Radera
  2. Tack snälla för ditt svar. Han har alltid lidit av huvudvärk och sökt många ggr för det men de enda läkarna säger är att det antagligen är spänningshuvudvärk. Men i två nätter i rad nu har han vaknat upp ur sömnen med en hemsk huvudvärk. Han har inte sökt någon hjälp nu. Vi får se hur de artar sig. Tack för ditt svar. Och hoppas att du mår bättre. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nätterna är värst. Kan vara Hortons. Man vaknar av smärtan

      Radera
  3. Nej jag bodde där tidigare men nu bor vi i Stockholm. Ah fy de är så hemskt att se honom med den smärtan. Han är en person som aldrig klagar på
    Smärta heller så då blir man ju extra orolig. Får se nu hur det blir inatt. Får försöka tvinga han till vårdcentralen annars om de blir samma inatt...

    SvaraRadera
  4. Matilda: men va synd att ni inte bodde nära. Då kunde din sambo få en nässpraysdos av mig eftersom ni anade att samma sak kunde hända inatt. Eller komma hit och andas lite syrgas ( kan funka vid mildare attacker). Läs på om Hortons och se om det kan vara det. Just att det kommer på nätterna. Man har Hortons i perioder, men finns även de som har hela tiden, varje dag.. Jag har 4-6 veckor/ period. Antar att det var 4-6 veckor av kraftig hudvärk i början när jag fick sjukdomen. Fick den i tidig ålder. Tror det var i 9:an. Sen blev det värre för varje gång. Bröt ut helt i attacker och helvete i gymnasiet. Attackerna blev ännu kraftigare med tiden. Så sjukdomen växte till sig med åren.

    Man är inte känslig för ljud eller ljus under attacker eller kraftig smärta i huvudet. Dock kan man vilja ha mörkt och tyst då man går in i smärtan och koncentrar sig igenom den och är inne i den. Hortons är alltid i samma halva av huvudet. Smärtan sitter mest bakom ögat. På mig sprider den sig ner i käken och halsen/nacken.


    Sorry för alla stavfel m.m. Skriver på mobilen.

    SvaraRadera
  5. Fy va hemskt det låter! jäkla sjukdomar det finns alltså! Åh va snällt, ja de var synd. Natten som gick var lugn så kanske de fortsätter vara lugnt. Vi får se. Men han säger att smärtan sitter just på högra sidan bakom ögat så det låter ju som Hortons. Hoppas de bara var nåt tillfälligt. Glad påsk till er!

    SvaraRadera