onsdag 27 april 2011

Svåra ord

Har gjort ett häfte med svåra ord som jag pluggar på. Har pluggat in ett A4, så nu har jag vänt blad. Gabriel är snäll och förhör mig. Orden har jag tagit från gamla högskoleprov samt andra prov. Vissa ord kan jag knappt uttala. De flesta har jag aldrig hört förut, kanske hört men inte lagt på minnet. Nu är det bara att plugga in så många ord som möjligt...
 presumtiv, rendera, aversion, konsolidera, likvid, somatisk, konstellation, fallenhet, markant, förvanska, stinn, dust, luttrad, dynamisk, permittera, begeistrad, kut, ajournera, deportera, anekdot, sinnrik, omsider, ringakta, deskriptiv, insinuation, androgyn, kontinuitet, psykofarmaka, mantra, obskyr, betingelser, essensen, moderera, vurm, stuckatur, sekulariserad, dekret, ambulera, plattityd, altruism, travestera, fromleri, äska

Kan ni sådana här ord?

3 kommentarer:

  1. njae, hälften av dom orden kanske kunde jag. Men de flesta har man hört och hör varje dag. Pluggat på högskola ett tag nu och då använder man sig av den typen av svenska så de ju kanon att lära sig till ett högskoleprov om du funderar på göra ett :) Innan högskolan skulle jag nog mest skrattat åt en sån ordlista!

    SvaraRadera
  2. Hej Marlene! Undrar om du är intresserad av en filminspelning... Maila gärna mig: matilda at silverbulletfilm dot com. Tack!/Matilda

    SvaraRadera
  3. Vad duktig du är! Skulle aldrig orka med det där. Kunde typ hälften av de ord som du skrev som anynom sa så hör man och läser sånna ord ganska ofta på högskolan. ´lycka till! puss

    SvaraRadera