torsdag 7 april 2011

Utställning på museeum.

Så där ja. En ledig stund på dagen. Har haft fullt upp idag. Först massa möten och sen ärenden på stan. Hem igen, lämnade va allt och tog en kaffe på loftis för att varva ner. Lollo kom förbi. Vi skulle nämligen gå på utställning/utställningar. Blev lite missar och helt fail idag bara. Först var det det här med parkering. Vi tog bilen från mig till musseumet i stan. Fanns inga parkeringar så det slutade med att vi fick betala och stå på centralstationen. Det är lika långt från centralen till museet som från mig till musset. Fail 1.
Lollo vid centralstationens dyra parkering. Automaten var sönder så vi fick gå ganska långt till andra automaten. - Gasch! Vadå 60 kr/timmen? Vi gick tillbaka till den som var sönder. Där stod det 15kr/timmen. Okej, då lär det vara 15kr/timmen på den som ligger ännu, ännu, ännu längre bort, så det vara bara att gå.
Så. Lite sightseeing på centralen har väl ingen dött av.

Jag på parkeringen. Lollo på utsällningen. Vi kom fram till sut.

Vi tittade på en utställning på Länsmuseet av Jan Jörnmark, som hette Övergivna platser. Jan är en person jag gillar skarpt. Har ju själv besökt några övergivna platser. Skrev en hel sida i gästboken. Jag hoppas att han läser sen=)

Jag övertalade Lollo att det är roligare om man gör allt museet har att erbjuda. Som den här väggen som hörde till en utställning till exempel. Där fick man rita av sin hand på ett papper, klippa ut, och svara på frågan: VAD VILL DU SER MER AV PÅ MUSEET?

Min han fick inte plats. Fick trycka ihop den.

Astrid Elin 7 år, vill se dödskalar och skilit.

Miranda vill se lite mer tandborstar. Var fler ungar som skrivit det. Var säkert så att de inte visste vad de skulle skriva, sen sa nån "tandborste" och så skrev alla tjejer det.

Tänk och tyck själva ungar!!!




Nima 7 år. Jag vill spara på min HelloKitty. ??? Okej??? Tror du missuppfattade frågan där.

Här är min hand. Jag höjde åldersnittet på 7 år.

Sen var det en konstfilm .... som vi inte han se. För oj! Parkeringen går ut om 10 minuter.

Fail 3. Varför vi trodde att en timme skulle räcka har varken Lollo eller jag svar på. Vi hade massa utställningar kvar att se. Vi han inte ens med att gå in i konstmuseet!


Liten utställning om Asea i Västerås. Lägenheterna som byggdes åt de anställda var oftast ett kök och ett sovrum. Kunde finnas 2 rum och kök. Bostädena låg i gårdar med torrdass nere i källaren. Vindsutrymme där man kunde hänga kläderna på tork.

År 1890 bildades ASEA och sju år efteråt bildades Metallverken. Dessa två innebar assa jobb och änniskor flyttade till Västerås. Med industrin växte staden. jag brukar alltid säga att utan Asea och Metallverken, skulle inte Västerås vara så stort som det är idag.

8 år senare, 1898 byggde både Asea och Metallverken bostäder åt de anställde, åt den egna arbetskraften. 1912 köpte ASEA "kvarteret Josef" Där byggde Asea bostäder åt sina industriarbetare. Man fortsatte med kvarteren Ivar och Kåre.


Här är en liten uppbyggnad, på hur det kunde se ut, i en liten lägenhet i Kv Josef.

Efter detta var vi tvungna att springa till bilen. Vi skall till konstmuseet nästa vecka.

Puss hej

2 kommentarer:

  1. du har fått med min dotters hand på bild. Miranda 7 år, tandborste..hehe

    SvaraRadera
  2. Sissi: COOLT! var de där med skolan? Varför skrev alla tandborste?

    SvaraRadera