onsdag 17 december 2008

Musikhjälpen i P3

Måndag 17 november 2008 - Onsdag 17 december 2008
.
Radio och TV nonstop i 144 timmar för att samla in pengar till Radiohjälpen och människor på flykt.
.
Varje dag från kl 07:00 fram till 16:45 lyssnar jag på musikhjälpen på p3.
Man kan skänka pengar genom att skicka iväg ett SMS eller MMS till 72955, kostar 50 kr och på samma gång önska en låt. man kunde i början av denna vecka skånska fina saker som dom kunde sälja. mest var det ju kändisar som skänkte saker så som Per Gessles ukelele.
Idag skänkte en kille en pärlplatta han gjort.
.

Världens största pärlplatta, troligtvis, är gjord 2006 av Jesper Karlqvist. Motivet är en scen från Sällskapsresan.
.
Det var Lasse Åberg själv som tog hem slutbudet på tavlan: 17 500 kronor.
Tavlans mått är 180x80 cm. Den består av 56 700 pärlor. Det är 4 kilo pärlor i 50 olika färger. Mönstret har ett egenskrivet datorprogram räknat fram. Det tog 51 timmar att lägga pärlorna och 10 timmar att stryka och rama in tavlan.
.
Budet låg först på 10 000 kr av Lasse Åberg i egen hög person men de två sista minuterna så gick flera in och budade. Lasse var snabb och kammade hem pärlplattetavlan! han sa senare i radio att han kanske skulle hänga tavlan på Lasse Åberg museet.
.
Va roligt att tavlan får en plats där många kan beskåda den och va roligt att den gjorde så mycket nytta (pengarna till radiohjälpen). men nästa tavla borde killen få lite pengar själv för det var nog ett jävla jobb att göra den.
.
.

7 kommentarer:

  1. oj jäklarns vilket petjobb! snacka om att grabben hade tålamod! vad duktig han var! kul att den blev såld för mkt oxå! en annan hade ju gett upp efter 43 pärlor.börjat fippla med ngt annat o gräva i pärlburkarna.

    jag håller med dig om det du skrev i min blogg. om krimskramset.
    inte många som har samma intresse. älskar rosa/glittriga/barnsliga/söta/ljuvliga saker!

    du har hittat så fina prylar oxå som du visat på din blogg!

    när jag är klar med flytten o packat upp allt, blir det ett hemma hos reportage! lovar det!
    =)

    SvaraRadera
  2. Läser din blogg ofta och jag trodde du var en klippsk tjej men;
    museumet, ukulele och skänska. Slå upp det i en ordbok och lär dig stava. Du kan fanimej inte stava. Så du kanske är en blåst brud efter allt....

    SvaraRadera
  3. Sluta läs min blogg då din helvetes jävla irriternade människa!! Säg vem du är och stå för det du skriver. Gömmer dig bakom din dator. Så jävla fegt!!!
    Idiotfan!!!!

    SvaraRadera
  4. Till idiotfan igen. Skänska skånska. Är det så jävla konstigt? De sitter ju bredvid varnadra. museumet, museet. Det ena är et talesätt. Ukulele. Vad heter det då?. Googlade ordet noga innan för jag var osäker. Vem fan är blåst nu då. Blir bara så arg att du orkar sitta och rättstava mina inlägg.
    Läs inte då om det är så jobbigt.
    Jag stavar fel,ofta, och komemr fortsätta med det.
    Medans jag fortsätter med min blogg kan du gå och d... någonstans.

    SvaraRadera
  5. Ha ha. Det går fort när man skriver ibland, jag brukar ofta skriva ohc men för det vet jag hur det stavas. Varanrda brukar det också bli. Ukelele är rätt stavat. Tur att det finns smarta sladdertackor på vår jord vad gjorder vi utan dem/ma

    SvaraRadera
  6. Oh my GOD! Vilken grej, så cool!

    Och till Anonym: Om du visste bättre skulle du också veta att det är vansinnigt inskränkt att döma någon efter ett stavfel i en text. Vidga dina vyer så kanske du också mår bättre inombords en dag så du slipper sitta gömd bakom en skärm och klanka ner på andra!

    SvaraRadera
  7. Jag trivs bra här bakom min skärm....vill du göra mig sällskap?

    SvaraRadera