tisdag 5 augusti 2014

Skoklosters slott

Idag har vi flytt Västerås med all dess brandrök. Vi har farit ca 7,3 mil till Skokloster. Där har vi ätit lunch, gått i slottet, tittat i kyrkat och vandrat i slottsträdgården.

Vi var där med Gabbes syster Erika och hannes man Mange.

Lite snabb fakta om slottet från slottets hemsida:
Skoklosters slott är en av Europas mest suggestiva och häpnadsväckande miljöer. Slottet är det största privatpalats som någonsin har byggts i Sverige. Arkitekturen, de intakta interiörerna och de stora föremålssamlingarna gör det till ett av Europas främsta barockslott. Skoklosters slott är vackert beläget på en halvö i Mälaren mellan Stockholm, Uppsala och Enköping, nära Sigtuna och Arlanda.

Är ni sugna på att se hur det ser ut i slottet kan du göra det här. De har panoramafotografterat slottets praktfulla paradvåning.

Men slottet var bara ett utan 11 slott. Detta var ett sommarslott. Allt är bara för att skryta om pengar.

Vi glömde ta den obligatoriska parkeringesbilden. Men här har vi stannat på Hälla för att möta upp Erika och Mange så vi kunde köra efter dem då de hittade.

 Tanka bilen.


 På väg.

 Regnet slutade ösa ner precis när vi parkerade våra bilar.

Det första vi gjorde var att äta i slottet då jag ej hade ätit. Och när jag behöver äta behöver jag göra det på en gång. Det visste dagens sällskap så vi letade genast upp ett ställe som serverade något i matväg.

 Mange och jag.


 Solen sken när vi hade ätit klart. Här är jag och älsklingen med vacker vy bakom oss.



Linnet fick jag av mamma när vi var där igår. Frågade om hon hade tunna linnen i storlek större då det är så varmt just nu. Man vill ha så tunna kläder det bara går ju.

 Utanför slottet.

En vända i slottsträdgården. Det var så himla varmt och kvavt. Alla var klibbiga. Till och med Antonio luktade svett, fast barnsvett.

 Rolig bild på ungen.


En slida i trädet. Mange och jag tyckte det som ut som så i alla fall. Vi tyckte det hade varit roligt om trädet haft hål på baksidan så kunde Antonio stuckit ut huvudet genom öppningen. Det hade varit en klockren bild.






 Pappan jagar Antonio.

 Här betalar vi för att få gå in i slottet och titta.

Den kända målningen Vertumnus av Giuseppe Arcimboldo är medelpunkten i Skoklosters slotts stora sommarutställning 2014. Här har jag fotat ett konstverk. Blev sjukt bra ljus då det var liksom öppet tak i mitten. Svårt att förklara.



Erika och jag töntade oss och låtsades bo på slottet. Vi talade om kvällens galej där min flirt Erik von Krigen skulle komma. Kanske skulle han be om min hand. Vi talade om vad vi skulle ha på oss och jag sa att jag skulle ha en purpur klänning. Erika frågade vad hon skulle ha och jag rekommenderade en mossfärgad mörk klänning. Hon kunde få låna mina vackra fjädrar att ha i håret. När vi kom upp på våningen fanns där en utställning. Bland annat möttes vi av dessa två bilder när vi kom upp. Vad ska jag säga. Jag kan mitt 1600-talsmode i alla fall. Vi skrattade i massor.
Om utställningen:
I den uppmärksammade fotoserien "A Frozen Tale" väver den australiensiska konstfotografen Alexia Sinclair en berättelse kring några av Skoklosters Slotts mest berömda besökare, som drottning Kristina och Lorenzo Magalotti.


Jag säger att min karl har en kropp som en grekisk gud. Detta uppkom då Ewelina ville ha en togafest hemma hos oss. Här hittar Gabbe en perfekt staty och tar en bild för att skicka till Ewe.

Som sagt, bara ett sommarslott. Ett av elva slott som ägdes av samma person på 1600-talet. I ett av rummen var taket full med konst. Kristallkronan som jag tycker påminner om vindruvor är glassjukt. Glaset är sjukt och hela glaskronan kommer förmodligen falla sönder när som helst.

 Lägg dig på golvet och titta på allt i taket, föreslog jag. Slipper man få ont i nacken.


 Detalj från taket. Påminner om en sån där mask från Kina.


 Vi tittar på smycken och andra dyrbarheter.

 Sjukt liten häst och vagn gjord av vad jag tror är elfenben. Asså den är yppe- pytteliten.



Detta rum och det bredvid stod tomma fram tills dess att drottning (tror det var) Eleonora skulle besöka slottet för en natt. Då inreddes rummen bara för hennes besök. Tapeter, tavlor, säng, möbler. Snacka om att skryta om sin förmögenhet.
Ber om ursäkt om min fakta är felaktig, då jag bara försöker minnas vad guiden svarade på alla min frågor.




 Här har vi tittat klart på alla rum och ska gå ner till entréplan igen.

 Titta bakom mig på bilden...

 Kyrkan.


Vi har haft en helt fantastik dag. Nu ska vi se film och bara ligga i soffan. Kram på er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar