söndag 31 augusti 2014

Arkeologidagen på Anundshög

Idag var hela familjen på Arkeologidagen på Anundshög. Det va verkligen en dag för hela familjen. När vi kom dit så möttes vi av ett tält och en öppen eld där man fick prova på att baka bröd på förhistoriskt vis. Jag och Antonio gjorde ett varsitt bröd som vi sedan la på elden, och när det var klart så tog vi på lite smör och åt.

Sen gick vi och tittade på runor och stora stenar. Antonio ville gärna klättra upp på en sten för det hade han sett att de andra barnen gjorde. Jag hjälpte honom att klättra upp på en sten.

Fornlämningsmiljen kring Anundshög är magnifik. Det är ett väldigt vackert ställe och det finns mycket att titta på. Eftersom att det var arkeologidagen idag så fanns det lite skoj för hela familjen. Antonio och hans pappa spelade memory där man skulle hitta olika gudar, sedan gjorde jag och Antonio ett halsband. På den stora träplattan kunde man skriva sitt namn i runskrift, men Antonio valde att rita en spindel där istället. Antonio valde pärlor helt själv, och som ni ser så tycker om när saker och ting matchar med varandra. När han var klar med sitt halsband fick han hjälp att knyta ihop det. Sen var det dags för målning. Antonio och pappan målade en jättefin teckning som Antonio senare gav bort till sin mormor. (Hon blev glad, den sitter på kylen där hemma).

Vi avslutade våran dag på Anundshög med att åka häst och vagn. Givetvis var även det grattis.
Det var jättemysigt att sitta på fårskinn på bänkarna när vagnen åkte runt på området.

Sen skulle vi går mot bilen men Antonio blev törstig så vi gick in på fiket och drack lite vatten, och sedan begav sig hela familjen hemåt. Vi har haft en underbar dag, hela familjen, och vi har umgåtts och gjort mycket roliga saker. Tack Anundshög att ni ordnade ens så bra dag.

 Klassiska på-väg-till-bilen-bilden.

 Här är vi framme och har parkerat bilen.

 Dagens outfit.

 Antonio i farten.

 Här lagades mat på förhistoriskt vis.

Antonio oh jag gjorde ett varsitt bröd. Hans händer var så små så han fick göra en liten smörgås.



 Här har jag lagt bröden på elden. Jag var kletig av deg och mjöl. Tur jag hade med mig våtservetter.


 Här vänder på dem.


 Nu är de klara. Här bär vi Antoios lilla bröd från elden, fram till bordet.

 Titta va söt den blev.





 Här spelar Antonio och Gabriel memory.




 Jag hjälper Antonio att trä på pärlorna på hans halsband.






 Antonio har gjort. Jag har knutit brickan och trätt på pärlorna. Men han har ritat och valt pärlor.



 En till bricka, men det blev så tokigt om den hängde på halsbandet, så den fick han ha i ficka istället.

 Här knyter en tjej ihop hans halsband.

 Dags för målning.


 Antonio använder sig av både svamp och pensel när han gör sitt mästerverk.

 Teckningen fick ligga på tork medans vi gick för att åka häst och vagn.







 När vi åkt klart gick Antonio och pappan upp på stora kullen medans jag hämtade teckningen.


1 kommentar:

  1. Jag har sagt det förut men säger det igen: du är en sån underbar mamma! Vad mycket roligt ni hittar på tillsammans!:)

    SvaraRadera