fredag 26 juli 2013

Duscha med kepsen på

Varför får man inte duscha med kepsen på? Jag ser ingen andledning. Som jag skrivit förut så anser JAG att vad man får och inte får kan grunna sig i vad man själv som förälder orkar med.

Ibland får Antonio stå på en pall vid handfatet med pluppen i och vatten fyllt till kanten. Där får han leka och plaska ner hela badrummet….om jag sen orkar städa. Orkar jag inte städa efteråt, ja, då får han inte stå med vattnet uppfyllt. Kanske bara rinnande vatten. Orkar jag inte ens se efter honom så får han inte ens vara i badrummet.

Han ska göra det vi vuxna gör. Sminkar jag mig, då ska han göra det. Blir ett jävla liv om jag säger nej. Så han får sitta bredvid och leka med lite stängda läppglans och sminkpenslar.

Jag har ofta ett jävla bra tålamod med Antonio. Varför blir det så här? Varför gör han som han gör. Kan jag avleda detta på något sett.
Men en gång brast även mitt tålamod. Jag var så sjukt stressad och skulle få gäster. Han bara drog fram allt. Hans rum, kläder ur lådorna och när jag vänder mig om och dammsuger och sen vänder mig tillbaka, då springer ungen fram och tillbaka på köksbordet. Jag var så arg så jag skrek.

Jag orkade inte vara pedagogisk och låta honom vara med mig och bla bla bla. Han sprang på köksbordet! Han gjorde allt för att provocera mig, och han vann.

När Antonio blir ledsen säger jag inte, ”men det är inte så farligt”. (Jo, gör jag säkert ibland, men försöker oftast ta honom på allvar)  Det är hans känslor, han reagerar som han gör för det blir så mycket. Då sätter vi oss ned (läs han ålar på marken) och så berättar jag att jag vet att han är arg och varför. Tex, nu gick vi in för du kastade ner saker från loftgången. Du är trött och behöver sova middag. Ska vi gå till sängen tillsammans och vila? Men vill Antonio bada istället? Vill du se på Bert på tv? Det går så bra. Vi har många trotsbråk, men ytterst korta. Sen allt  de inte får göra strecker sig kanske bara över korta perioder. De växer och nästa vecka är det något annat. Andra gånger barn kan bli jätteledsna är när det inte blir som de har planerat. När någon tar något som är deras. I våran värld är det en pissak, men i deras värld är det allt.
En sak jag tycker är svårt är att hålla sig för skratt när Antonio gör nåt han inte får. Annars tycker han att han är rolig och gör det igen.  En kväll bitchslapade han mig över ansiktet. Gabbe och jag började asgarva för den satt så bra. Haha. Gabbe sa nåt och jag sa emot, då vände sig Antonio mot mig och slog till mig över kinden. Asså det gjorde asont men den passade in så bra så vi började ju skratta så vi kiknade.
Ibland på kvällarna får Antonio en demon i sig. Där finns det inga pedagogiska knep. Han är helt galen. Han kämpar mot tröttheten in i det sista. Ända tills vi båda ligger i ett mörkt sovrum och jag låtsas sova. Han är som en bowlingkägla som tippar fram och tillbaka. När han har en demon i sig så är det bästa att vara hemma. Han bits, då bits jag tillbaka. Han drog i håret förut, då drog jag tillbaka. Nu drar han inte längre. Innan jag vågade dra tillbaka drog han stora tossar ur mitt hår. Det var då jag började göra tillbaka. Jag drar tills han släpper mitt hår, då släpper jag hans hår. Rättvisare blir det inte.
Nya ord varje dag. Varje dag säger han nya ord. Det går så fort. Det är helt sjukt. Man kan resonera med honom, be honom hämta saker. Ställa frågor och ge direktiv.

Bilderna nedan är inte nya. De är från innan semestertiderna. Antonio hade en period då han skulle ha den där kepsen på sig jämt. Även i duschen. Haha. Han hade ramlat och efter vi duschat såg han såret. Aj aj, säger han och pekar på sårskorpan. Han fick cupcake-plåster av mig. Han pekade på alla sår han hade. Han ville att man skulle pussa och blåsa och ibland ville han ha plåster.


PS; badrummet är skrubbat så det är inte nå gult i fogarna i dagsläget;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar