fredag 6 december 2013

Kör försiktigt!!!



I onsdags mot kvällen var det glasklart på vägarna. Jag var i Tillberga som ligger 20 minuter från stan. Där gick det att skrida fram med skorna på asfalten. Det var becksvart ute och jag tror jag körde 30-50km/h hela vägen hem (förutom den korta sträcka jag körde på E18). Landsvägarna var ju jättehala. Där hade inga bilar kört utan det var som en tunn hinna med is. Två bilar körde om mig på vägen hem. Resterande bilar höll samma hastighet som jag. Man märkte ju skillnad på mötande trafik hus sakta alla körde.
Men de två som körde om. Vilken risk de tar. Jag kan inte förstå att man kör så snabbt när det är glashalt ute.

 

Idag hade jag problem att komma ut i korsningen. Hjulen spann runt och runt. Man får köra sakta. Kände några gånger hur bilen slirade i snön fast jag körde sakta.
Första riktigt snön idag asså. Detta betyder att vi kommer att få se bilar runt om i dikena. Folk får sitt livs chock varje år snö och halka kommer.

Är det bara jag som minns förra året? Hur försiktigt man behövde ta?

60km/h på en skylt betyder inte att du måste ha den hastigheten utan det är max 60km/h. Håll den hastighet du anser att du kan hålla. Är det mörkt och halt så kör saktare.

Och ni som inte kör bil. Ha reflex på er för fan!!!!! Ni syns inte! Vet ni det. Jag ser mörker och allt ljus från lampor och bilar stör mina ögon. Ni som bara går över ett övergångsställe, ni syns inte alls.

På riktigt, jag tror inte ni vet hur lite ni syns. Jag har alltid reflex på väg hem från skolan. På min andra jacka(även kallad kvällsjackan), som jag har när jag är ute med hunden eller går ut kvällstid, den har jag små lampor på.

4 kommentarer:

  1. Jag har inte körkort utan är en utav de som inte syns, det är i år jag har insett just hur lite man syns i vintermörkret utan reflex! Nu är jag dock en sån som ALLTID är superförsiktig när jag ska gå över vägen, med eller utan övergångsställe, och nu är jag snäppet försiktigare då jag insett att det mer eller mindre är omöjligt för en bilist att upptäcka mig! Bra att du uppmanar gående att ha reflex för många av oss har ingen aning om hur osynliga vi är, vet du vart man kan få tag bra reflexer? Har letat men inte hittat någon alls faktiskt :S

    SvaraRadera
  2. man får faktiskt inte köra hur sakta som helst heller, det kan man åka fast för för det är farligt att köra långsamt

    SvaraRadera
  3. Farligt att köra långsamt....? Oj

    SvaraRadera
  4. Ja man kan köra in i varandra om man tex åker 70 på 100 väg? trodde du hade körkort??

    SvaraRadera