måndag 2 september 2013

Antonio räknar matte

Det är inte bara jag som har börjat med matematik. Även Antonio. Jag hittade honom på en byrå, hängandes över en annan byrå. Först skulle jag ta ner honom men sen såg jag att han var koncentrerad. Han höll på med matematik kan man säga. ”Mätning & rumsuppfattning”. Han öppnade locket på en burk och provade vad som fick plats. När barnen är små provar de att mosa in lite vad som helst i burkar. Snart lär de sig att se vad som kan tänkas gå in och vad som inte får plats. Antonio kan tex sätta brukar i varandra. Han klurar ut vilken ordning de ska sitta. Ni vet sånna där stapelburkar.

Så nu stod han där böjd och la ljusstumpar i en burk. Stängde locket, öppnade locket, la i ett värmeljus. Stängde locket.

Han var jättekoncentrerad. Han stånkade och andades högt.
När han var klar la han TILLBAKA ALLTING!!! Den här bilden tog jag efter att han plockat undan. Och jag är inte inblandad. Sa inte ens att han skulle plocka undan. Jag var i ett annat rum.
Nåt är fel. Krokarna ligger på samma plats, och kakformarna är staplade på varandra. Allt ser perfekt ut, som det gjorde innan.
Antonio är 1 år, 8 månader och 5 dagar på bilderna.

2 kommentarer:

  1. Vilken duktig kille =) och bra att du låter honom göra sådana saker som egentligen är rätt självklara att de ska få prova på men som lätt ses som att barnen förstör.

    SvaraRadera
  2. Sådan mor, sådan son. Det verkar som han ärvt din pedantiska sida att vilja ha ordning. Duktig sötunge han é!

    SvaraRadera