måndag 6 januari 2014

Vad har du för tillbehör till din kamera?

Jag har en Canon EOS 500D. Till det har jag objektivet som medföljde vid köpet.

Tillbehör som jag köpt till kameran är ett porträttobjektiv som heter: Canon lens EF 50mm 1:1.8

Det är det jag använder när bakrunden är lite suddig. (Går ej att zooma med detta objektiv). Man kan själv bestämma hur suddig bakrunden skall vara genom att minska på F-talet. Objektivet klarar att gå ner ända till F1.8. Men då måste man nog ha stativ.  Ju lägre F-tal, desto suddigare blir bakrunden. Man kan säga att ju lägra F tal så blir fokus på nån cm bara och när man ökar F-talet sträcker sig fokus större och större.

Här har jag fotat lite småsaker. Som ni ser står de nära varandra men när jag har så lågt som F 1,8 ligger fokus på det som är närmast, och figurerna strax bakom blir lite suddiga.  

Blixten är en extern blixt som heter Mark 2 di866. Alla bilder jag tar inomhus tar jag nuförtiden med blixt.

När jag är ute har jag inte blixten med mig.

2 kommentarer:

  1. Hej Marlene, kolla in dessa :)
    http://www.bort.nu/visa_annons.php/stovlar_27916.htm

    Skulle ju passa dig såå bra :)

    Ha det fint/Linda

    SvaraRadera
  2. Waking up to a morning without your new blog entry is like starting a new day without a fresh cup of coffee. What's keeping you from posting something new?

    SvaraRadera