onsdag 15 januari 2014

Är det tabu att han mens enligt normen?

Har ju skrivit lite om vad som är enligt normen. Det vill säga vad vårat samhälle ser på saker och ting.

En fråga nu: är det tabu att ha mens? Säger man det inte till någon? Typ, åhh, är så trött idag, fick mens imorse. Eller; oj va jag äter godis idag. Kanske är mensen som är på väg.

Asså om det nu, enligt normen, inte är okej att prata om mens, så har jag helt missat det. Hahaha. Jag trodde det var helt okej att säga att man är trött, grinig, godissugen pga mens. Kanske lite over the line, men även att man är så less på att ha ett öppet jävla Niagarafall mellan benen.

 

Nu är ju jag väldigt öppen och frispråkig av mig, så jag kan ju säga detta i alla fall.Hahaha. Men just att jag trodde det var okej. Att alla gör så. Inte?

Nämner ni aldrig att ni har mens?

8 kommentarer:

  1. Jag tycker inte alls att det är tabu, men oftast kommer det inget tillfälle att prata om det "apropå" och bara berätta det rakt ut i luften ser jag ingen anledning till för egen del. Men jag och vänner emellan diskuterar ämnet ibland, det är ju ändå något alla kan relatera till. Kanske är jag också frispråkig och har likadant sinnade vänner dock, jag vet inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. MammaLola: Ja, inget fel att vara lite frispråkig. Vissa är mer försiktiga, medans andra är mer rätt på.

      Jag menade inte riktigt att diskutera ämnet tjejer emellan. Det har man ju gjort som yngre. Utan mer de fraser jag skrev.

      Om någon frågar varför man ser så hängig ut. Kan man då rakt ut säga. Mens när som helst och då mår jag såhär. Blir så trött så jag mår illa.

      Oj, har du fått en finns?
      -En?! Det är 7 bölder i mitt ansikte. Det är menses fel tror jag.

      -Du äter väl aldrig godis. Nu moffar du...
      -Japp, fick mens idag. Sugen på massa olika sortes godis. Gärna flera sorter i munnen på samma gång.

      -Så ni vet är jag lite grinig idag. Fick mens igår och ungen vaknade tre gånger inatt så jag fick gå upp. Så idag är inte riktigt min dag.

      Radera
  2. Jag brukar säga det till min sambo bara, han blir lika äcklad varje gång haha :) Men lite tabu tror jag det är i större sammanhang, tror att många, framförallt grabbar, skulle reagera lite som min sambo. Too much information liksom :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Izabella: berätta mer så blir han härdad;) ha ha.

      Jag har liksom inte reflekterat över att det skulle vara något hemligt. Förns nu. Det var i skolan. Ha ha. (Skrattpaus). Jag sa till min manliga kamrat: innan vi går till lektionen måste vi förbi en toalett, jag måste byta binda, fick mens imorse.

      Han blev lite ställd asså . Gud va vi skrattat åt detta, och nu driver vi lite med han ibland.

      Lite för mycket info för honom, men i min värld skulle jag ju bara förbi och byta binda. Ha ha ha

      Imorse ringde han och fråga vart jag var. Och gissa vad jag gjorde i det ögonblicket?! Vad är oddsen? Men sa inget, sa att jag går hemifrån om 3 minuter. Ses snart. Men inombords fnissade jag.

      Radera
  3. Jag är väldigt öppen och har inga problem att prata om mens. Jag och mina kvinnliga arbetskollegor pratar öppet om det på jobbet. Hallå hur ska man annars få veta hur andra har det och vad som kan vara mer normalt eller onormalt?

    SvaraRadera
  4. jag säger röda veckan eller Fröken röd, mens låter inte så trevligt och det är de ju inte heller:P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Strumpelina. Oj, va olika vi är. Jag har inga smeknamn på saker på kroppen. Förutom snippa som jag tycker känns som ett smeknamn. Frågade på förskolan (mycket diskret) vad man kan kalla kvinnans kön för. Vad står det i barnböckerna liksom. Inte så passande att säga fitta till barnet. Låter så grovt på/till barn. Här hemma säger vi snopp och snippa. Tuttar säger vi om allas tuttar, både på män och kvinnor. Antonio har tuttar och mamma har tuttar. Pappa har tuttar och Hiro har tuttar, fast de syns inte för all päls.

      När min mamma var liten sa vissa "framstjärten" om snippan. Snacka om att föra den bakom ljuset!!! Som att det var nåt man skulle skämmas över. Som om man inte hade nåt där fram. Bara två stjärtar. En bak, och en fram. Ha ha

      Radera
  5. hehe ja:) oj framstjärten har jag fått höra på jobbet, jobbar i vården, äldre säger tydligen så, hmm låter konstigt. Ja precis två stjärtar. Till mig sa Mamma springa om den haha, springan, till min kompis sa Mamman muttan

    SvaraRadera