tisdag 19 juli 2011

Utflykt till Vallby friluftsmuseum

Idag har jag, Gabriel och syster Rebecca varit på Vallby med Hiro och hans hundkompis Chippen. På Vallby finns det gamla hus från början av 1900-talet, samt en massa olika djur man kan titta på. Nu under sommaren jobbar där en massa fina ungdomar som klätt ut sig för att smälta in i den gamla miljön. De spelar teater som om de bodde där. Alla var jättefina och de kunde en massa. Man kunde fråga dem tex vart alla sov i en stuga, vad man åt, eller vad man jobbade med på den tiden.

Jag hade gjort mackor och fika till alla. Alla fick en påse med en servett med deras namn på. I påsen låg mackor som jag trodde skulle passa personen.

Vi hade som sagt vovvarna med oss. De gjorde succé. Alla barn skulle klappa försiktigt. En liten flicka pekade på Hiro och Chippen och utbrast: - Titta, här kommer det två små katter. Alla vuxna försökte dölja sina skratt. Alla vuxna utom jag. Jag vek mig av skratt.


Rebecca och Gabriel har varsin hund.

Här tittar vi på getterna på hundarna.


En get går ner från en sten. Andra bilden är från en godisbod. Som jag skrev tidigare ser det ut som förritiden.

De som jobbade därinne var så fina så. Goddag sa de när jag kom in.

En höna med sina pipandes kycklingar.


En gammal stuga med några pigor runt bordet. En stickade och de andra skrev ett brev. Här har jag puttat in lillasyster in i bilden.
- Sluta Marlene. va pinsam du är.
-Jo, ett kort med de fina flickorna.

Rebecca och Chippen i en liten stuga. Nästa bild är jag och Chippen som tittar på Hiro som står utanför

Så här ser många stugor ut.

Fikapaus.

Fin hylla va? Vill ta hem den. Så där. Då var det dags för fika.


Här tittar vi på en stor gris och sen på hästar.

En liten killing som lilla Chippen blev väldigt nyfiken på.

Vovvarna var så snälla ot alla kaniner. Just den här kaninen pussade på Hiros nos. Chippen ville INTE gå därifrån. Vi förstod varför sen. Alla goda pluttar som låg i ett hörn. han älskar harpluttar. Hahah. Vi fick dra honom därifrån.



Rebecca tar kort på sig själv i en kula.






Sen åt vi upp sista mackorna innan vi åkte hem. Lagom tills vi kom hem kom ösregnet. En helt perfekt dag har det varit. 

4 kommentarer:

  1. Hej Marlene! Får jag fråga var du brukar du sprutmåla dina korgar och liknande? Gör du det själv? Har googlat runt lite men hittar ingen hemsida i Västerås som skriver att de tar emot små föremål. Måste man lämna in dörrar och liknande på samma gång? Jag har några fula ikeakorgar jag vill måla vita.

    Kram och Hälsningar,

    Paula

    SvaraRadera
  2. Paula. Har du en mail så svarar jag gärna där.

    SvaraRadera
  3. Hej Marlene!

    Jag undrar om du skulle kunna hjälpa mig med en sak. I över ett år har min sambo och hans vänner försökt hitta adressen till fotografens stuga. Dom är helt lyriska över det huset/stugan. Så jag tänkte vara snäll och göra ett försöka att hitta adressen men utan resultat så jag hoppas hoppas verkligen hoppas att du kanske kan hjälpa mig med det.

    Är väldigt tacksam för svar och min mejl adress är Madde021@hotmail.com

    SvaraRadera
  4. Hej igen,

    min mail är tjejen_866@hotmail.com

    Tack på förhand!

    /Paula

    SvaraRadera