tisdag 5 juli 2011

Garderobsrensning, en god gärning!

Nu har jag haft garderobsrensning för 5:e gången. Varje gång får jag ihop väldigt mycket. Denna gång ratade jag allt som jag inte använt på ett år. Syster Rebecca hjälpte mig att lägga ner i sopsäckar. Fick ihop två säckar med bara kläder. Jag skall skänka detta till Brödet och Fiskarna i veckan. Skänker massa saker dit.

Jag tänker lite så här:

Jag bidrar inte med 100 kr i månaden till rädda barnen, rädda tigrarna eller rädda regnskogen. Istället skänker jag saker och kläder så folk med ont om pengar också får ha på sig fina plagg. Folk som flytt till Sverige ska väl också få ha råd med kläder till sina barn. Därför säljer jag ej på Blocket eller Tradera när det gäller kläder. Jag kanske hade fått 500 kr för allt. Då kan jag lika väl skänka bort det till behövande.

Jag skänker kläder denna gång, förra gången var det saker så som tavlor, dvd, böcker, playstation dansmattor med spel helt nytt, sällskapsspel, skor m.m.

Saker man inte använder ligger bara och tar plats. Lika bra att bli va med det så är det lättare att hålla städat.

Vet ni vem som har det finaste och mest städade förrådet på hela gården? Jo, jag. För jag slänger och rensar med jämna mellanrum.


Hoppas ni blir inspirerade nu att rensa lite hemma. Ställ fram en IKEA-kasse och fyll med saker som ej används. VHS, DVD, sängkläder. Jag skänkte bort halva linne-garderoben, Vi använder kanske 3 set sängkläder. De andra låg bara. Kolla i köket. En kaffebryggare, sodastreamer, kaffekoppar. Krukor, vaser, figuriner. Vet ni hur skönt det är att få en massa plats sen? Under sängen, förvarar ni något där? Varför ligger det under sängen, jo för att det inte används. Töm allt så blir det mindre dam.

4 kommentarer:

  1. Åh vad sugen jag blev på att göra fint här hemma nu! Bara tiden som inte räcker till:( Har du semester nu? :)

    SvaraRadera
  2. ingen "gå på bröllopp klänning" däri heller? :/ puss

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Alla "gå på bröllopp klänningar" ligger uppe i garderoben. Det var det enda jag sparade. Ger fan inte bort så dyra kläder. Detta var linnen och toppar.

    SvaraRadera