lördag 10 april 2010

Shopping: Antikt & Vintage på loppis

Idag tog jag med Hiro och gick på loppis kl 10:00. Kopparlundens loppis.


Denna är inte antik eller speciellt gammal men skålen var fin, sen fick jag två tallrikar på köpet. 10:- för allt. Prutade inte ens utan dom gick ner i pris och gav mig allt för en tia. Kan ha berott på att hunden min var så söt. ;)

Litet antecknisblock från 1883. Den var så trasig men jag blev kär i den. Så vackert omslag. Hon som sålde denna var en gammal tant och jag köpte massa vid hennes bord. Hon var glad att sakerna fick komma hem till mig och leva vidare. Hon var så söt.
Fick denna för bara 10:-.

Ett visitkort låg i. Det stod saker skriva i boken. Kan dock inte tyda det. Någon som ser?

Här står det i blyerts. Ser inte alls. Kan någon se vad det står? Klicka på bilden så blir det stor nog att kunna att kunna se allt skarpt. Nästa sida har jag ingen arning om vad det är. Krumilurer kanske?


Längst bak ligger det en bukett med torkade blomor so är ihopknutna med ett litet snöre. Kanske från en kärlek eller en kär vän? Nästa bild visar första sidan där någon skrivit Jul..... 1883 med blyerts.



Den gamla tanten sålde massa celluloiddockor. Historien var sorlig. Hennes man hade i flera år samlat på dockor och nallar. Hans dröm var att öppna ett dockmuséum, men han blev gammal och gick bort för ett tag sedan. Historien gick in i mig och jag kände att dockorna hade ett spännande förflutet.
Dessa två var så vackra, hade hår, och kunde blunda. Var värda lite gran men damen var så glad att de skulle följa med ig hem så jag fick dom för 20:- st. Det var ett bra kap sa ägaren som bla hjälpte mig med värderingar på vissa saker så jag inte blev lurad.

Ni ser hur liten hon är på min hand. Har döpt henne till Ida.

Hon fick hete Maj-Britt och är lite större än Ida.
Do står framme i en hylla i lilla ruet nu. Blir så glad när jag ser do och jag påminns om mannens dröm som aldrick gick i uppfyllelse. En påminnelse att "om man vill något måste man handla, annars förblir det en dröm".

Pyttesmå Celluloiddockor. Dom kan sitta och röra på armarna. Fick båda för 60:- efter lite prutning och hjälp från en man bredvid mig som sa, nej nej, det är för mycket. Gick och hämtade ägaren och frågade om 60:- var bra. Han sa att det var väldigt billigt för dom så jag slog till.
Emil och Ella fick dom heta. Fast flickan ser så arg ut på ögonen. Hon ser lite läskig ut tycker jag.
.
Är väldigt nöjd med mina nya antika dockor som har en så sorglig historia bakom sig. Nu får dom leva vidare hos ig i många år till.
Undra när de är ifrån? Någon so vet?

1 kommentar:

  1. Jag tydde krumelurerna.

    Anteckningar
    Numret på min klocka är 7,507

    Värdefulla gamla pengar äro
    Sen listas gamla mynt, chilling och nickel från gamla regenter. Lägg rabarber på dem istället för fula dockor så kan du nog bli rik. ;)
    Ha det gott!

    SvaraRadera