måndag 27 oktober 2014

Pyssel av bollhavsbollar

Idag har jag städat och rensat i minst 5 timmar. Jag har tvättat alla speglar, skurat badrummet, plockat ner duschstycket och pillat bort allt kalk med en spik, tvättat duschdraperi, tvättat 6 tvättar under dagen. Jag har fixat nya lysrör i kösslampan samt bytt en propp. Jag har rensat på Antonios rum, dammsugit, rensat i skåp, gjort rent filter och kåpa i köket ovanför spisen m.m. Så skönt att ha det fräscht!!

Som jag nämnde tidigare så har jag städat och rensat lite på Antonio rum. Han har ett par bollar, även kallade bollhavsbollar. Ni vet sånna som finns i bollhav på tex McDonalds. Bollarna tar upp mycket plats i hans boll-låda så jag frågade om vi skulle ge bort dem. Nja, sa han.
Jag satt och tittade på bollarna och de är ju väldigt fina.
Vi kanske kan sätta upp dem på något sätt? Kanske skära itu dem och sätta upp halvorna med häftmassa på väggen? Eller nej, det blir inte så bra. Men då kom jag på att vi kunde hänga upp bollarna på ett band och hänge upp bandet i taket. Antonio blev lyrisk och hoppade upp och ned.

Jag hittade en tjockt band som passade in bra på hans rum. Jag tog fram verktygslådan och med hjälp av en tång/sax (vet inte vad det heter, avbitartång kanske), så klippte jag små hål i bollarna. Med hjälp av en skruvmejsel gick det lätt att få igenom det tjocka bandet genom bollarna. Gjorde inga knutar eller så på bandet, utan bollarna går att föra upp och ned.

Sen när alla bollar var på plats hängde vi upp bandet på hans rum. Det blev superfint och för stunden tycker han om sin nya leksak. Jag knöt i efterhand fast en liten plastring längst ner på bandet, då han av misstag hade av bollen längst ner gång på gång, och då fick jag dra fram verktygslådan för att få tag i skruvmejseln.

Vi har även satt bollarna mer till vänster (finns två krokar i taken).

Saker man kan göra med bollarna på snöret.
  1. Man kan slå på bollarna.
  2. Försöka pricka rätt med foten så man sparkar på bollen längst ned.
  3. Knyta fast andra änden av bandet i barnsängen.
Japp, detta är tydligen jätteroligt. Förutom en rolig sak att göra med sitt barn så blir det en mycket färgglad detalj mitt i barnrummet.



Här hänger det tvätt på alla stolar, och en kasse med bortrensade saker skymtar till vänster. Ursäkta röran på bilderna. På bilden tar jag hjälp av en smal skruvmejsel och drar igenom bandet genom bollen.

 Här visar vi upp vad vi håller på med.



 Jag som var lång fick hänga upp bandet i haken.

Man kan föra bollarna upp och ned längs bandet. Det sitter alltså en ring fastknuten längst ner så bollarna ej skall åka av. (inte på denna bild, men ringen sitter där nu).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar